23 november 2021 - Momenteel leven zo’n
222.500 mensen in Vlaanderen met kanker of de gevolgen ervan. Daarom organiseren Kom op tegen Kanker en Eén de nieuwe Lichtpuntjes-actie.
Heel Vlaanderen wordt opgeroepen om een lampion te kopen en op te dragen aan iemand
die gemist wordt of steun kan gebruiken.
De opbrengt van deze actie gaat naar zorginitiatieven voor mensen met kanker en hun naasten. Daarnaast wil Eén ook op andere manieren het bewustzijn rond de actie en de ziekte kanker vergroten. Daarom brengt Iedereen beroemd opnieuw de rubriek ‘Lichtpuntjes’ op televisie, en wordt de actie op zaterdag 27 november afgesloten met de live-uitzending Lichtpuntjes tegen kanker met Siska Schoeters.
Wij nemen je mee achter de schermen van de opnames en gaan na hoe de productieploegen met zulke gevoelige verhalen omgaan, wat er allemaal komt kijken bij een grote live-uitzending, en waarom Eén het belangrijk vindt om aandacht te schenken aan het Lichtpuntjes-initiatief.
Het blijft een ziekte waar heel veel Vlamingen mee te maken hebben. Wij willen dat zo lang de ziekte er is, er geld ingezameld wordt voor zorg.
Lichtpuntjes tegen kanker: indrukwekkend slotmoment
In het slotmoment Lichtpuntjes tegen kanker, op zaterdag 27 november te zien op Eén, worden net als vorig jaar alle lichtpuntjes tegen kanker verzameld. Deze gekochte lampionnen worden fysiek samengebracht voor een indrukwekkend eerbetoon. Daarnaast komen ook persoonlijke verhalen aan bod van mensen die kanker hebben (gehad). Wie is hun lichtpuntje geweest tijdens die periode? Dat delen ze met presentatrice Siska Schoeters.
Nieuw dit jaar is dat Lichtpuntjes tegen kanker een live-uitzending is, en dat vraagt veel voorbereiding. Bjorn Dhaenens, eindredacteur van het programma: “Dat we live uitzenden en alle lampionnen samen mooi in beeld willen brengen als grootste lichtpunt, maakt het vooral technisch een uitdaging. De lampionnen moeten bijvoorbeeld op het juiste moment allemaal oplichten. Dus dat vergt grondig overleg en voorbereiding met regie en crew.” De ploeg van het slotmoment zit regelmatig samen met Kom op tegen Kanker om alles goed te overleggen.
“Als televisiemakers hebben we een maatschappelijke rol”
Dat de ziekte kanker zo alomtegenwoordig is, maakt het voor Bjorn en zijn collega’s nog belangrijker om aandacht te schenken aan het thema. “De medische wereld staat al ver in de bestrijding tegen kanker, maar we mogen niet vergeten dat de behandeling en genezing van kankerpatiënten vaak een erg lang, moeilijk en zwaar proces is. De mensen die daarmee te maken krijgen, verdienen alle steun en aandacht.”
Ook in Iedereen beroemd, het dagelijkse human interest-programma op Eén, wordt aandacht besteedt aan de ziekte en de Lichtpuntjes-actie. Dit in de bijzondere rubriek ‘Lichtpuntjes’ die de voorbije weken al te zien was. Erkan Koksal, de eindredacteur van de rubriek, hecht veel belang aan de actie: “Als televisiemakers hebben we een sociale en maatschappelijke rol die we moeten invullen, dus waarom zouden we dan geen aandacht schenken aan zo’n belangrijk onderwerp? We willen ervoor zorgen dat de campagne levend blijft zolang de ziekte bestaat.” Hij wil niet enkel mensen bewust maken van hoe ernstig de ziekte is, maar ook de positieve kant benadrukken: “Door verhalen te brengen van mensen die de ziekte meemaken, willen we ook tonen dat er nog steeds hoop is om de ziekte aan te gaan dankzij onderzoek.”
“Met respect omgaan met deze gevoelige verhalen”
Bij een gevoelig onderwerp als kanker is het extra belangrijk om zorgvuldig en bedachtzaam met de verhalen van geportretteerden om te gaan. Hoe doen de makers van Iedereen beroemd dit? Voor Erkan en zijn ploeg is het belangrijk om de geportretteerden uit de rubriek goed te begeleiden. Hij beseft dat het niet vanzelfsprekend is dat mensen zomaar hun persoonlijk verhaal willen delen. “De geportretteerden hebben enorm veel vertrouwen in ons programma en dat willen wij ook respecteren. We letten erop dat we heel zorgvuldig en bedachtzaam omgaan met hun verhalen en proberen die, in samenwerking met hen, op de mooist mogelijke manier te brengen.”
Zelf de Lichtpuntjes-actie steunen?
Zelf deelnemen aan de Lichtpuntjes-actie is simpel: tot zaterdagavond 27 november kan je een lampion kopen en opdragen aan iemand die wordt gemist of steun kan gebruiken, via lichtpuntjestegenkanker.be. Met de netto-opbrengst van de Lichtpuntjes-actie kan Kom op tegen Kanker kankerpatiënten en hun naasten ondersteuning bieden in de vorm van een luisterend oor, activiteiten op maat, lotgenotencontact, informatie, praktische hulp of financiële steun.
Jouw lampion wordt samengebracht met alle andere lichtpuntjes en live aangestoken tijdens Lichtpuntjes tegen kanker op Eén.
Lichtpuntjes tegen kanker - slotmoment op Eén
In de live-uitzending ontvangt Siska Schoeters, te midden van duizenden lampionnen, enkele gasten die te maken kregen met kanker. Allemaal hebben ze een verhaal over wie voor hen een lichtpuntje is (geweest) en hen door moeilijke tijden heeft geholpen. Zo vertellen Lindsey en Ashley over hun zus Kelly, een jonge mama en verpleegster die in 2019 de diagnose van een aggresieve vorm van leukemie kreeg. Ze werd onmiddellijk behandeld, maar is vorig jaar helaas overleden. Daarom wilden haar twee zussen graag vrijwilligers worden voor de Lichtpuntjes-campagne. Ze delen hun verhaal.
Nog in de uitzending verrast MNM-DJ Robin Keyaert in een filmpje Chelsea, de zus van Kiana. Robin ging voor Lichtpuntjes tegen kanker op bezoek bij een vakantiekamp voor kinderen met kanker. Daar ontmoette hij Kiana (17), die kanker had en nu in remissie is. Haar zus Chelsea (25) is haar steun en toeverlaat, haar lichtpuntje. Via Robin krijgt Chelsey een lied cadeau als bedankje voor haar onvoorwaardelijke steun.
En er is nog een muzikaal eerbetoon: Portland brengt een nummer tijdens het slotmoment. Op het einde van de uitzending worden alle lampionnen aangestoken om zo het Grootste Lichtpunt tegen Kanker te vormen.
Lichtpuntjes tegen kanker: op zaterdag 27 november om 19.40 uur op Eén.
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.