Van VRT Sandbox naar de Sandbox Hub: 15 Europese omroepen laten start-ups internationaal doorgroeien.
France TV, de Nederlandse Publieke Omroep, de Finse publieke omroep YLE, de BBC en afgelopen maand ook het Duitse ZDF. Dat zijn alvast 5 van de 15 media-organisaties die zich in een jaar tijd aansloten bij de Sandbox Hub. Het initiatief van de Sandbox Hub werd begin 2018 gelanceerd om de samenwerking en kennisdeling tussen Europese omroepen en start-ups te ondersteunen.
De Sandbox Hub volgt het voorbeeld van de succesvolle VRT Sandbox en maakt deel uit van het Europees gesubsidieerd project “MediaRoad”. Onder leiding van de VRT bouwen 15 internationale media-organisaties nu elk een eigen Sandbox-werking uit die start-ups de kans geeft om internationaal door te groeien.
Video
VRT en het “MediaRoad” project
De Sandbox Hub maakt deel uit van “MediaRoad”, een Europees gesubsidieerd project dat de ambitie heeft om media-innovatie op Europees niveau te stimuleren door ondernemerschap en lobbywerk. Het project, geleid door de European Broadcasting Union, ging van start in september 2017 en bouwt een ecosysteem uit voor media-innovatie in Europa. Als een van de initiatieven kopieert de Sandbox Hub de oorspronkelijke Sandbox-werking van de VRT naar andere media-organisaties. Binnen dat netwerk van verschillende Sandboxes kunnen start-ups vervolgens internationaal doorgroeien, samenwerken en kennis uitwisselen. De Sandbox Hub wordt geleid door de VRT, dat al vele start-ups heeft laten samenwerken met VRT-merken. Het afgelopen jaar kon VRT Sandbox diverse andere omroepen inspireren om ook innovatie binnen te brengen via ondernemerschap en deel uit te maken van de Sandbox Hub. Aan hen bood VRT de kennis en middelen aan om een eigen Sandbox op te starten.
15 Europese media-organisaties, meer dan 30 internationale samenwerkingen
Sinds januari 2018 maken er in totaal 15 Europese media-organisaties deel uit van de Sandbox Hub en werden al verschillende Vlaamse en internationale start-ups aan het netwerk voorgesteld. Daarnaast organiseerde de Sandbox Hub ook evenementen samen met partners als de European Broadcasting Union en Flanders Investment & Trade. Op een van deze evenementen, de VRT Sandbox Sessions, had de Vlaamse start-up Zender zo de kans om kennis te maken met de openbare omroep van Litouwen, LRT. Dit resulteerde in een contract en eerste samenwerking.
Hendrik Dacquin, Co-Founder Zender "Dankzij de Sandbox Hub evenementen hebben we als Vlaamse start-up ons netwerk internationaal kunnen uitbreiden. Eerder hebben we via verschillende projecten met VRT Sandbox en Ketnet ons product kunnen laten groeien en innoveren op de VRT. Nu hebben we de kans om dat op een nog grotere schaal te doen."
We geloven er sterk in dat het delen van onze ervaringen met gemotiveerde en waardevolle partners de sleutel is om de uitdagingen van de mediarevolutie aan te gaan?
Adeline Beving
Ook kregen al twee internationale start-ups de kans om samen met de VRT te werken, waaronder de Franse start-up Newsbridge en de Duitse Cutnut.
Adeline Beving, Open Innovation Project Manager bij Radio France: “Radio France is zeer enthousiast om deel te kunnen uitmaken van de Sandbox Hub. We geloven er sterk in dat het delen van onze ervaringen met gemotiveerde en waardevolle partners de sleutel is om de uitdagingen van de mediarevolutie aan te gaan… De afgelopen jaren is Frankrijk al een sterk land geworden op vlak van innovatie en ondernemerschap. We kijken ernaar uit om onze lokale start-ups ook voor te stellen aan het bredere Europese netwerk.”
De Sandbox Hub in de toekomst
De positieve uitkomst van zo’n Sandbox-werking is al gebleken. Tussen 2015 en 2017 zagen partners van VRT Sandbox hun aantal medewerkers met 90% stijgen tijdens een samenwerking. In die periode haalden ze ook voor 19,7 miljoen euro nieuw kapitaal op. Dat bleek al uit de economische meerwaarde studie eind 2018. Met de internationale Sandbox Hub krijgen start-ups nu de kans om ook internationaal door te groeien en samen te werken.
Tommy Ferraz, oprichter van de start-up Voizzu: “De eindbalans is erg positief. Voor ons waren er drie hoofdredenen om samen te werken met VRT Sandbox: feedback krijgen van een van de meest innovatieve publieke organisaties in Europa, kennismaken met andere publieke organisaties en visibiliteit.”
De Sandbox Hub in de toekomst
In september 2019 loopt het Europees “MediaRoad” project en de bijhorende financiering af. VRT zal de Sandbox Hub nadien wel blijven leiden, met steun van de EBU en de Europese Commissie. Omwille van de plotse en enorme groei van het initiatief wil het projectteam dan ook eerst focussen op een kwalitatieve opvolging van het aantal partners.
Als ik heel groot mag dromen, dan zou ik op lange termijn graag in elk werelddeel een Sandbox Hub partner verwelkomen
Sarah Geeroms
Projectleider van de Sandbox Hub, Sarah Geeroms, gaf alvast haar ambities mee: “Op korte termijn wil ik graag meer commerciële partijen in de Sandbox Hub betrekken, waarvan al zeker één in België. Vanuit onze rol als openbare omroep geloven we sterk in open innovatie. In eigen land willen we dan ook zeer graag met hen aan de slag gaan. Daar ligt de bal nu in hun kamp.”
De Sandbox Hub leverde alvast ruimschoots de verwachtingen in. In het oorspronkelijke projectvoorstel werd het aantal verwachte partners op 4 gezet. Met de komst van het Duitse ZDF als 15e partner in april is het aantal ondertussen verdriedubbeld.
Alle Sandbox Hub partners
Het lijstje van alle Sandbox Hub partners:
- VRT Sandbox (België)
- YLE Sandbox (Finland)
- BBC Taster (Groot-Brittannië)
- Media Lab Bayern (Duitsland)
- France TV Lab (Frankrijk)
- RTP Sandbox (Portugal)
- Next Media Accelerator (Duitsland)
- RTBF Innovation (België)
- Sveriges Radio Sandbox (Zweden)
- ERT Media Lab (Griekenland)
- Radio France Sandbox (Frankrijk)
- ZDF Sandbox (Duitsland)
- Tagesschau Sandbox (Duitsland)
- Media City Bergen, The Mediacube (Noorwegen)
- NPO Sandbox (Nederland)
Ontdek meer over het project op de MediaRoad-website.
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.