Ga naar de hoofdinhoud
2 jaar VRT MAX: "Mijn VRT MAX is jouw VRT MAX niet"

2 jaar VRT MAX: "Mijn VRT MAX is jouw VRT MAX niet"

Vrijdag 23 augustus 2024 - Het versnipperde mediagebruik en het enorme aanbod was nog nooit zo groot. Opmerkelijk is dat VRT MAX erin slaagt om het grootste Vlaamse streamingplatform te blijven, nét door die versnippering en het grote aanbod.

Het was een uniek moment toen in augustus 2022 VRT MAX boven de doopvont werd gehouden. Het platform dat video, digitaal aanbod én audio bundelt, moest dé kijk- en luisterbestemming van de publieke omroep worden. Vandaag is dat meer dan ooit het geval. 

De afgelopen jaren maakten heel wat grote Europese omroepen de bewuste keuze om aparte video- en audioplatformen te starten. Zo introduceerde de Britse BBC bijvoorbeeld BBC iPlayer en BBC Sounds. “Daar groeit nu het besef dat aparte platformen niet langer efficiënt zijn”, zegt Ruth Degraeve, manager van VRT MAX. ”De grenzen tussen audio en video zijn onverbiddelijk aan het vervagen. Daarom hebben wij met VRT MAX twee jaar geleden principieel gekozen om één kijk- en luisterbestemming te creëren. Buitenlandse omroepen keken geïnteresseerd over onze schouders mee. Vandaag durf ik er mijn hand voor in het vuur te steken: het werkt, mits de nodige zorg.” 

In de toekomst zal het niet ondenkbaar zijn dat er via artificiële intelligentie en algoritmes inhoudelijke inschattingen gemaakt kunnen worden. Ben je onderweg en zit je met je smartphone op een 5G-netwerk? Dan zullen audio en podcasts het meest relevante medium voor je zijn. Ziet het systeem dat je plots via je smarttv verder scrolt, dan zal de vodcastversie (de podcast in videoformaat) worden gepusht. “VRT MAX zal meer dan ooit voor dat comfort en die services voor de eindgebruiker gaan”, zegt Ruth.

Elkaar nóg sterker maken

Ook thema’s die pal in de kern zitten van de opdracht van de publieke omroep krijgen hun plaats op VRT MAX. Zo kreeg Educatie ondertussen een eigen zone: VRT Leer mee, voor iedereen die iets wil opsteken. Het platform sloeg bovendien de handen in elkaar met Smartschool om scholieren en leerkrachten nog beter te informeren over het educatieve aanbod van de omroep. “Die omgeving is vanuit de kracht van VRT ingericht, met bijvoorbeeld een prominente plaats voor onze radio- en televisiegezichten. Vaste redacteuren cureren het aanbod, en gaan ook hiervoor in het bredere VRT-aanbod duiken om relevante en toegankelijke inhoud voor de juiste doelgroep toe te voegen. Het is een doeltreffende manier om onze educatieopdracht te ontsluiten”, gaat Ruth verder. Hetzelfde geldt voor de zone VRT Lees mee, waarmee de publieke omroep inspeelt op de taak om aan taal- en leesbevordering te doen.

Twee andere prominente merken van de publieke omroep, VRT NWS en Sporza, blijven op zichzelf bestaan, al zullen beide werelden in de toekomst ook wel dichter bij VRT MAX worden gebracht. “Op belangrijke momenten, bij ons of in de rest van de wereld, is er ook op VRT MAX een grote honger naar nieuws en duiding. We proberen dan een passend aanbod te voorzien, maar in de toekomst kunnen we daar meer dan ooit dé wegwijzer worden. VRT NWS en Sporza zijn gevestigde waarden die we nooit gaan proberen ‘namaken’, maar we kunnen elkaar versterken door nog beter naar elkaar te verwijzen. Dat hebben we de voorbije maanden tijdens KIES24 of EURO 2024 kunnen vaststellen.” 

Ook radio luisteren on demand of licht uitgesteld, vandaag aangeboden via de Select-items in de individuele radioapps, zal op termijn zijn weg vinden naar VRT MAX. Want op eigen ritme luisteren, is een basisbeleving geworden. “In een digitale context kunnen we perfect aan smaakverbreding doen door je als gebruiker in contact te laten komen met aanbod van al onze VRT-audiomerken”, gaat Ruth verder. “Wat Xavier Taveirne vandaag doet met WinWin overstijgt nu al Radio2. WinWin is zoveel meer geworden dan een uur durend radioprogramma. Het is hét consumentenmerk van VRT, met afgeleiden in de app van Radio2, op VRT NWS en VRT MAX. Met items die iedereen aanbelangen, ook zij die misschien niet naar het programma op Radio2 luisteren. Een digitale context maakt het makkelijk om ook hen te bedienen. En dat geldt voor het aanbod van elk merk.”

VRT MAX-original MakeUpDate

Sterke inhoud blijft dé must, maar er is méér nodig

Ruth Degraeve, manager VRT MAX

Ook websites Radio 1, Radio2 en Ketnet worden geïntegreerd

Het rapport van VRT MAX oogt bijzonder mooi. Het werd al snel het grootste Vlaamse platform, al waren daar wel extra’s voor nodig. Ruth: “De websites van MNM, Studio Brussel en Klara zijn ondertussen geïntegreerd in de VRT MAX-omgeving. In de loop van 2024 en 2025 zullen ook Radio 1 en Radio2 volgen. Een logische keuze, omdat we merken dat een radiowebsite niet langer gebruikt wordt zoals vroeger.” Handig voor de gebruiker en ook positief voor de merken zelf. Zo boort Klara via VRT MAX een nieuw en groter publiek aan.

Ook Ketnet en Ketnet Junior worden in VRT MAX geïntegreerd. “Veel aanbod voor kinderen wordt nu al bekeken via de tvapp van VRT MAX. Bovendien blijkt het in gezinsverband kijken naar programma’s als De droomfabriek of Chantal aan belang te winnen. Het Ketnet-aanbod een sterke rol laten spelen op ons platform en de aparte Ketnet-apps afbouwen, lijkt daarom het aangewezen recept. Met als absolute prioriteit: ouders én kinderen een veilige kijk- en luisteromgeving bieden, waar een beleving op maat van kijken, luisteren en spelletjes in één ervaring samenkomen”, licht Ruth toe. 

De eerste stappen werden ondertussen gezet. “We stellen aanbodpakketten samen op maat van elke doelgroep. We gaan nooit alleen maar een algoritme op kinderen loslaten, maar bekijken wel wat er uit de volledige VRT-catalogus kan geplukt worden om als extra verrijking rond het kinderaanbod te zetten. De insteek daarbij is altijd ‘wat is waardevol voor de doelgroep’?” 

Juiste stukje aanbod bij de juiste gebruiker

Wat ons terugbrengt bij die unieke combinatie die alle VRT-aanbod bundelt. Mediaconsumptie speelt zich niet langer uitsluitend op een vast toestel af. Mensen kijken en luisteren via verschillende platformen, op verschillende apparaten, op verschillende momenten van de dag. “In een digitale wereld kun je niet anders dan die versnippering omarmen om je publiek op maat te bedienen”, stelt Ruth. “Daarom willen we verder inzetten op het aanbieden van verschillende soorten inhoud voor verschillende soorten gebruikers. Via onze eigen platformen en op een slimme manier via sociale media. Een nieuwe televisiereeks maken van zes afleveringen die vijftig minuten duren, zal niet meer voldoende zijn. Sterke inhoud blijft dé must, maar er is méér nodig. En er gebeurt al veel vandaag. Daarom maken we onder andere afgeleiden, zoals Kamp Waes Classified. Uiteraard vraagt dat een andere manier van werken en inhoud creëren. Maar het is wel de nieuwe realiteit waar we als makers en omroepen samen in zitten. 

In dat verband moeten we nieuwe tools zoals bijvoorbeeld algoritmes meer durven vertrouwen. Mijn VRT MAX is jouw VRT MAX niet, en dat is helemaal oké. We hebben de middelen om het juiste aanbod bij de juiste gebruiker te krijgen en die moeten we ten volle uitspelen. De distributiemogelijkheden rond ons aanbod waren nog nooit zo groot.”

Ook makers enthousiast over VRT MAX

In oktober zal het eerste programma te zien zijn dat door VRT NWS gemaakt wordt, speciaal voor VRT MAX: Verscheurd Amerika. Journalist en Amerika-expert Thomas De Graeve trekt, naar aanleiding van de Amerikaanse presidentsverkiezingen, door de Verenigde Staten om er gewone burgers te portretteren. In korte documentaires van vijftien minuten duikt hij in hun verhalen, op zoek naar de breuklijnen die het land verdelen en een bepalende rol zullen spelen tijdens die verkiezingen. Onder meer thema’s als drugs, desinformatie en Christelijk nationalisme komen aan bod. 

“Het is een andere aanpak dan het reportagewerk dat ik gewoonlijk doe voor Terzake”, zegt Thomas. “Daar laat ik vaak experten aan het woord. Zij vertellen zittend, voor een camera op statief. Je zou het afstandelijk kunnen noemen. Deze reeks wilde ik persoonlijker maken, door echt in de wereld te duiken van de mensen over wie het gaat. De kijker moet de ideeën, de wensen, de angsten van de Amerikaan voelen alsof hij er zelf woont. Om dat te bereiken draaien we in de actie, zitten we onze gesprekspartners dicht op de huid en ga ik met hen op pad. Je hoeft het als kijker niet eens te zijn met wat deze mensen vertellen, maar ik hoop wel dat het helpt om hen beter te begrijpen.”

Voor de reporter zijn vorm en inhoud minstens even belangrijk. “Het is fijn om voor een platform te kunnen werken waar andere spelregels gelden. Dat zorgt voor nieuwe creatieve mogelijkheden en het daagt uit om de verhalen van mensen op een nieuwe manier te vertellen.” 

Verscheurd Amerika komt in oktober op VRT MAX.

MakeUpDate zoekt jongeren waar ze zitten

In MakeUpDate praat TikTok-ster Bert De Kock met bekende gezichten terwijl ze zichzelf op eigenzinnige manier opmaken. Het programma voelt als een leuke babbel tussen vrienden, met een vleugje humor zonder de grote onderwerpen uit de weg te gaan. Voor VRT MAX is het een manier om de minder evidente doelgroep 12-18 jaar vertrouwd te maken met het platform. 

“Je moet jongeren zoeken waar ze zitten”, zegt Lisa de Wit, eindredacteur bij VRT Studio's. “Met MakeUpDate maken we een soort non-fictie die scoort op sociale media. Het is authentiek, het idee ontstond bij Bert zelf, én is personality driven. De keuze voor gasten waarnaar zowel Bert als het jonge publiek opkijken, gebeurt zeer bewust. De beste fragmenten uit elke aflevering worden gemonteerd volgens de regels van het medium en gedeeld door Bert en zijn gasten. Zulke berichten bereiken makkelijk een half miljoen mensen en voor VRT is dat veel waard. Niet dat we dit social first maken, maar we houden wel héél hard de afgeleide socials in het achterhoofd.” Logisch, want daar zitten immers potentiële nieuwe VRT MAX-gebruikers bij die zo de weg vinden naar het platform en dankzij het programma ook het andere aanbod van de publieke omroep leren kennen. 

Als content creator is Bert het gewoon om voor een jong publiek te werken. Toch is het draaien voor een streamingplatform anders, al was het maar omdat het formaat er niet staand, maar liggend is. “Gelukkig heb ik ervaring in televisie maken”, zegt hij.

”Ik ben ooit begonnen als redacteur bij VRT en weet hoe een televisieproductie in elkaar zit. Dat helpt enorm, al heb ik wel moeten leren om het geheel uit handen te geven, zeker wanneer de camera niet meer draait. Voor mijn socials doe ik immers alles alleen, maar wat je ziet op VRT MAX is door een professional gemonteerd. De afgeleiden op mijn eigen TikTok of Instagram maak ik zelf. Ik krijg de vrijheid om met al het bronmateriaal nieuwe dingen te maken, in een vorm die volgens mij past op mijn platformen. En dat werkt. Ik word vaak aangesproken over ‘het schminkprogramma’. En dat is goed voor VRT, want het zorgt voor bekendheid bij een jonge doelgroep.” 

Het derde seizoen van MakeUpDate komt later dit jaar op VRT MAX.

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.