8 november 2019 - Op 8 november speelde Vlaams minister Benjamin Dalle samen met Ketnet-acteur Amir Motaffaf het spel ‘De Schaal van M’ in Basisschool De Kleurdoos in Brussel.
De Schaal van M is een online mediawijsheidsspel van Mediawijs en Ketnet dat alle 10- tot 12-jarigen uitdaagt om te laten zien hoe mediawijs ze zijn. Door opdrachten uit te voeren kunnen kinderen zowel thuis als in de klas lampjes verzamelen: hoe meer lampjes hoe mediawijzer. De wedstrijd wordt voor het derde jaar op rij georganiseerd en kent een sterke stijging. Dit jaar schreven 1.600 klassen zich in en namen 30.000 leerlingen deel aan de wedstrijd.
Met ‘De Schaal van M’ gaan Mediawijs en Ketnet op zoek naar de meest mediawijze klas van Vlaanderen. Via een online mediawijsheidsspel https://www.deschaalvanm.be/ kunnen leerlingen allerlei opdrachten uitvoeren rond mediawijsheid. De opdrachten kunnen zowel in de klas als thuis uitgevoerd worden. Daarbij vertrekt de wedstrijd vanuit 5 speciale webisodes van de populaire Ketnet-serie 4eveR. Bij elke opdracht kan de klas ‘lampjes’ verzamelen: hoe meer lampjes hoe mediawijzer.
Video
De wedstrijd focust op de doelgroep 5e en 6e leerjaar. Het mediagebruik van 10 tot 12 jarigen is immers al vergevorderd: vaak hebben ze al een eigen smartphone (67,3%). Jongeren zijn meer dan ooit geconnecteerd: ze onderhouden via sociale media contact met hun vrienden en familie. Ze zijn razendsnel mee met de nieuwste trends en vinden bijna moeiteloos hun weg in nieuwe apps. Dat brengt heel wat opportuniteiten met zich mee maar ook gevaren.
“Meer dan ooit moeten jongeren mediawijs zijn,” aldus Benjamin Dalle “Toch weten ze niet altijd goed hoe ze moeten reageren online, wat een veilig wachtwoord is, welke gegevens ze over zichzelf willen delen, wat reclame is en wat niet… allemaal zaken waar De Schaal van M antwoorden wil bieden.”
De wedstrijd betrekt ook de leerkrachten en ouders bij de wedstrijd. Zij spelen immers een heel centrale rol. De Schaal van M biedt een leuke en laagdrempelige manier voor leerkrachten en ouders om ermee aan de slag te gaan. Veel scholen voelen de nood aan mediawijsheid te werken. Bij heel wat oudercontacten krijgen leerkrachten vragen omtrent het gebruik van (sociale) media. Ouders zijn echt op zoek naar antwoorden en tips.
Enkele cijfers
- Interesse voor sociale media begint meestal pas vanaf 9 jaar, tenzij veel oudere broers/zusjes of vrienden het gebruiken.
- 67,3% van de 10-12 jarigen heeft al een eigen smartphone.
- Het mediagebruik van 10 tot 12 jarigen is al best vergevorderd: Bij veel jongeren is die leeftijd een kantelmoment van hoe zij digitale media gebruiken.
- Social media bij 10-12 jarigen:
- 44% heeft een Snapchat account
- 40% heeft een Instagram account
- 31% heeft een TikTok account
Deel dit artikel op sociale media