Sinds december 2022 maakt VRT NWS gebruik van een elektrische reportagewagen, een kantoor op wielen. Zowel de wagen als de technische stroomvoorziening werkt volledig op batterij. Daarmee is VRT de eerste omroep in ons land die een reportageploeg met zo'n elektrische mobile office op pad stuurt.
En daar blijft het niet bij, want in 2023 volgt een tweede exemplaar. Zo schakelt VRT een versnelling hoger - of zeg maar 'groener' - op vlak van duurzaamheid.
Op weg naar groener nieuws?
Dat VRT NWS gebruikmaakt van enkele elektrische wagens is niets nieuws onder de zon. Vier van de twintig VRT NWS-wagens rijden inmiddels op elektriciteit, waarvan drie gewone wagens, maar sinds kort ook de eerste elektrische mobile office.
“We hebben de nieuwswagen 2.0 gemaakt. Het is gebouwd volgens het mobile office-concept en is voorzien van stroom, internet en de nodige technologie, zodat journalisten, monteurs en technici probleemloos kunnen werken en verbonden blijven met het hoofdkantoor van VRT. Bovendien is de wagen modulair opgebouwd, crossmediaal inzetbaar en kan je de infrastructuur gemakkelijk van de ene naar de andere wagen verplaatsen”, aldus Henk De Vroe, technisch coördinator VRT NWS. “We organiseren ons op een actieradius van 250 kilometer. Deze afstand werd grondig getest. Als er nieuws binnen die zone is, zijn we met de elektrische reportagewagen even snel ter plaatse als met een gewone nieuwswagen."
Een groene blik op de toekomst
Dat 20 procent van de nieuwswagens tegen 2023 geëlektrificeerd is, brengt VRT alvast een stapje dichter bij de missie voor duurzame mobiliteit. “Op vlak van duurzaamheid kunnen we bij VRT natuurlijk nog stappen zetten, maar alle beetjes in de goede richting helpen. Een van onze actiedomeinen is mobiliteit en daaronder valt ook de impact van onze verplaatsingen. Idealiter vermijden we zoveel mogelijk verplaatsingen als we puur kijken naar milieu-impact, maar ‘vers van de pers’ betekent natuurlijk dat we ter plaatse gaan om het laatste nieuws tot bij onze kijkers en luisteraars te brengen. Die verplaatsingen kunnen we niet vermijden, maar zeker wel verduurzamen en vergroenen. En dat draagt dan weer bij tot het groener maken van onze producties en captaties, een ander belangrijk actiedomein waar we op inzetten”, aldus Naomi Queeckers, duurzaamheidscoördinator bij VRT.
“Hoewel de nieuwswagen nog niet geschikt is voor buitenlandse nieuwsopdrachten, hopen we in de toekomst steeds verder met deze wagens te kunnen rijden. We hebben de eerste elektrische nieuwswagen in België en dat is ook niet de laatste, want de tweede elektrische nieuwswagen komt in het voorjaar van 2023”, sluit Henk af.
Deel dit artikel op sociale media