Er valt niet naast het succes van Knokke off te kijken. Het eerste seizoen, met Pommelien Thijs in de hoofdrol, was in 2023 een ongezien succes op VRT MAX en VRT 1. Maar ook in Nederland en wereldwijd, via Netflix, gooide de reeks hoge ogen. Niet enkel bij jongvolwassenen voor wie het programma in de eerste plaats gemaakt was, maar bij kijkers van alle leeftijden. Een tweede seizoen is ondertussen in de maak. Scenarist Luk Wyns, muzieksamensteller Mounir Hathout en regisseur Laura Van Haecke geven een blik achter de schermen.
“Toen ik de afgewerkte afleveringen zag, wist ik dat dit een bom ging worden in Vlaanderen. Nederland vond ik moeilijker in te schatten, maar daar zorgde Knokke off haast voor massahysterie. Van het internationale succes via Netflix hadden we helemaal niet durven dromen! En toch. Je weet al snel dat het er los op zit. Elke dag keek ik de hitlijsten van Netflix na en Knokke off stond een hele tijd wereldwijd op de vijfde plek. Dat was een complete verrassing”, steekt Luk Wyns van wal. Hij schreef samen met Nele Vandael het scenario van het eerste seizoen en heeft intussen ook dat van seizoen 2 klaar.
Het basisidee voor Knokke off komt van producer Anthony Van Biervliet van productiehuis Dingie. “Hij had al een hele wereld in zijn hoofd met personages, setting, scènes … Denk aan de sfeer van reeksen als Big little lies, Euphoria en Succession. Hij klopte bij me aan om het scenario te schrijven”, vertelt Luk. “Anthony houdt constant de vinger aan de pols en heeft een onwaarschijnlijke neus voor succes. Maar de volgende stap is dat je de mensen vindt die het verder kunnen uitwerken: de scenarist, de regisseur, de cast, de muzieksamensteller, enzovoort. Die mensen zijn een onderdeel van een groot netwerk. Al die schakels moeten even sterk zijn, maar ook daar heeft Anthony een neus voor: mensen zoeken die tot het uiterste willen gaan om van het project een succes te maken.”
Een van die schakels is Mounir Hathout van Sonhouse. Als muzieksamensteller zocht hij samen met Anthony, monteur Bart Cautaerts en Tom Goris, de regisseur van het eerste seizoen, de muziek die perfect bij de sfeer van Knokke off paste. “De soundtrack bestaat uit twee grote componenten”, vertelt Mounir. “Ik ga op zoek naar een componist om een bepaalde identiteit aan een reeks te geven: instrumentale muziek die speciaal voor de serie wordt gemaakt, de ‘score’ in vaktermen. Voor Knokke off kwamen we uit bij Patricia Vanneste (artiestennaam: Sonar). Haar stijl past helemaal bij wat we zochten. Daarnaast zoek ik naar bestaande muziek, die past bij de sfeer én ons budget. Met ons vieren maakten we een moodboard op basis van het scenario en de eerste montages. We wilden een frisse en jonge uitstraling, de jongeren staan centraal in Knokke off. Maar toch ook iets neoklassieks, om het mondaine van Knokke te vatten en de reeks meer sérieux te geven. Het mocht af en toe dromerig zijn, die tieners leven nu eenmaal in een luxewereld. Maar zeker ook gedurfd en edgy, want dat is de reeks evengoed.”
Ziel vol littekens
Ook al spelen er heel wat gekende en geliefde acteurs mee in Knokke off, toch is de populariteit van de reeks niet alleen daaraan te danken, denkt Luk. “Pommelien Thijs, Anna Drijver … die namen kennen we in Vlaanderen en Nederland, en het valt niet te ontkennen dat zij en de andere leden van de cast hun rollen heel sterk vertolken. Maar ook in de rest van de wereld, waar men deze acteurs niet kent, slaat de reeks aan. Het zijn de personages die de kijkers aanspreken.”
Dat ziet ook Laura Van Haecke, regisseur van seizoen 2. Zij bekeek het eerste seizoen vorige zomer, toen ze nog niet betrokken was bij het project. “Knokke off viel echt op. Ik dacht: hier heb ik op zitten wachten als Vlaamse kijker. Het gaat snel, is niet te braafjes, er zit fijne humor en ook drama in, en het heeft cliffhangers die het je onmogelijk maken om af te haken. Het liefdesverhaal trekt je binnen, maar daaronder zitten zoveel meer lagen. Ik vind het ook geweldig dat de reeks zowel jongeren als ouderen aanspreekt. Dat toont aan dat je die twee doelgroepen niet apart van elkaar hoeft te zien. De jongeren hebben dan wel de hoofdrollen, hun ouders spelen een belangrijke rol in hun leven en dus ook in de reeks.”
Knokke off bewijst ook dat je inhoudelijk bepaalde thema’s voor jongeren niet moet schuwen. Laura: “De mentale gezondheid van Louise, gespeeld door Pommelien Thijs, bijvoorbeeld. Een onderwerp dat nog veel meer aan bod mag komen in series. Ook het verhaal van Alex (rol van Willem De Schryver), die onderdrukt en eigenlijk zelfs mishandeld wordt door zijn vader, is een onderwerp dat niet vaak aan bod komt in Vlaamse fictie. Terwijl dit net duidelijk maakt waar het gedrag van die jongeren vandaan komt.”
Luk Wyns is het daar helemaal mee eens. “De rijke en elitaire jongelui lijken overal mee weg te komen. Pesten, feesten, drugs, seks. Maar als je dieper kijkt, wordt duidelijk dat hun ziel vol littekens staat. Ze zijn gekwetst. Dat zien in combinatie met luxe, schoonheid en rijkdom komt extra hard binnen. Tegelijkertijd biedt Knokke off een heel zonnig en luchtig decor aan de zee, dat doet wegdromen.”
Indie, strijkers en een big bad wolf
Ook lef is een belangrijk ingrediënt voor het succes van Knokke off. “Je kijkt naar fictie om te ontsnappen aan de grijsheid, de alledaagsheid. Extremen zien, dat doet iets met ons. Daarom vind ik het zo belangrijk om scènes als die met de big bad wolf erin te schrijven. Die feestscène is echt over de tongen gegaan. Ik vond dat het scenario voldoende gewaagd moest zijn. Soms moet je voorzichtigheid overboord gooien, omdat die je belet om grenzen te verleggen”, zegt Luk. Voor Laura valt die durf ook op. “Onverwachte scènes, niet te braaf … dat maakt Knokke off verfrissend en vernieuwend in Vlaanderen. Je blijft kijken, omdat je benieuwd bent naar wat er nog zal komen.”
Die durf is ook een belangrijk onderdeel van de muziek, vindt Mounir. Dat merk je wanneer je de soundtrack van de reeks beluistert. “Het is niet omdat de reeks voor jongeren is gemaakt, dat we automatisch kozen voor Billie Eilish of Angèle, muziek die nu erg populair is bij die leeftijd.” Mounir vindt het net belangrijk om jongeren niet te onderschatten. “We kozen voor veel Belgische artiesten, vaak jonge muzikanten ook. Er is zo veel talent in ons land.” Ook de score, met veel strijkers, lijkt niet meteen aan te sluiten bij de muzieksmaak van jongeren. “We wisten op voorhand dat we voor de score gingen balanceren op de rand met pop- en indiemuziek. Knokke off kon de sérieux van strijkers absoluut gebruiken. Samen met muziek die nu gespeeld wordt, denk aan Glints, Sylvie Kreusch, Brutus, zorgde het voor een interessante combinatie. Door Patricia is dit alles mooi samengesmolten.”
Een persoonlijk muzikaal hoogtepunt noemt Mounir de song van Brutus, die bij de start van de laatste aflevering de dramatische scène van Louise in de zee versterkt. “Dat werkte ontzéttend goed. Ook de muziek van The Haunted Youth past perfect bij de sfeer. Ik ben er zeker van dat de muziek een belangrijke rol heeft in het succes van de reeks. Het was al een erg goed verhaal, maar de muziek zette sommige scènes nog veel meer kracht bij”, zegt Mounir. En omgekeerd deed de reeks kijkers bepaalde muziek misschien meer waarderen? “Als je een meeslepend verhaal hebt zoals bij Knokke off, dan staan kijkers voor heel veel muziek open”, beaamt Mounir. Mag hij al iets verklappen over de muziek in het tweede seizoen? “Hmm … In een feestscène in het nieuwe seizoen zal iemand een cover zingen. Meer mag ik nog niet zeggen.” (lacht)
Laura Van Haecke, regisseur: “De luxewereld uit Knokke off is een microsamenleving, waar we geen echte toegang toe hebben. Daar kunnen binnengluren boeit."
Binnengluren in een gesloten wereld
Regisseur Laura was niet zo vertrouwd met Knokke. Veel meer dan een plek waar ze een vakantiejob deed, was het niet. Toch ziet ze in die setting wel een deel van het succes: “De luxewereld uit Knokke off is een microsamenleving, die echter enorm veel bepaalt in onze maatschappij. Een wereld die we misschien wel kennen, maar waar we geen echte toegang toe hebben. Daar kunnen binnengluren boeit.”
Luk kent de wereld uit Knokke off wel heel goed. “Voor mij was de reeks een beetje thuiskomen. Ik ken de jeugd van Knokke van toen ik zelf jong was, want ik was bevriend met de jongens die er naartoe trokken. Ik was een kind van arbeiders, maar zat op school wel samen met de plaatselijke elite. Dat zorgde ervoor dat ik met andere ogen naar die wereld keek. Ik kwam bij hen thuis over de vloer en zij bij mij. Zo merkte ik al snel dat ook voor hen niet alles rozengeur en maneschijn was. Ik vertelde Anthony dat ik een dubbel gevoel heb bij de ‘rich kids’. Knokke off kwam als geroepen, want ik wilde al langer iets doen met die ervaringen. En je weet: een van de eerste regels voor een goed scenario is: write what you know, schrijf wat je kent. Je kunt dieper gaan en spelen met de wereld die je kent.”
Dit artikel komt uit Jaarbeeld 2024. Lees hier het volledige magazine!
Lees zeker ook
Deel dit artikel op sociale media