Ga naar de hoofdinhoud
De Warmste Week

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

Maandag 3 juni 2024 - VRT werkt structureel samen met andere media-organisaties om zo maatschappelijke meerwaarde te creëren en zo het media-ecosysteem sterk te houden. Exact zoals gevraagd wordt in de Beheersovereenkomst. Samenwerkingen binnen de sector kunnen tussen verschillende partners tot stand komen, van andere omroepen tot de schrijvende pers. 

Streamz: samen investeren in Vlaamse topfictie

VRT en het streamingplatform Streamz hebben een structureel akkoord van minstens drie jaar gesloten om vanaf de zomer van 2023 duurzaam te investeren in de lokale audiovisuele sector. Concreet bundelen ze de krachten om samen minstens twee fictiereeksen per jaar te maken, deze in preview op Streamz aan te bieden en het aantal VRT-klassiekers op Streamz uit te breiden.

Een nieuwe serie kan bijvoorbeeld wekelijks verschijnen op VRT 1 en VRT MAX, en meteen als volledig seizoen beschikbaar zijn op Streamz. Er zal vanuit VRT MAX ook worden doorverwezen naar Streamz. Door een slimme aanbodstrategie op hun complementaire platformen willen beide partijen inspelen op het veranderend kijkgedrag van de consument en zo het bereik van Vlaamse fictie vergroten.

Door de handen in elkaar te slaan, is de Vlaamse kijker ook verzekerd van nieuwe toptitels én vloeien tegelijk heel wat investeringen naar lokale productiehuizen en facilitaire bedrijven.

Swimlane Streamz in VRT MAX

Wij zijn blij dat VRT en Streamz elkaar gevonden hebben. We zijn vandaag twee sterke spelers in Vlaanderen, met complementaire kijkmodellen. Door de krachten te bundelen kunnen we op een duurzame manier kwaliteitsfictie blijven maken én betaalbaar houden. Dit vormt zowel een meerwaarde voor de Vlaamse kijker als voor de sector.

Bart de Groote, CEO Streamz

BRUZZ: meer aandacht voor de hoofdstad

Sinds de zomer van 2022 doet VRT NWS voor zijn berichtgeving over Brussel ook een beroep op verhalen van BRUZZ. Het bereik van BRUZZ wordt verruimd en tegelijk wordt het regionale nieuwsaanbod uit Brussel op VRT NWS verrijkt. Zo neemt de publieke omroep webartikels van BRUZZ over op vrtnws.be, waardoor het nieuwsaanbod over de negentien Brusselse gemeenten verder wordt uitgebreid.

BRUZZ is het multimediale platform van de Vlaams-Brusselse Media. BRUZZ brengt nieuws, cultuur en verhalen uit de hoofdstad via verschillende kanalen.

NPO: voordeel halen uit internationale samenwerkingen

De Nederlandse en Vlaamse publieke omroep werken intensief samen. Hierin focussen ze op het maken en uitwisselen van programma’s, het delen van technologie en innovaties. Maar bijvoorbeeld ook tot het ontwikkelen van technieken om desinformatie te detecteren (en tegen te gaan), de gezamenlijke productie van educatief materiaal en het delen van strategisch onderzoek.

Een van de eerste concepten die al de oversteek heeft gemaakt, is STIP IT. De VRT-actie tegen pesten deed begin 2023 een succesvolle intrede bij NPO Zapp. Ook NPO Zapp, het kinderblok van de Nederlandse publieke omroep, zet zich al jaren in tegen pesten. Alleen liet het bereik en de impact van hun eigen antipestcampagne de afgelopen jaren wat terug. Het is tijdens een werkbezoek aan VRT dat de Vlaamse actie opnieuw in het vizier komt van de Nederlandse collega’s.

RTBF: talenten en enthousiasme samenbrengen

VRT werkt intensief samen met de Waalse publieke omroep RTBF, bijvoorbeeld bij het capteren van evenementen (zoals de Koningin Elisabethwedstrijd en sportwedstrijden), het produceren van coproducties (zoals de fictiereeks 1985 en de Belgian Game Awards), het gezamenlijk aankopen van producties (zoals Hoodie), het delen van nieuwsgaring tussen de omroepen en de expo Meer Weer/Quel Temps in Oostende.

Daarnaast werkt VRT in samenwerking met RTBF en met de ondersteuning van het Vlaams Departement Cultuur, Jeugd en Media aan het internationaal netwerk Future Media Hubs, dat meer dan 50 organisaties wereldwijd samenbrengt om de krachten te bundelen rond de impact van media.

Innovatie zonder grenzen: VRT verenigt 50 mediaorganisaties in internationaal netwerk

RTBF en VRT hadden al lang met elkaar gesproken over een gezamenlijke fictiereeks, en ze wachtten op het juiste inhoudelijke project. Met '1985' hebben we een geweldige kans gegrepen om onze talenten en ons enthousiasme te bundelen, en een sterk en belangrijk verhaal te vertellen zoals niemand anders dat zou kunnen. Elk nieuw Belgisch fictieproject is een avontuur, een gok, iets waarvoor je durf moet hebben. '1985' is geslaagd dankzij creativiteit, lef en ambitie - precies wat dit project kenmerkte.

Sandrine Graulich, netmanager van La Une

1985

Andere mediaspelers: uitwisselen van knowhow, beelden en gezichten

Ook in haar media-aanbod werkt VRT vaak samen met andere spelers. Het gaat om coproducties zoals bijvoorbeeld De MIA’s (met Proximus) en de Boon (met De Standaard). Verder gaat het ook om de captatie van voetbal- en veldritwedstrijden (met DPG Media en Play Media), het uitwisselen van schermgezichten, een actiedag Oekraïne 12-12 (met DPG Media en Play Media) en het ter beschikking stellen van archiefbeelden.

De MIA's

Dat is ook het geval voor het nieuwsaanbod, met het uitwisselen van beelden (onder ander met Play Media voor De tafel van vier), de strijd tegen desinformatie (zoals deCheckers.be met Knack en Factcheck.Vlaanderen) en het inzetten van regionale correspondenten. Sinds 2022 kunnen Vlaamse media- en andere bedrijven via het Open Media-platform op een gebruiksvriendelijke manier een short form video-aanbod van VRT afnemen om hun eigen aanbod te versterken.

Productiesector: vliegwieleffect op de hele audiovisuele sector in Vlaanderen

VRT houdt het media-ecosysteem sterk, door met een diversiteit aan productiehuizen, makers en facilitaire bedrijven samen te werken. Zo investeert de omroep niet alleen financieel in de externe sector, maar ook in de externe creativiteit op de lange termijn.

EMG is sterker geworden dankzij een sterke VRT, die blijft inzetten op kwalitatieve content. Dat liet ons als facilitair bedrijf toe om daarop verder te bouwen en zelf internationaal door te breken. Het is een samenwerking die goed is voor beide partijen. Ons partnership houdt in dat wij onze mensen inzetten, aanvullend op mensen van de omroep. Dat is altijd een verrijking. De captatie van grote wielerwedstrijden is iets wat we bijvoorbeeld samen hebben ontwikkeld.  

Dirk Theunis, CEO EMG Belgium (het vroegere Videohouse, facilitair bedrijf voor televisie):

Benieuwd hoe VRT samen met haar partners de afgelopen Ronde van Vlaanderen in beeld bracht? Lees dan hier het artikel 'Dankzij VRT mis je geen seconde van de Ronde'

Vroeger dacht de publieke omroep enkel aan lineaire radio, maar sinds VRT ook in ?audio on demand? investeert, is er opnieuw ruimte voor lange verhalen. Het is ook makkelijk geworden om ideeën te pitchen, waardoor ook heel wat jonge audiomakers hun weg vinden naar VRT.

Lucas Derycke, podcastmaker De Kunst van het Verdwijnen en voorzitter Klankverbond (de Vlaamse vakvereniging voor audiomakers)

Samen met het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Mediafonds is VRT de belangrijkste motor voor de productie van lokale fictie met internationale uitstraling. Bovendien heeft de publieke omroep een vliegwieleffect op zowat de hele audiovisuele sector in Vlaanderen, en is het een onmisbare component in de dynamiek van onze kleine, kwetsbare maar zeer creatieve branche.

Peter Bouckaert, Co-CEO Eyeworks Film & TV Drama

De jarenlange kruisbestuiving van ideeën tussen regisseurs, productie, technische crew, faciliteiten van VRT en ons bedrijf hebben geleid tot waar we vandaag staan met EuroGrip. Denk maar aan de cablecam op de Kwaremont tijdens de Ronde van Vlaanderen, elektrische buggies met op afstand bestuurbare camera?s op de Memorial Van Damme en cameratracking in de virtuele studio van VRT. Met samen hard te werken hebben we ons internationaal op de kaart gezet.

Benoit Facon, Grip Operator EuroGrip (leverancier van camerakranen)

VRT Sandbox: krachten bundelen met start-ups

Sinds de lancering werkte de interne accelerator VRT Sandbox al samen met meer dan 130 start-ups en scale-ups om innovatie te stimuleren en verankeren. Intussen is dat aanbod drieledig: jonge beloftevolle Vlaamse media start-ups oprichten en coachen, samen nieuwe technologieën ontwikkelen, en investeren in Vlaamse groeibedrijven. 

VRT Sandbox is ook gestart met een nieuw acceleratietraject ‘Seeds & Growth for Media’ om jonge mediabedrijven of start-ups te helpen opstarten. Daarbij worden hun technologieën op de productievloer getest en krijgen ze ondersteuning om te groeien, uiteindelijk ook in het buitenland. Zulke samenwerkingen blijven essentieel om als mediaorganisatie te kunnen innoveren in een internationaal medialandschap.

Met het traject wil de publieke omroep ook jong talent naar de mediasector brengen. Hiervoor wordt er nauw samengewerkt met verschillende hogescholen, universiteiten en andere acceleratoren zoals imec.istart, Start it@KBC en de Flanders Game Hub. Dat maakt het mogelijk voor jonge mediaprofessionelen om rechtstreeks in te spelen op de noden van de sector. Anderzijds kunnen technologieën uit andere sectoren nog sneller ingezet worden bij het maken van media.

VRT heeft een zeer sterke reputatie op het vlak van innovatie. Het is knap dat de publieke omroep resoluut kiest voor een digital first strategie. Dat betekent tegelijkertijd dat de vraag naar meer en betere ondertiteling zal toenemen. Mede dankzij de investering van VRT Sandbox konden wij geautomatiseerde ondertiteling verder ontwikkelen.

Maarten Verwaest, CEO Limecraft (scale-up die productieprocessen wil optimaliseren)

Innovatieprojecten: internationaal samenwerken aan de toekomst van media

VRT verkent nieuwe technologieën en toepassingen om mensen te verbinden met de toekomst van media. Daarvoor bundelt VRT de krachten met Europese en Vlaamse partners, waaronder start-ups, universiteiten, onderzoeksinstellingen, technologiebedrijven, publieke en private omroepen, en andere mediaorganisaties.

Binnen verschillende gesubsidieerde projecten verkent, onderzoekt en ontwikkelt VRT nieuwe workflows, formats en mediabelevingen. Om innovatie in de praktijk om te zetten werkt VRT nauw samen met mediamakers en -gebruikers.

Zo werkt VRT bijvoorbeeld internationaal samen om desinformatie te bestrijden, mediawijsheid te bevorderen en onderzoek te voeren naar de effectiviteit van factchecks. Binnen het Vlaams-Nederlandse project ‘BENEDMO’ bundelt VRT de krachten rond een netwerk van desinformatie-experts om elkaar kunnen versterken met praktische kennis en wetenschappelijke inzichten. Het initiatief is onderdeel van een groter Europees project (EDMO) waarin meerdere landen samenwerken aan de aanpak van desinformatie in verschillende talen.

Daarnaast slaan we ook de handen in elkaar voor ‘EDUmake’. Binnen dat project worden de succesvolle lessenpakketten van VRT internationaal overgenomen en kunnen ook leerkrachten in Nederland en Kroatië aan de slag gaan met EDUbox. Er werd binnen het project ook een internationale EDUbox rond de Europese verkiezingen uitgewerkt.

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.