woensdag 18 oktober 2023
18 oktober 2023

CIM-cijfers: Studio Brussel zet stijgende trend verder

Digitale zenders De Tijdloze en Radio2 BeneBene groeien

Woensdag 18 oktober 2023 – Studio Brussel zet zijn stijgende trend voor de derde keer op rij verder. Dat blijkt uit de nieuwste meting door het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De muziekzender groeit in bereik en luisterduur ten opzichte van een jaar geleden en haalt een mooi marktaandeel van 8,5%. De digitale zender De Tijdloze groeit door en komt uit op 1,1% marktaandeel. Radio2 BeneBene stijgt naar 0,7% marktaandeel.

In de periode gemeten tussen mei en augustus 2023 luisterden elke dag 2,4 miljoen Vlamingen naar een van de VRT-radiozenders. Radio2 blijft de grootste radiozender van Vlaanderen, met dagelijks meer dan 1 miljoen luisteraars, goed voor een marktaandeel van 23,5%. Radio 1 haalt 7,6% marktaandeel. MNM meet 6,5% marktaandeel. Klara klopt af op 1,2% marktaandeel.

Het medium radio beweegt in een rijker en diverser landschap, waarin vooral de digitale initiatieven groei ervaren. Het groeiend on demand luisteren naar korte audiofragmenten en/of podcasts (zeer populair bij Radio 1 bijvoorbeeld) valt buiten deze CIM-meting.

"Studio Brussel stijgt opnieuw in bereik, onder meer dankzij een sterke festivalzomer die overigens niet enkel op Studio Brussel zelf, maar ook digitaal op VRT NWS én op VRT MAX goed scoorde. Radio 1 bereikt net als 1 jaar geleden dagelijks ruim een half miljoen luisteraars en haalt een marktaandeel van 7,6%. Radio2 blijft afgetekend marktleider met dagelijks meer dan 1 miljoen luisteraars en een marktaandeel van 23,5%. Eerlijk, we hadden liever de broodnodige veranderingen doorgevoerd en tegelijkertijd ook alle luisteraars behouden. We geloven ook echt dat ons dat zal lukken. We zien wél dat meer luisteraars de weg naar het digitale station Radio2 BeneBene vinden en dat ook het regionale aanbod van Radio2 op VRT NWS verder blijft groeien tot meer dan 250.000 lezers per dag. Verder kijken we zeker ook uit naar een nieuw multimediaal consumentenprogramma, en naar nieuwe edities van populaire evenementen als de Radio2 Eregalerij en de Radio2 Top2000 in Genk eind dit jaar."

Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio
Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Het ABC van VRT met de K van ... Klantendienst: “In 2023 alleen al behandelde de klantendienst in totaal 31.429 contacten”

Chloë van de Klantendienst: ‘Gelukkig is dit niet het soort lek waarover parlementaire vragen worden gesteld’

CIM-cijfers: Studio Brussel dendert stevig voort, sterk resultaat voor Radio2

Chloë van de Klantendienst: ‘Bij een nucleaire ramp ligt het antwoord van VRT in lijn met de Vlaamse Canon’

Jaarverslag 2023: een sterk rapport in een uitdagend jaar

Samenwerken met VRT: de strafste verhalen schrijven we niet alleen

Bijna 2000 nieuwsgierigen op VRT-werf

Een dag van hoofdwerfleider Frederik op de VRT-werf