woensdag 18 december 2019
18 december 2019

CIM-cijfers radio: VRT-merken blijven sterk

18 december 2019 - CIM-cijfers radio: VRT-merken blijven sterk in steeds diverser radiolandschap.

autoradio © VRT - Neil Van Craeynest

Terwijl ze beginnen aan De warmste week laten de VRT-radionetten mooie cijfers optekenen bij de nieuwste golf van de CIM-meting (door het Centrum voor Informatie over de Media).

  • Radio 1 stijgt in vergelijking met vorige golf naar 7,5 procent marktaandeel, 
  • Radio 2 blijft met voorsprong de grootste met 28,4% procent, 
  • Studio Brussel groeit in bereik en luisterduur en klimt opnieuw naar 10,4 procent, 
  • MNM houdt ook meer dan 10 procent marktaandeel vast, 
  • Klara klokt af op een fraaie 2,5 procent.

Onze netten blijven sterk in een digitaliserend radio- en audiolandschap met meer aanbod en meer spelers. 

Els Van de Sijpe, manager VRT-radio

Els Van de Sijpe, manager VRT-radio: “Onze netten blijven sterk in een digitaliserend radio- en audiolandschap met meer aanbod en meer spelers. Een mooi voorbeeld is Radio 1 dat een marktaandeel van 7,5 procent laat optekenen. In september lanceerden we Radio 1 Select, waarbij we alle korte audiofragmenten online aan de luisteraars aanbieden, via de site en de Radio 1 app. De afgelopen maanden maakten bijna 100.000 mensen gebruik van deze nieuwe service.  Dat zie je niet meteen in de klassieke luistercijfers. We blijven met VRT radio inzetten op digitale initiatieven. Bovendien werden onze merken-apps samen al 1,5 miljoen keer gedownload, en kijken we uit naar een straf eindjaar met na De Warmste Week ook nog de 1000 klassiekers bij Radio 2,  De Tijdloze bij Studio Brussel en Winter in Wenen bij Klara, acties die zowel op radio als digitaal erg gesmaakt worden.”

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Het ABC van VRT met de K van ... Klantendienst: “In 2023 alleen al behandelde de klantendienst in totaal 31.429 contacten”

Chloë van de Klantendienst: ‘Gelukkig is dit niet het soort lek waarover parlementaire vragen worden gesteld’

CIM-cijfers: Studio Brussel dendert stevig voort, sterk resultaat voor Radio2

Chloë van de Klantendienst: ‘Bij een nucleaire ramp ligt het antwoord van VRT in lijn met de Vlaamse Canon’

Jaarverslag 2023: een sterk rapport in een uitdagend jaar

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

Bijna 2000 nieuwsgierigen op VRT-werf

Een dag van hoofdwerfleider Frederik op de VRT-werf