Ga naar de hoofdinhoud
'Thuis'-personage Nancy De Grote.

‘Thuis’-personage Nancy gaat viraal met 1,2 miljard views

18 maart 2021 – 1.200.000.000 (en meer). Zoveel keer is de gif van Thuis-personage Nancy De Grote bekeken. Nancy is populair in de dagelijkse serie op Eén én op het internet. Collega Frederik El Massri van het Creative Lab van de VRT neemt dit kijkcijferkanon onder de loep.

Wat is een gif?

Gif staat voor ‘graphics interchange format’. Het is een afbeelding op het internet die eruitziet als een video zonder geluid, die zich de hele tijd herhaalt. Dat kan een kattenanimatie zijn, een opvallende gezichtsuitdrukking of een herwerkte scène uit een bekende film. De meeste gifs komen terecht op Giphy, de website die ontelbare gifs van over de hele wereld verzamelt. Ook die van Nancy uit Thuis

De grote doorbraak van Giphy kwam er met het succes van de sociale media en de stickers (gifs met transparante achtergrond). De Giphy-databank is intussen verwerkt in apps als WhatsApp, Facebook Messenger en Instagram. “Hoe populairder de Instagram Stories werden, hoe meer de VRT-stickers werden gedeeld,” merkt collega Frederik op. “En het succes van Giphy lijkt alleen maar toe te nemen.” 

Frederik El Massri, digital creative bij het Creative Lab van de VRT.

Van experiment tot kijkcijferkanon

Frederik El Massri werkt als digital creative bij het Creative Lab van de VRT. Hij is een van de breinen achter de Nancy-gif. “Ik had nooit gedacht dat die gif zo populair zou worden. We hadden die in 2016 bij wijze van experiment gemaakt, om de effecten ervan te bestuderen. Want in die tijd waren stickers nog vrij nieuw,” legt Frederik uit. “Je kon die toen voor het eerst versturen via iMessage op je iPhone. Zo kwamen we op het idee om Thuis-gifs te maken. Om onze stickers ook aan Android-gebruikers aan te bieden, hadden we ze geüpload op Giphy, ‘de Google van de gifs’. Sindsdien kan iedereen de VRT-gifs delen.”

Giphy heeft intussen samenwerkingen lopen met ronkende namen als NBA en Manchester City. Maar de VRT was die grote partners voor. “Wij hebben indertijd gewoon een mailtje naar Giphy gestuurd met de vraag: ‘Mogen wij partner worden?’ Het antwoord was: ‘Ah ja, dat is goed.’ We waren er als VRT dus heel snel bij,” lacht Frederik.

In Nancy haar gezicht lees je pure paniek. Die emotie herkennen we allemaal.

Frederik El Massri, Creative Lab VRT

Iconische VRT-programma’s als inspiratiebron

Veel VRT-gifs komen uit iconische (archief)programma’s. Denk maar aan de Roze Ridder uit Buiten de zone. Of Eddy Wally op een hometrainer, een beeld uit het BRT-programma Lava. “Twee jaar geleden hebben we voor F.C. De Kampioenen stickers gemaakt om jezelf mee te verkleden, zoals een snor of een pruik. Het is absurd om te merken dat een banale snor, die ik op twee minuten heb gemaakt, tot wel 10 miljoen keer wordt bekeken (lacht).” 

“We hebben ooit ontdekt dat een Sporza-gif de meest gebruikte gif was in Italië om liefde uit te drukken. Dat nieuws werkt opgepikt door de Amerikaanse krant The New York Times. Heel random! Als een internationale ster een VRT-sticker deelt, merk ik ook dat ons bereik enorm stijgt. De volgers en fans van die beroemdheid zullen de stickers dan ook delen. Dat brengt de bal aan het rollen.”

De perfecte gif? Herkenbaar, raar en makkelijk vindbaar

Een goede gif bevat een eenvoudige en herkenbare emotie. “In Nancy haar gezicht lees je pure paniek. Die emotie herkennen we allemaal. Je hoeft Nancy niet te kennen om haar reactie te begrijpen en de gif naar iemand te willen sturen,” vertelt Frederik. “De tweede populairste VRT-gif is er ook een uit Thuis, van een kussende Peter en Femke. Ook de gif van meneer de burgemeester uit Samson en Gert ging in 2017 al snel viraal. Plots zagen we de burgemeester in een artikel op Mashable opduiken, een Amerikaanse tech- en nieuwssite. Heel raar!” 

“Een gif is ook geslaagd als het beeld zich makkelijk laat loopen of herhalen. Een gif moet ook raar zijn, er mag een hoek af zijn. Zo maakten we ooit een gif van een personage dat op Spock uit Star Trek lijkt, maar het toch niet is. Zulke dingen werken altijd goed.”

Je voelt je een idioot als je dertig variaties op ?wow? typt, maar het loont de moeite (lacht).

Frederik El Massri, Creative Lab VRT

Ten slotte is het belangrijk dat je goede zoektermen of keywords aan je gifs koppelt. Zo kan iedereen ter wereld ze makkelijk terugvinden. “Dat is het moeilijkste,” vertelt Frederik. “Wij voegen aan onze gifs zoektermen toe in elke taal die we kennen. Bijvoorbeeld alle variaties van ‘wow’ of ‘wauw’, in de hoop dat mensen via een van die woorden bij onze gifs terechtkomen. Je voelt je een idioot als je dertig variaties op ‘wow’ typt, maar het loont de moeite (lacht).”

Frederik El Massri is digital creative bij het Creative Lab van de VRT. Zijn collega’s noemen hem ook de meme- en gifexpert. Het Creative Lab is een cel van digitale experts en creatieve geesten die de VRT en al haar merken helpt om digitaal sterker te worden.

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.