Ga naar de hoofdinhoud
De Warmste Week: Linde op zoek naar de betekenis van kansarmoede

De Warmste Week: Linde op zoek naar de betekenis van kansarmoede

De Warmste Week steunt dit jaar projecten die werken rond kansarmoede. Maar hoe is het om te leven in kansarmoede en hoe geraak je eruit? Met die vragen trok Linde Merckpoel naar Cindy Van Geldorp, die zelf
opgroeide in zo’n moeilijke situatie. 

In samenwerking met het Netwerk tegen Armoede maakten ze een eerlijke en verhelderende video op VRT MAX. De video wordt gepubliceerd op de Dag tegen Armoede.

In de video van Linde doet ervaringsdeskundige Cindy haar verhaal. Ze vertelt over hoe ze verstrikt raakte in een spinnenweb van kansarmoede. “Ik vond het heel fijn om samen met Linde te kunnen vertrekken vanuit mijn achtergrond", legt Cindy uit. “We hebben letterlijk in duo een video gemaakt en geregisseerd, met heel veel respect voor elkaar. Het is een unieke kans om op die manier armoede in beeld te brengen voor de buitenwereld, hoe divers het is, hoe het verweven zit en wat het doet met een mens aan de binnenkant. Tof ook dat er ruimte was om te tonen hoe een vereniging als Recht-Op jongeren me heeft geholpen om uit het web te geraken en te komen tot waar ik nu ben.”

Cindy is intussen aan de slag als vormings- en communicatiemedewerker bij het Netwerk tegen Armoede. De Warmste Week werkt dit jaar intensief met de organisatie samen. In inspiratiesessies voor de redacties en programmamakers van VRT gaven ze inzicht in het probleem. Zo helpen ze om zowel het thema van kansarmoede als de mensen die ermee te maken krijgen met respect te behandelen.

Gert Van Tittelboom, communicatieverantwoordelijke van het Netwerk tegen Armoede: “We zijn heel blij dat we de kans kregen om nauw samen te werken met VRT in het kader van De Warmste Week. We hopen zo samen bij te dragen aan een goede en respectvolle beeldvorming over armoede, met de focus op talenten van mensen, zonder vooroordelen en stigma’s.”

Dag tegen Armoede

Naar aanleiding van De Warmste Week en de Dag tegen Armoede op 17 oktober besteden ook andere VRT-merken aandacht aan het probleem. Zo kan je onder meer in Karrewiet en op sociale media op nws.nws.nws. een explainer over kansarmoede vinden.

De Warmste Week is een project van VRT, met Ketnet, Eén, VRT MAX, Studio Brussel en MNM als dragende merken. De Warmste Week wordt gerealiseerd met de warme steun van KBC.

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.