dinsdag 15 februari 2022
15 februari 2022

Chloë van de Klantendienst: ‘Wie heeft de tijd om 13.454.400 minuten radio te herbeluisteren?’

COLUMN - 15 februari 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

microfoon van Radio 2

De afgelopen 14 dagen werd er 1.357 keer contact opgenomen met onze dienst. We kregen klachten omdat Laat “té laat wordt uitgezonden”, omdat de achtergrondmuziek in de nieuwbulletins op Studio Brussel “super storend” zijn en omdat Ben Weyts bijna elke dag op radio of tv opduikt. “Wordt hij gevraagd door de VRT of woont de heer Weyts in de kelder?” Omdat ik dat laatste toch wat beangstigend vind, ben ik het voor de zekerheid gaan controleren (en niet dus). Klagers krijgen een standaardantwoord.

Iemand stuurde een berichtje met enkel deze zin: “Ik kan Radio 2 niet herbeluisteren.” Dat is weinig specifiek, maar wij zijn klantgedreven. De meeste individuele programma’s van Radio 2 zijn wel degelijk herbeluisterbaar, heeft men mij verzekerd. Met andere woorden, misschien heb ik de klacht verkeerd begrepen, misschien wil deze luisteraar héél Radio 2 herbeluisteren. En dat is lastig.

Laat ons als startdatum 3 oktober 1983 nemen, de dag dat Radio 2 is begonnen met de zogenaamde regionale ontkoppeling, met regionale programma’s op bepaalde momenten van de dag. Dat is dus 14.015 dagen geleden. De reguliere programmatie begint vaak om 6 uur ‘s ochtends en duurt tot - gemiddeld - 22 uur. Dat zijn dus 224.240 uren ofwel 13.454.400 minuten radio. Om te beginnen is er geen beginnen aan om dat allemaal digitaal te stockeren én beluisterbaar aan te bieden. Maar ook: wie heeft de tijd om 13.454.400 minuten radio te herbeluisteren?

Daarnaast zitten we met die regionale ontkoppeling, waarbij bepaalde uren per dag per provincie verschillend zijn. Ik moet dus weten in welke provincie de klager Radio 2 wil herbeluisteren. En ook dat is een logistiek huzarenstukje. Laten we voor het gemak stellen dat er zo nog eens vier keer 3.363.600 minuten bijkomen, voor de vier andere provincies. Dan zou het al eens kunnen gebeuren dat de radioplayer blijft hangen. Daarom: ik heb meer informatie nodig. Klager krijgt een persoonlijk antwoord.

Jeroen Crabbé

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo laten kijkers weten dat de presentator zijn humor “NIET grappig” is, dat hij kandidaten “opzettelijk tijd laat verliezen in de finale” en dat hij voetbalclub Anderlecht “keer op keer vernedert en ridiculiseert”. “Ik denk dat de vele kijkers met een hart voor voetbalclub Anderlecht recht hebben op een openlijke verontschuldiging van Ben Crabbé.” Ik zal het hem eens vragen.

Een andere kijker hekelt dat “Jeroen Crabbé altijd zo streng is”. “Als men ‘de’ voor een naam weglaat is het niet juist. Waarom keurt hij Beethoven dan wel goed. Het is Von Beethoven, dus Beethoven is niet juist. Als hij het anders zo juist rekent, moet hij dat bij deze naam ook doen.” Namen moeten inderdaad juist zijn. Jeroen Crabbé keek dan ook vreemd op toen ik hem deze opmerking voorlegde.

Tot slot wil iemand zich uitschrijven voor de push-berichten van de “Sportza-app”. “Ik ben geen sportliefhebber en vind dit ongepaste informatie.” Met die “ongepaste informatie” vreesde ik even dat iemand zijn microfoon weer had laten opstaan. Maar in dit geval: gewoon de app verwijderen, dat kan ook al helpen.

 

Chloë van de Klantendienst

Dossier: klantendienst

Meer over klantendienst

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’

Chloë van de Klantendienst: ‘Soms wou ik wat vroeger geboren zijn. Dan kon ik me inschrijven voor Hotel Romantiek’

Chloë van de Klantendienst: ‘Zo klinkt het net of de beer van ‘De droomfabriek’ Maurice van de Kampioenen heeft aangerand’

Chloë van de Klantendienst: ‘Als roepen en tieren slecht zou zijn voor je hart, dan had de farmaceutische industrie Kamp Waes gesponsord’

Chloë van de Klantendienst: ‘Maak eens grappen over andere ‘proventies’, Bart’

Chloë van de Klantendienst: ‘We willen het weer zien. Niet je hond, 4x4 of kleinkinderen’

Chloë van de Klantendienst: ‘Voorlopig hebben we geen andere klachten over dit vleselijk aspect ontvangen’