Ga naar de hoofdinhoud
Chloë van de Klantendienst: ‘Ik denk niet dat weerman Bram honderden klimaatactivisten deed radicaliseren’

Chloë van de Klantendienst: ‘Ik denk niet dat weerman Bram honderden klimaatactivisten deed radicaliseren’

Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 14 dagen werd er op de kop 1.800 keer contact opgenomen met onze dienst. De hoge temperaturen zijn stof tot discussie. Zo hekelt een kijker van Het weer dat weerman Bram het had over “een TRIEST record”. “Moet die dat zeggen of is dat een persoonlijke mening? Ik bedoel maar. Moeten de mensen alzo weer negatief beïnvloed worden over de aan de gang zijnde klimaatverandering?” Nu ben ik zelf van mening dat het nog wel meevalt met die negatieve invloed van Bram. Het is bijvoorbeeld niet zo dat hij plots honderden klimaatactivisten deed radicaliseren.

Maar ik begrijp dat “een triest record” vooral in ernstige contexten wordt gebruikt, zoals:

Een luisteraar van Radio2 volgt het voormiddagprogramma Ann&Daan via de livestream op VRT 1. “Wat mij vandaag weer enorm gestoord heeft, is het feit dat één van de presentatoren (Ann) om 11.55 uur een potje yoghurt of platte kaas neemt, het op een laconieke manier leeg lepelt terwijl ze de muis van de pc bedient en voor het klavier staat. Ze kan blijkbaar niet wachten tot er geen tv-beelden meer uitgezonden worden. De meeste werkende mensen hebben ook vastgelegde pauzes en dienen zich dan ook te houden aan eettijden.” Volgens de klager is dat niet de eerste keer. Bovendien is ze vaak erg denigrerend in de manier waarop ze haar co-presentator van antwoord dient. “Ik ben hoegenaamd geen gefrustreerde, witte man (mijn vrouw vindt dit namelijk ook geen gepast gedrag). Alle steun voor Daan.” Daan steunt op zijn beurt zijn collega Ann. Klager krijgt een standaardantwoord.

Slettenmuziek

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo melden verschillende kijkers dat de presentator “spottend deed over de kroning van koning Charles en daarmee in feite ook over het katholieke geloof”, dat hij “onnodige grievende opmerkingen maakt” en “steeds beledigender wordt naarmate het programma vordert”. Suggestie van die laatste klager: “Daarvoor kan hij beter eens persoonlijk om hulp gaan zoeken, dan dat op ons af te reageren.” Klagers krijgen een standaardantwoord. Ben mag altijd contact opnemen met onze medische dienst.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox zoals deze aan het adres van onze nieuwsdienst over de verslaggeving rond de coming out van Conner Rousseau. “Als deel van LGBTQ wil ik even zeggen dat jullie die situatie goed aangepakt hebben. Het is een gevoelige zaak, ook voor mij, maar wat nog gevoeliger ligt is een coming out verhaal proberen verkopen, geen vragen tolereren, of erger, om bepaalde geruchten uit de media te krijgen door met een nieuw verhaal te komen. Moeilijke deontologische kwesties allemaal, maar van alle media vond ik dat jullie het middenpad het best bewandeld hebben.”  Daarom, proficiat VRT NWS met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Tot slot oppert een luisteraar van MNM ons dit idee. “Met onze vriendinnen doen wij jaarlijks diverse feestjes, waaronder een epische winetasting met afterparty. Een standaard element is onze Slettenmuziek. Wat moet je je hierbij voorstellen? Muziek waarop je wil shaken, schudden met poep en borsten… Kerst op de taart: een officiële hitlijst op MNM met Slettenmuziek?” Voor mij hoeft die muziek niet enkel met Kerst. Ik ben dan ook vertrouwd met het genre, mijn vriendinnen en ik noemen dat Schuurschijven of Spaanse Brol. Maar eerlijk? Ik weet niet of een Slettenlijst zo’n goed idee is zònder winetasting.

Chloë van de Klantendienst 

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.