dinsdag 01 februari 2022
01 februari 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Om sekswerkers te vinden, volstaat een simpele Googlebeurt’

COLUMN - 1 februari 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

Sekswerkers is te zien op Canvas en VRT NU

De afgelopen 14 dagen werd er 1.242 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen klachten over journaalankers die “overdreven uitvoerig de eigen correspondenten bedanken”, over de begingeneriek van Het journaal die té “stroboscopisch” is en over de “gele hoektanden” van een journalist. Voor de vorm drop ik deze deontologische klachten in het bakje van onze Nieuwsombudsman.

Het Canvas-programma Sekswerkers spreekt tot de verbeelding. Een kijker wil graag in contact komen met een van de vrouwelijke getuigen uit de reeks. GDPR-gewijs mogen wij die gegeven niet zomaar doorspelen, tegelijk probeer ik altijd zo behulpzaam mogelijk te zijn. Op basis van de in beeld verschenen naam kon ik na een simpele Googlebeurt al contactgegevens terugvinden. En daarvoor hoefde ik niet eens het incognitovenster van mijn browser te openen. De kijker krijgt de vriendelijke suggestie om zelf eens Google te proberen. Vanaf dan zijn het niet langer mijn zaken.

Verandering is altijd moeilijk. Vorige week startte Radio 1 met nieuwe jingles en daar hoorden de nodige klachten bij. “Ik moet helaas al een week leven met nieuwe ‘djingles’ bij Radio 1”, schrijft iemand. Het leven kan soms onverbiddelijk zijn. Een luisteraar probeerde het nieuwe geluid te plaatsen. “De wekker? Het ijskarretje? Een kil computerdeuntje? De nieuwe tune op het Nieuws is als een tang op een varken. Als een irritante mug die rond je hoofd cirkelt.” Een andere begrijpt niet waarom er tussen alle nieuwitems zo’n jingle nodig is. “Personen die naar het nieuws luisteren, weten dat er een nieuw bericht volgt na een korte pauze.” En ook deze luisteraar wil graag terug naar de toestand van een week eerder. “Ik luister bijna altijd naar Radio 1 op de eucharistieviering na, dan schakel ik over op Radio 2. Eén van de reden dat ik niet meer naar Radio 2 luister zijn de zeer afleidende jingles.” Nu kan ik wel met zekerheid zeggen dat er tijdens de eucharistieviering géén jingles worden gebruikt. Klagers krijgen een standaardantwoord.

Smaakskes en augurkjes

Er zijn wat opmerkingen over het kookprogramma Dagelijkse kost. Iemand schrijft: “Waarom moet Jeroen Meus elke keer na het proeven zijn lepel afkloppen op de kookketel? Vieze vent!” Koken is proeven, heb ik altijd geleerd. Maar ik geef het door. Een kind stuurde handgeschreven (en -getekende) brief en met de vraag of Jeroen Meus op haar school kan komen koken omdat het eten er echt niet lekker is. “Je kan toch zo lekker koken. Denk ik toch. Zo ja, stuur dan een brief terug naar het adres achteraan de enveloppe.” Dat klinkt als de start van een intense pennenvriendschap, van mij krijgt ze in ieder geval al punten voor de moeite. De brief zelf heb ik bezorgd aan de makers van het programma. Mocht Jeroen komen koken, stuur je ons dan wat foto’s?

Verder ergert een kijker zich op geheel eigen wijze van de verkleinwoordjes van onze huiskok. “Op 19 januari heb ik naar Dagelijkse kost gekeken, het kookprogrammaatje. Dit wordt uitgezonden op het nationaal zendertje. Het kokje slaagt erin om op een kwartiertje het volgende uit zijn mondje te laten rollen”. En dan volgt een mooi opsomming.

• ZESENDERTIG (36) keer beetje

• Vier keer patatjes

• Vier keer aardappeltjes

• Drie keer kappertjes

• Een keer augurkjes

• Een keer smaakskes

• Een keer fijntjes

• Een keer hapje

• Een keer gerechtje

• Een keer olijfjes

“Dat is meer dan VIJFTIG keer een “tje” op nog geen vijftien minuutjes.” En volgens mij ook de start van een relevant thesisonderzoekje. Bij deze laat ik het ballonnetje op voor studenten Communicatiewetenschappen, Taal- en Letterkunde en de Hotelschool.

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo hekelen kijkers “de flauwe 'one man show' van de presentator”, zijn soms vulgair taalgebruik “die regelmatig de triviale versie van testikels als normaal gebruikt” en zijn uitspraak van de letter R. “Die zegt altijd 'spojt' in plaats van sport. Ik vind dat storend, sorry.” “Verder weet hij nog steeds niet dat hij voor de VRT werkt en niet voor de BRT!” 

En ook deze kijker stoort zich aan het feit dat Ben nog steeds BRT zegt. “Het moet asap gedaan zijn met deze provocatie! Geef hem daarvoor een schriftelijke reprimande en verplicht hem zich daarvoor eerstdaags gemeend te verontschuldigen, als aanhef van een komende aflevering van Blokken.” Mijn idee: laat Ben op 21 juli de hele dag in het teken van ons land zetten, als een soort eenmalige terugkeer van de BRT.

Klager kreeg een standaardantwoord (met de uitleg dat het hoort tot de running jokes van de presentator), maar dat was niet voldoende. “Bedankt voor uw repliek, waarmee u onze klacht verticaal klasseert door het gedrag van de betreffende presentator goed te keuren, ja zelfs aan te moedigen.” De kijker gaat verdere stappen ondernemen.

Tot slot had iemand klachten over de app VRT GO. Deze app is ons evenwel onbekend.

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Eddy heeft nog trots verkondigd dat hij achter het gat van Nancy heeft geswaffeld’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zou de tekstschrijver van de Sint geen rolletje verdienen tijdens de intrede?’