VAR
Var is een mediaregie die het reclameaanbod en nevenproducten van mandaatgevers marketeert. Var verkoopt mediaconcepten en reclameruimte aan klanten en prospecten om maximaal rendement te bewerkstelligen voor klanten, mandaatgevers en aandeelhouder.
De NV VAR werd in 1990 opgericht als een naamloze vennootschap en is vandaag een 100% dochteronderneming van de VRT.
Var staat in voor de verkoop van bepaalde vormen van commerciële communicatie, zoals radioreclame, radio- en televisiesponsoring, en de commercialisering van de websites.
Verder verkoopt Var ook ruimte voor boodschappen van algemeen nut. Op die manier realiseert de Var een gedeelte van de eigen inkomsten van de VRT.
Var maakt ook deel uit van The Radio Group, die de vier radioregies in ons land groepeert. Op internationaal vlak is Var een actief lid van egta, de vakvereniging van audiovisuele regies in Europa.
Ads & Data
Vanaf 1 april 2021 bundelen Mediahuis, Telenet/SBS, Pebble Media en Proximus Skynet hun krachten in één nieuwe nationale regie: Ads & Data.
De commercialisering van de VRT-websites is in handen van Ads & Data.
Marktindex
Op vrijdag 7 januari 2022 heeft de Vlaamse regering het systeem van de marktindex voor de commerciële communicatie (onder andere reclame) op de VRT goedgekeurd. Dit is een nieuwe manier om het jaarlijkse reclameplafond voor de publieke omroep te berekenen. Het reclameplafond zal nu deze marktindex volgen. Deze index heeft de Vlaamse overheid ontwikkeld in samenwerking met de VRT en de particuliere media. Lees hier de volledige beslissing van de Vlaamse regering over de marktindex.
Predicube
Predicube was van 29 augustus 2018 tot 11 september 2020 een 100% dochteronderneming van VAR.
Predicube staat voor Predicting Costomer Behaviour. De start-up is een spin-off van onderzoeksbureau imec en de Universiteit van Antwerpen.
De onderneming werd ontbonden en vereffend in september 2020.