dinsdag 18 februari 2020
18 februari 2020

Sterk najaar voor VRT radio

18 februari 2020 - De radiozenders van de VRT hebben een sterk najaar neergezet, met een dagelijks bereik van bijna 3 miljoen luisteraars en een marktaandeel dat stijgt naar 61,6 procent. Dat blijkt uit de resultaten van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM), gemeten in de periode van september tot december 2019.

De Madammen van Radio 2 © VRT - Joost Joossen
  • Radio 2 klimt naar 30,5 procent marktaandeel, 
  • Radio 1 zet met 8,1 procent marktaandeel een mooi resultaat neer. 
  • Studio Brussel houdt zijn marktaandeel stabiel op 10,6 procent en is de meest beluisterde radio op het werk. 
  • Jongerenzender MNM komt uit op een marktaandeel van 9 procent na enkele sterke golven. 
  • Klara haalt een marktaandeel van 1,9 procent.

Er is dus duidelijk een behoefte om radiofragmenten te beluisteren wanneer je dat zelf wil. We willen dat ook voor onze andere radionetten doen."

Els Van de Sijpe, manager Radio

Els Van de Sijpe, manager Radio: “Dagelijks stemmen meer dan 1,3 miljoen Vlamingen af op Radio 2 voor zijn sterke programma’s en z’n unieke mix van nationale en regionale informatie. En met een formule als De duizend klassiekers, op radio, digitaal en evenementieel, weet Radio 2 tijdens de eindejaarsperiode zowat alle generaties te verbinden. Ook Radio 1 zet een mooi resultaat neer en  speelt volop zijn rol als brede actualiteitszender. Met Radio 1 Select lanceerde de zender in het najaar ook een succesvol on demand audio-aanbod, waarbij je alle straffe en boeiende fragmenten snel en eenvoudig kan beluisteren via de site of de app. Sinds september 2019 werden meer dan 470.000 audiofragmenten beluisterd, er is dus duidelijk een behoefte om radiofragmenten te beluisteren wanneer je dat zelf wil. We willen dat ook voor onze andere radionetten doen.

CIM cijfers september-december 2019

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Het ABC van VRT met de K van ... Klantendienst: “In 2023 alleen al behandelde de klantendienst in totaal 31.429 contacten”

Chloë van de Klantendienst: ‘Gelukkig is dit niet het soort lek waarover parlementaire vragen worden gesteld’

CIM-cijfers: Studio Brussel dendert stevig voort, sterk resultaat voor Radio2

Chloë van de Klantendienst: ‘Bij een nucleaire ramp ligt het antwoord van VRT in lijn met de Vlaamse Canon’

Jaarverslag 2023: een sterk rapport in een uitdagend jaar

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

Bijna 2000 nieuwsgierigen op VRT-werf

Een dag van hoofdwerfleider Frederik op de VRT-werf