Ga naar de hoofdinhoud
Fietsers op een drukke steenweg

De VRT brengt informatie voor fietsers in het radioverkeersbulletin

19 oktober 2021 - Radio 1, Radio 2, MNM en Studio Brussel waarschuwen in het verkeersbulletin vanaf nu ook fietsers voor werkzaamheden of andere problemen op hun route naar het werk. 

Het verkeersoverzicht is al sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw vooral gericht op de auto. Daar komt vanaf vandaag verandering in!  De VRT zet met dit initiatief mee de schouders onder de Fietsdeals waarmee de Vlaamse Overheid functionele fietsverplaatsingen wil stimuleren.

Door de lange files en de komst van de mogelijkheden van de elektrische fiets rijden steeds meer mensen met de tweewieler naar het werk of naar een andere bestemming. Via aparte fietspaden en fietssnelwegen ben je met de fiets vaak sneller ter plaatse dan met de auto. Daarom verdient de fietser ook aandacht in het VRT-verkeersbulletin want op die fietsroutes zijn, net zoals op de snelweg, af en toe problemen te melden.

Het zijn de fietsers zelf die problemen onderweg melden. De VRT werkt daarvoor samen met de Fietsersbond en het technologiebedrijf Hype.

Deze Fietsdeal zet een nieuwe stap in de verkeersinformatie op de VRT.

Hajo Beeckman, VRT verkeersredactie

Hajo Beeckman, VRT verkeersredactie: “We geven al langer informatie voor de gebruikers van het openbaar vervoer, dus waarom fietsers bijvoorbeeld niet waarschuwen dat er een versperring is op de F1-fietssnelweg van Antwerpen naar Mechelen? Deze Fietsdeal zet een nieuwe stap in de verkeersinformatie op de VRT.”

Fietsersbond-app

In Google Play en op de App Store kan je de app ‘Fietsersbond’ downloaden. Ben je met de fiets onderweg, en je ondervindt een hindernis, hou dan even halt, en stuur je melding door. Een defecte fietslift in Antwerpen, een onderbroken fietssnelweg door werkzaamheden, een omgevallen boom na een herfststorm, of een spekglad fietspad waar de strooidiensten op een winterse ochtend nog niet gepasseerd zijn. Daar zullen onze radionetten vanaf nu voor waarschuwen.

Geen smartphone gebruik tijdens het rijden

De VRT vindt dat deze meldingen vooral belangrijk zijn voor mensen die hun fietsrit nog moeten beginnen. Op de radio waarschuwen we je dus alvast voor belangrijke hindernissen op je route, voor je de weg op gaat. Kijken naar je smartphone scherm tijdens de rit is niet veilig, en naar de radio luisteren met oortjes op de fiets is dat evenmin. Wil je als fietser zelf een melding maken, stop dan even, en stuur dan je informatie door. Je helpt er vele andere fietsers mee.

Hoe gaat het verder?

De VRT bekijkt met de Fietsersbond en Hype hoe de app na dit eerste stadium verder ontwikkeld kan worden. Voorlopig is de app een laagdrempelige meldingsapp – vergelijkbaar met Waze – maar op termijn moet het ook mogelijk zijn om met de app als fietser te navigeren, rondom eventuele hindernissen. De Fietsersbond bekijkt ook alvast hoe ze overheden kan meekrijgen in dit verhaal: werkzaamheden of fietsroutes zouden dan automatisch gemeld worden in de app.

En er kan nog méér: net zoals de VRT-verkeersredactie vandaag al via verkeerspartner Be-Mobile gebruik maakt van GPS -en smartphone gegevens om op de radio te vertellen waar er files staan, kan dat voor fietsers ook. Via warmtesensoren (aan verkeerslichten) en crowdsourcing (veel smartphones die staan te wachten aan verkeerslichten) kan je perfect vertellen waar het erg druk is. Voor het radiobulletin is dat niet erg nuttig, maar wel voor de gemeenten en het gewest. Zij kunnen via de gegevens fietsers sneller groen geven wanneer ze met velen aan een rood licht staan te wachten.

'Fietsdeals'

De VRT is ook partner in de ‘Fietsdeals’, een initiatief van De Grote Versnelling van de Vlaamse overheid waarbij het bundelen van krachten en kennis centraal staat om zo het fietsbeleid in Vlaanderen te versnellen en te verdiepen. Overheden, bedrijven, verenigingen, scholen, kennisinstellingen of andere stakeholders werken samen om functionele fietsverplaatsingen te stimuleren door te zorgen voor meer fietsveiligheid, fietscomfort en fietsplezier.

De fiets wordt als een evenwaardig vervoersmiddel in de kijker gezet. Dit moet ook mee zorgen voor een mental shift bij de pendelaars.

Wies Callens, woordvoerder Fietsersbond vzw

Wies Callens, woordvoerder Fietsersbond vzw: “Met deze fietsdeal wordt de focus in de verkeersberichtgeving uitgebreid van enkel gemotoriseerd verkeer (en sporadisch openbaar vervoer) naar regelmatige meldingen over fietsverkeer. Daardoor wordt de fiets als een evenwaardig vervoersmiddel in de kijker gezet. Dit moet ook mee zorgen voor een mental shift bij de pendelaars.”

Het is onze ambitie om tegen 2025 het aandeel van de fiets bij functionele verplaatsingen te laten stijgen tot 20%.

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken

Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken : “Het is onze ambitie om tegen 2025 het aandeel van de fiets bij functionele verplaatsingen te laten stijgen tot 20%. Ik wil een fietsreflex creëren zodat mensen spontaan voor de fiets kiezen voor hun verplaatsingen naar het werk of school maar ook in hun vrije tijd. Via het sluiten van fietsdeals tussen verschillende actoren, willen we samen nog meer werk maken van een sterk fietsbeleid. Met de eerste fietsdeals zetten we in op die samenwerking en het motiveren van fietsverplaatsingen.”

De fietsmeldingen via de VRT-verkeersinformatie kan op termijn helpen om onze fietsinfrastructuur in Vlaanderen te verbeteren.

Jan Vermeulen, burgemeester van Deinze

Jan Vermeulen, burgemeester van Deinze: “Eerste vereiste om meer mensen op de fiets te krijgen is betere infrastructuur. De fietsmeldingen via de VRT-verkeersinformatie kan op termijn helpen om onze fietsinfrastructuur in Vlaanderen te verbeteren. Daar willen we ook met de lokale besturen mee onze schouders onder zetten.”

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.