Ga naar de hoofdinhoud

  
  
  
  
  
  Meer dan 80 media start-ups groeien door dankzij Europese accelerator geleid door VRT

Meer dan 80 media start-ups groeien door dankzij Europese accelerator geleid door VRT

Eén van de manieren waarop VRT innoveert is door actief samen te werken met start-ups en scale-ups. Dat gebeurt via de interne accelerator VRT Sandbox, die de ideale match zoekt tussen deze groeibedrijven
en VRT. Door samen technologieën te testen kan VRT efficiënt experimenteren en innoveren. Tegelijkertijd kunnen Vlaamse en Europese start-ups hun producten
gerichter afstemmen aan de noden van de mediasector, en zo ook succesvoller worden.  

Om dit op een duurzame manier te doen leidde VRT de afgelopen jaren de Europese accelerator ‘STADIEM’. Binnen dat programma kunnen start-ups samen met Europese mediaorganisaties relevante mediaoplossingen uitwerken. Geselecteerde start-ups krijgen daarvoor toegang tot coaching, financiering en een internationaal netwerk – geleid door VRT en RTBF. De impact van zo’n programma is niet te onderschatten. Tijdens het project steeg het inkomen van deelnemende start-ups met gemiddeld 25%. Drie start-ups gingen een commerciële samenwerking aan met VRT en twee start-ups werden betrokken in een Vlaams relanceproject, waarvoor ze ook financiering verkregen. 

Sterke start-ups voor Europese media

Start-ups en scale-ups moeten kunnen doorgroeien om succesvol te zijn. Een internationale strategie en een uitgebreid netwerk zijn hierin cruciaal. In een versnipperde Europese mediasector trekken start-ups met groeiplannen steeds meer naar de Amerikaanse en Aziatische markt, wat ervoor zorgt dat Europa heel wat talent misloopt aan internationale concurrentie. Daarin maakt de STADIEM-accelerator het verschil: via een gefaseerd groeiprogramma kunnen start-ups vlot samenwerken met de Europese mediasector. De deelnemende mediabedrijven komen op hun beurt in aanraking met heel wat baanbrekende en opkomende technologieën.

Met het unieke groeiprogramma van STADIEM konden we Vlaamse start-ups de kans geven om hun mediaoplossingen beter af te stemmen op de Europese mediasector en zo in het buitenland door te groeien. Via STADIEM konden we bijvoorbeeld de Gentse start-up Trensition voorstellen aan de Duitse markt. Dat leidde tot een samenwerking met de Duitse omroep SWR. Ook omgekeerd kunnen we als VRT impactvolle start-ups ontdekken die een antwoord bieden op onze technologische noden

Mathias Teuwen, ScaleUp Coordinator VRT Sandbox

Maar liefst 250 start-ups uit 26 verschillende Europese landen meldden zich aan voor het project. Daaruit werden 81 van de meest belovende start-ups, waaronder 8 Vlaamse, geselecteerd om deel te nemen aan het groeiprogramma. Dat leidde tot 40 samenwerkingen met 32 mediaspelers uit 12 Europese landen. Die samenwerkingen focusten op uitdagingen als desinformatie, contentcreatie en AI-gedreven oplossingen.

Van groei tot digitale transformatie

Bij de mediaspelers zorgde STADIEM voor een digitale transformatie. Van de tien start-ups die het gehele traject doorliepen gingen negen start-ups een commerciële samenwerking aan met een mediaorganisatie. De overige start-up sloot enkele weken na afloop van het project nog een samenwerking af. Drie van deze start-ups werkten samen met VRT: de Noorse start-up Web64, de Nederlandse start-up Smartocto en de Vlaamse start-up Tinkerlist. Deze samenwerkingen zorgden ervoor dat Radio2 sneller en sterker regionaal nieuws kan brengen, dat Sporza in real time inzicht heeft in de noden van websitebezoekers op basis van hun interacties, en dat VRT NWS mediaproducties eenvoudig kan regisseren met een geautomatiseerd scriptplatform.

Vóór STADIEM hadden we twee mensen nodig om kort tv-nieuws te monteren en dat duurde 30 tot 45 minuten. Met de verbazingwekkende resultaten die we samen met start-up Television.AI hebben gemaakt, hebben we maar één redacteur nodig. Deze ene persoon heeft het in 15-20 minuten voor elkaar.  

Willy Lamm, projectingenieur bij RBB (Duitse publieke omroep)

Dankzij de STADIEM-accelerator konden deelnemende start-ups sneller doorgroeien. Dat gebeurde door een overnemer of door een investeerder te vinden. Gemiddeld duurt het voor een start-up zeven tot acht jaar om zulke stappen te zetten en lukt dat voor slechts 1 op 100 start-ups volgens het State of European Tech 22 rapport. Via het netwerk en platform van STADIEM, met events over heel Europa, konden vier deelnemende start-ups een overnemer vinden en vijf start-ups groeikapitaal in drie jaar tijd.  

Voordat we met STADIEM begonnen, was onze geplande omzet 250.000 euro. Na onze deelname aan STADIEM en onze samenwerking met VRT, Roularta en NOZ konden we onze omzet verdubbelen, voornamelijk met onze recent ontwikkelde oplossing. Daarnaast kregen we recent nog een aanbieding van 200.000 euro om onze verwachte inkomsten te verdrievoudigen

Andrey Esaulov, oprichter van Duitse start-up BotTalk

Het STADIEM-programma liep officieel af dit najaar. Dankzij de lovende feedback van de Europese Commissie en de aangetoonde impact voor de Europese mediasector verkent VRT samen met de partners een nieuwe editie in 2024. Daarnaast kunnen start-ups met innovatieve ideeën en technologieën, van AI tot virtuele producties, steeds terecht bij VRT Sandbox.

STADIEM werd gefinancierd door het Horizon 2020-programma van de EU, in het kader van subsidieovereenkomst nr. 957321. 

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.