dinsdag 22 september 2020
22 september 2020

Weekendinterview De Tijd met CEO Frederik Delaplace

19 september 2020 - De weekendkrant van De Tijd had een interview met hun voormalige CEO en sinds 1 augustus VRT-baas Frederik Delaplace.  Op een dag was hij weg bij De Tijd en is dit nu de job van zijn leven? ‘Ik was eraan toe’, zegt hij.  

Frederik Delaplace

We brengen u graag enkele citaten uit dit artikel.

Het volledige artikel kunt u lezen op de website van De Tijd.

Weekendinterview De Tijd met CEO Frederik Delaplace

Delaplace: ‘Na zeven weken ben ik nog altijd heel erg enthousiast. Ik was eraan toe, al merk je dat pas als je ergens weg bent. Ik zal altijd de grootste supporter van De Tijd en L’Echo blijven, maar wat we bij Mediafin op kleine schaal qua revolutie deden, wil ik bij de VRT proberen. Met tweeduizend mensen. Het zal niet in zes maanden lukken, maar wel op de langere termijn. Pas op: ik had ook mijn idee-fixen, maar die heb ik moeten bijstellen. Toen het nieuws bekend werd, kreeg ik veel gelukwensen, maar ook vaak: ‘Bonne chance’. Of: ‘Innige deelneming.’ Maar de goesting is groot en daar begint het mee.’

Beste garantie voor onpartijdigheid

Delaplace: ‘Onpartijdigheid is gemakkelijk in te vullen op een slide, maar is in de praktijk veel moeilijker. Maar kijk naar de Amerikaanse media en vergelijk dat met Vlaanderen. Ik denk dat de VRT, zonder arrogant te willen klinken, en dat is een belangrijke bijzin, de beste garantie op onpartijdigheid is.’

Aan documenten over de VRT geen gebrek

Delaplace (grijnst) : ‘Ja! Na dat gesprek ben ik in mijn tuin in de zetel alles gaan lezen wat over de VRT te vinden was en aan documenten over de VRT is geen gebrek. Dan moest ik een hele dag wijden aan een casestudy en daar stapte ik buiten met een rugzak vol goesting. Ook al wist ik dat het de VRT was en dat er geen loondiscussie mogelijk was. Dat ik dus moest inboeten tegenover Mediafin. (glimlacht) Dat was ook een van de redenen waarom ik bij dat eerste telefoontje nee zei. Maar goed, ik was kandidaat en vanaf dan wist ik dat dat zou uitlekken.’

Het gaat hard in de media

Delaplace: ‘Echt. Het zou best kunnen dat ik een compromisfiguur ben, en door hoe de politiek mee beslist, kan dat zelfs kloppen. Maar dat zal me niet tegenhouden. De eerste reacties na zeven weken wijzen erop dat ik iets kan losweken en dat dat andere reflexen zijn dan bij mijn voorganger. Waarmee ik geen kritiek geef. Ik heb enorm veel respect voor Paul (Lembrechts, red.) . Ik denk alleen dat de CEO van de VRT media-ervaring nodig heeft. Wat gebeurde er in mijn eerste maand? DPG stak al zijn zenders onder het VTM-merk, SBS deed hetzelfde met VIER en VIJF, Streamz kwam er en godbetert KBC deed een bod op de voetbalrechten. Dan weet je dat het hard gaat in de media.’

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Het ABC van VRT met de K van ... Klantendienst: “In 2023 alleen al behandelde de klantendienst in totaal 31.429 contacten”

Chloë van de Klantendienst: ‘Gelukkig is dit niet het soort lek waarover parlementaire vragen worden gesteld’

CIM-cijfers: Studio Brussel dendert stevig voort, sterk resultaat voor Radio2

Chloë van de Klantendienst: ‘Bij een nucleaire ramp ligt het antwoord van VRT in lijn met de Vlaamse Canon’

Jaarverslag 2023: een sterk rapport in een uitdagend jaar

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

Bijna 2000 nieuwsgierigen op VRT-werf

Een dag van hoofdwerfleider Frederik op de VRT-werf