Ga naar de hoofdinhoud
Kandidaten 2019

Rojin Ferho Vlaamse winnaar Belgodyssee 2019

11 december 2019 — Rojin Ferho en Arnaud Bruckner winnen 15de editie van Belgodyssee-wedstrijd voor jonge journalisten.

Rojin Ferho (Erasmushogeschool Brussel) is dit jaar de Vlaamse winnaar van de Belgodyssee Prijs voor beloftevolle journalisten in spe. De deelnemers gingen tijdens deze editie voor hun reportages op zoek naar positieve initiatieven voor het klimaat. De prijzen zijn op 11 december uitgereikt in het Koninklijk Paleis in Brussel door Z.K.H. Koning Filip.

Over Belgodyssee

Video

Belgodyssee is een initiatief van het Prins Filipfonds, beheerd door de Koning Boudewijnstichting, samen met de nieuwsdienst van de VRT, La Première en VivaCité van de RTBF, en de kranten L’Avenir en Metro, met de steun van de Kanselarij van de Eerste Minister.

De wedstrijd, inmiddels welbekend bij de journalistenopleidingen van hogescholen en universiteiten, ontving voor haar vijftiende editie een recordaantal kandidaturen. Veertien uitverkoren kandidaat-journalisten uit de verschillende Gemeenschappen gingen twee weken aan de slag in duo – één Franstalig, één Nederlandstalig – en maakten samen reportages en artikels.

Winnaars

Vlaamse winnares Rojin Ferho bezocht voor haar Radio 1-reportage de Weegbree, een ecologische leefgemeenschap in Sint-Katelijne-Waver. Zij wint een betaalde stage bij de VRT-nieuwsdienst.

Daarnaast werden nog verschillende andere prijzen uitgereikt. Andries Haesevoets (Thomas More Hogeschool Mechelen) schreef in de krant Metro een artikel over Stormkop, een projecthuis in Antwerpen dat samen met kinderen plastiek uit de Schelde haalt en er kunst mee maakt. 

Franstalige winnaar Arnaud Bruckner heeft het in zijn RTBF-bijdrage over de uitdagingen van stadslandbouw in Brussel. 

De Social Media prijs, die voor de tweede maal wordt uitgereikt, gaat naar het duo Kamiel Hammenecker (VUB) en Arnaud Bruckner (IHECS). Zij scoorden met hun originele posts en stories op de socialemediakanalen van Belgodyssee veel likes en interactie en winnen een tweedaagse mediavorming, georganiseerd in samenwerking met Mediarte, het sociaal fonds van de audiovisuele sector.

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.