COLUMN - 15 november 2022 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.
De afgelopen 14 dagen werd er 1.657 keer contact opgenomen met onze dienst. Een koppel kon geen profiel aanmaken op VRT MAX. “We zijn ex-medewerkers van VRT die gepensioneerd zijn. Kan dat de reden zijn?” (Nee.) Iemand wou weten welk rocknummer er net gedraaid was op de radio. “Geef het mij aub, of ik ga sterven? Van oe, oe, oe. Weet wel?” (Nee.) En een jonge vader wil graag met zijn kroost naar de oude Dag Sinterklaas-afleveringen kijken. “Kan dat? Desnoods wil ik ze zelf wel op YouTube zetten.” (Nee.) Iedereen krijgt een standaardantwoord.
Een kijker van VRT NWS journaal stoort zich aan de halsketting van anker Riadh Bahri. “Kunnen jullie aan de heer Bahri zeggen dat hij niet in de Zillion zit, maar dat hij het nieuws voorleest? Wat is het volgende? Dat hij presenteert in zijn marcelleke?” Als ik mij op de film van Robin Pront moet baseren, hadden ze in de Zillion nog minder aan dan een marcelleke en een ketting. Maar ik vind het wel een interessante stijlkeuze. Misschien niet voor het journaal, maar voor Thuis? Zo verklapte Riadh vorige week in De allerslimste mens ter wereld dat hij droomt van een rolletje in onze dagelijkse fictiereeks. Misschien kan hij een klusser spelen bij ACE?
Nu heb ik de vraag van Riadh wel voorgelegd aan de makers van Thuis. Helaas, er zijn nog wachtenden voor hem. Daarnaast: je mag veel aan de Sint vragen, maar daarom brengt die nog niet alles. Klager en Riadh krijgen een standaardantwoord.
De neuskeutel van Ben
Af en toe bellen luisteraars ons op. Op 3 november wou een wanhopige Klara-luisteraar weten of haar favoriete zender ‘depressiedag’ vierde. Aanleiding: een thema-uitzending van Ampersand over Japanse muziek. “Ik begrijp volkomen dat u onze muzikale horizon wilt verruimen, maar er zijn grenzen. Of is het werkelijk uw bedoeling om vandaag de totale bevolking van België met een depressie te laten opnemen?” Nu dacht ik dat zen iets typisch Japans was.
Tegelijk hebben we gemerkt dat de Japan selectie van Klara de meningen heeft verdeeld. Op het moment dat we met deze luisteraar spraken aan de telefoon, kwamen er via e-mail ook grote felicitaties binnen van een andere luisteraar. Dat wil zeggen dat er al zeker twee mensen aan het luisteren waren, een luistercijfer dat betrouwbaarder is dan het CIM.
Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo kregen we een klacht omdat de presentator een bepaalde gemeentenaam verkeerd uitspreekt. “Het is niet Lannaken maar La-na-ken!” Iemand anders hekelt het gebruikt van de uitdrukking “dit volledig ter zake”, wat “dit volledig ter zijde” moet zijn. Dat Ben echter iets anders bedoelt dan ter zijde, doet allicht weinig ter zake.
Verder merkte een kijker op dat Ben op 10 november, vlak voor de finale, “met zijn vinger de overtollige ballast uit zijn neus haalde en die dan vakkundig wegschoot richting publiek”. Kijk, ik neem mijn job ernstig. Dit is immers een ernstige beschuldiging, dus ik heb het nagekeken. Ik ga niemand aanraden om hetzelfde te doen, maar wie wil: het fragment zit rond minuut 25. Klagers krijgen een standaardantwoord.
Maar gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze over Kom op tegen Kanker, alles in de strijd. “Ik wil jullie feliciteren met het mooie programma over prostaatkanker bij mannen. Ik vind het amusant, leerrijk en respectvol in beeld gebracht.” Dus proficiat aan de fluiten van Dieter, Niels en de andere bekende strippers met dit Compliment van de Week!
Tot slot stelt een brandweerman op rust zijn diensten ter beschikking aan de productie van Onder vuur. Hij sluit zijn enthousiaste mail af met foto’s en “vurige groeten”. Ik hoop vurig op nog meer zulke schattige mails.
Chloë van de Klantendienst
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.