1 september 2021 - Ceretai (Zweden), Datavillage (België), Web64 (Noorwegen), smartocto (Nederland) en Tinkerlist.tv (België). Dat zijn de 5 scale-ups of groeibedrijven die de komende 6 maanden de krachten bundelen met de VRT. Tijdens die periode bouwen de scale-ups efficiënte technologieën voor een media-aanbod op maat van de Vlaming, met extra aandacht voor diversiteit en privacy.
Zo werkt Ceretai aan een platform dat de diversiteit van programma’s meet. Wat is de verdeling van leeftijden tussen mannen en vrouwen? Hoe zijn etniciteiten vertegenwoordigd? Door de diversiteit van audiovisuele content automatisch en nauwkeurig in kaart te brengen werkt Ceretai mee aan een inclusief en gelijk media-aanbod.
Met Datavillage kan je als kijker een media-aanbod op maat verwachten, mét aandacht voor je privacy. Met je persoonlijke gegevens krijg je aanbevelingen voor programma’s die voor jou interessant zijn. Tegelijkertijd behoud je zelf de controle over wat er met je gegevens gebeurt.
In de huidige overvloed aan informatie creëert Web64 een overzicht voor journalisten, onderzoekers, en factcheckers om lokale verhalen en trends te volgen. Op die manier krijgen ze inzicht in thema’s die de maatschappij vormgeven, kunnen ze inspelen op lokale verhalen en nepnieuws op de voet opvolgen.
Dankzij het efficiënt en innovatief redactiesysteem van Tinkerlist.tv kunnen verhalen sneller, creatieveren de hele dag door naar de Vlaming gebracht worden.
Tenslotte wordt er ook ingezet op een breder bereik, in samenwerking met smartocto. Zij maken gebruik van artificiële intelligentie om het bereik van nieuwsverhalen te analyseren en voorspellen. Daarmee kunnen ze suggesties doen voor de nieuwsredactie.
Europees programma voor innovatie tussen scale-ups en de mediasector
In het snel veranderende medialandschap brengt technologie verschillende uitdagingen en kansen met zich mee. Hierin spelen de media-oplossingen van innovatieve start-ups en scale-ups een belangrijke rol. Met hun accelerator VRT Sandbox leidt de VRT een uniek programma waarin scale-ups en mediaorganisaties samen toekomstige mediatoepassingen ontwikkelen. Zo kunnen Europese en Vlaamse scale-ups hun oplossingen afstemmen op de noden van de mediasector. Tegelijkertijd bouwt de VRT verder op een internationaal netwerk om efficiënt te innoveren en de impact van de laatste technologieën te versnellen, zowel in Europa als binnen de organisatie zelf.
Het STADIEM-programma maakt deel uit van een Europees gesubsidieerd project, geleid door de VRT. Andere partners in het project zijn de media-innovatiehubs Media City Bergen, StoryTek en NMA, en netwerkorganisaties European Broadcasting Union, Martel Innovate, FS6 en Future Media Hubs, deels geleid door de VRT.
Het project loopt af in oktober 2023 en wordt gefinancierd door het Horizon 2020-programma van de EU, in het kader van subsidieovereenkomst nr. 957321.
Deel dit artikel op sociale media