vrijdag 30 augustus 2024
30 augustus 2024

Advies van externe bruggenbouwer zorgt voor actieplan om interne werking binnen afdeling VRT Content te verbeteren

Meerdere maatregelen, waaronder dubbel vertrek aan top afdeling Content, moeten vertrouwen herstellen

Vrijdag 30 augustus 2024 – De VRT-directie heeft vandaag een actieplan aangekondigd om de organisatiedynamiek binnen de directie Content te herstellen. Het gaat onder meer om acties om de zichtbaarheid van de directie te verhogen, het intensifiëren van opleidingen op vlak van leiderschap, de creatie van welzijnsgroepen onder de medewerkers, een meer verbindende communicatie en een heldere organisatiestructuur in de afdelingen die het meest geïmpacteerd worden door het wijzigende mediagebruik.

Het actieplan is een rechtstreeks gevolg van een onafhankelijk onderzoek van de dienst welzijn over de verstoorde organisatiedynamiek in de directie Content, hierin bijgestaan door de externe preventieadviseur. Expert Integriteit in Organisaties Prof. Dr. Rob van Eijbergen werd eind april als onafhankelijk bemiddelaar aangesteld door de VRT-directie en vakorganisaties om het interne vertrouwen te herstellen. Hij heeft zijn advies voorgesteld aan vakorganisaties, directie en de Raad van Bestuur van VRT. Hiervoor baseert hij zich op het bovenvermelde uitgebreid onafhankelijk onderzoek. 

"Het onderzoek is zeer gedegen uitgevoerd en bracht de nodige objectivering binnen. Dat was nodig om bij VRT het vertrouwen te kunnen herstellen. Emotie is van tel in grote organisaties, maar je kan niet aan de slag met veralgemeningen en puur subjectieve standpunten of ervaringen. Mijn advies is op het onderzoek gebaseerd en staat dus op stevige fundamenten." ​ 

Prof. Rob van Eijbergen

De directie werkt de komende weken het actieplan uit met verschillende maatregelen om interne communicatie te verbeteren, de zichtbaarheid en aanspreekbaarheid van de directie en het management te verhogen en het algemeen welzijn te verbeteren. Ze zal dat doen in overleg met de medewerkers van Content en de vakorganisaties. ​ 

Bovendien evolueert VRT naar een ander model voor programma-aanbod. Sinds de rebranding die gestart is in 2022, staat het overkoepelende merk VRT zélf meer centraal. En als innovatieve en toekomstgerichte organisatie zal VRT de digitale content nog sterker in de cockpit zetten. Dat vraagt om een andere benadering en organisatie. VRT zal dit nu versneld doorvoeren. ​ 

Naar aanleiding van het rapport en het advies, heeft Ricus Jansegers besloten VRT te verlaten. Ricus: "Het was een eer en ik kijk met veel trots terug op mijn periode bij de publieke omroep: het radio- en tv-aanbod van VRT is vandaag scherper, gevarieerder en jonger dan voorheen. VRT staat in haar sterkte. Maar mijn stijl en aanpak matchen niet altijd met iedereen bij VRT en de aansturing van de ploeg begon daaronder te lijden. Ik wil me excuseren bij mensen die zich gekwetst voelen. Alles bij elkaar is het beter nu de fakkel door te geven." 

Er komt op basis van hetzelfde advies ook een einde aan de samenwerking met Lotte Vermeir, netmanager VRT 1 en VRT Canvas. Lotte is in 2008 gestart bij de VRT-studiedienst en maakte in 2015 de sprong naar het team van het netmanagement. Met haar scherp inzicht en een hart voor de publieke omroep zorgde ze voor een gedegen invulling van VRT 1 en VRT Canvas. De vakkennis van Lotte en Ricus wordt alom geprezen, maar de werking van de Content-directie bleef structureel haperen ondanks eerdere begeleiding. ​ 

Het rapport bevat nog verschillende aanbevelingen rond de interne werking. De directie van VRT zal àlle adviezen van prof. Dr. Rob van Eijbergen onverkort en consequent uitvoeren, ook als het gaat over de directie zelf. VRT CEO Frederik Delaplace: "Onze verantwoordelijkheid en bekommernis gaan in de eerste plaats uit naar het héle VRT-team, want dat moet dagelijks in de best mogelijke omstandigheden de complexe opdracht van VRT kunnen vervullen. Daarom volgen we de voorgestelde ingrepen om de organisatie van onze contentafdelingen aan te passen. We leggen ook de nodige zelfkritiek en zelfreflectie aan de dag. We zullen doen wat nodig is om het vertrouwen te herstellen."

Uit respect voor de privacy van de verschillende betrokkenen, geeft VRT verder geen details over de inhoud van het rapport. ​ ​ ​ 

Liesbet Vrieleman, algemeen directeur Informatie, neemt tijdelijk de leiding van de afdeling content over. "Liesbet is de geknipte persoon om de sereniteit en focus op de werkvloer te herstellen terwijl we onze toekomstplannen voor het aanbod versnellen", besluit Frederik Delaplace. Om ten alle tijde de onafhankelijkheid van de nieuwsredactie te waarborgen, zal de directie aan de redactieraad voorstellen Griet De Craen in diezelfde periode aan te stellen als algemeen hoofdredacteur ad interim.

Dossier: Bedrijfsinformatie

Meer over Bedrijfsinformatie

Chloë van de Klantendienst: ‘Hiermee is de eerste ‘en dat met ons belastinggeld’ van het seizoen binnen’

Advies van externe bruggenbouwer zorgt voor actieplan om interne werking binnen afdeling VRT Content te verbeteren

Chloë van de Klantendienst: ‘Beseffen jullie niet dat de Vlamingen dit beu zijn?’

5 VRT-nominaties voor Prix Europa

De grote boodschap van VRT: een pakkend, divers en vernieuwend najaar

VRT en KRO-NCRV starten met opnames van nieuwe dramaserie Badgast op Terschelling

VRT gaat opnieuw op zoek naar jong mediatalent: “We zoeken nieuwe start-ups om samen te blijven vernieuwen” 

Chloë van de Klantendienst: ‘Het is niet aan VRT om de sieraden van Björn Soenens te financieren’