24 december 2020 - 2020 was vooral een jaar van aanpassingen aan de wereld met corona. Maar het was ook een jaar van vernieuwing en grote doorbraken.
Nieuwe aanpak warmste week
De Warmste Week bedankt in de week voor kerst iedereen die het verschil heeft gemaakt in dit bijzondere jaar. Meer dan ooit hebben zo veel Vlamingen zich op zo veel verschillende manieren ingezet voor wie het moeilijker had. Zo veel helpende handen, sterke schouders, luisterende oren. Al die gebaren – groot én klein – verdienen een massale dankjewel. Daarom roept De Warmste Week iedereen op om in de week voor kerst elkaar te bedanken om dit jaar het verschil te maken.
Het jaar van de podcast
Podcasts bestaan al heel lang. En waren in hun niche altijd wel populair. De vorige jaren beperkte de VRT zich in de meeste gevallen tot het beschikbaar maken van (woord)programma’s die al eerder via de radio waren uitgezonden.
Maar ook dat keerde in 2020. Een overzicht van de podcasts van de VRT is te vinden op: https://www.vrt.be/nl/aanbod/kijk-en-luister/extra-aanbod/podcasts/
Nieuwe audiostreams
Er bestonden al verschillende audiostreams als afgeleiden op de radionetten. Daar zijn er dit jaar nog enkele bijgekomen: 100% Vlaamse muziek op Bene Bene van Radio 2. 100% Nederlandstalig is dan weer DeLageLandenlijst van Radio 1. Classics van Radio 1 brengt een eindeloze stroom onsterfelijke klassiekers. #Ikluisterbelgisch van Studio Brussel is er met 100% muziek van eigen bodem. Radio 2 Unwind brengt dan weer muziek om heerlijk bij te ontspannen. Verder zijn er Studio Brussel nog Bruut (hard rock), Hooray (hiphop), De Tijdloze (tijdloze rockmuziek) en UNTZ (non-stop beats). En bij MNM kan je luisteren naar Juice (urban) en Nineties & Nillies (muziek uit jaren ‘90 en jaren ‘00). Deze streams zijn te beluisteren via de apps en de websites van de betrokken netten.
Nieuwe educatieve initiatieven
Met de eerste lockdown gingen ook de scholen dicht. Wat de gevolgen zullen zijn op langere termijn is uiteraard niet te voorspellen. Naast een aanbod van bestaande educatieve programma’s heeft de VRT ook ingezet op nieuw materiaal. Zo kreeg de EDUbox nieuwe versies, onder andere over mobiliteit, sociale media en financiele educatie.
Samen met de mensen van de Universiteit van Vlaanderen werd ZomerschoolVlaanderen gestart.
Meer dan 100.000 volgers voor nws.nws.nws
Op 1 november was het zover: de jongerennieuwssite nws.nws.nws had meer dan 100.000 volgers op Instagram. Nws.nws.nws laat jongeren aan het woord over thema’s die hen interesseren, zonder het harde nieuws uit het oog te verliezen.
Koning Filip en minister Dalle zijn al fan, wanneer is uw puber aan de beurt?
Web-only aanbod
Met Labels: Jong en op straat dat de ‘Coup de Coeur’-prijs kreeg bij de 57e Belfius-persprijzen heeft VRT NWS dit jaar enkele nieuwe web-only formats gelanceerd. Dox pakt wetenschappelijke thema’s aan. Bij Help gaat het dan weer rond financiële thema’s.
Ook de andere merken kregen nog meer web-onlyaanbod. Te bekijken via VRT NU en de YouTubekanalen.
Schrijfassistent voor anderstaligen
De schrijfassistent helpt je om je teksten te verbeteren. En deze is nu ook beschikbaar in een versie voor mensen die het Nederlands niet als moedertaal hebben. Het is een digitale schrijfhulp ontwikkeld door het Instituut voor Levende Talen (ILT) van de KU Leuven in samenwerking met de VRT en Wablieft.
Geen Media Fast Forward maar Media and Culture Fast Forward
Eerst was er nog hoop dat het een hybride festival zou worden vanuit Kanal, Centre Pompidou en het Kaaitheater. Het thema was 'Ctrl Act Del'. En dit jaar ging het ruimer dan alleen Media. Ook Cultuur was een belangrijk thema. De focus lag op hoe we kunnen verrijzen en stilstaan bij onze maatschappelijke verantwoordelijkheid in de heropstart.
Eerste keer meer dan 100.000 volgers op TikTok
2020 was zonder meer het jaar van de doorbraak van TikTok: het Chinese sociale medium waarop kinderen en pubers heel vaak dansjes posten, maar ook politieke boodschappen rond Black Lives matter, LGBTQI en andere thema’s uitdragen. Ondanks de dreiging van Trump om het medium een doodsteek te geven bleef het groeien als kool. Drie VRT-merken stegen dit jaar tot boven 100.000 volgers: Ketnet (175), MNM (134) en Studio Brussel (122).
Deel dit artikel op sociale media