Ga naar de hoofdinhoud
Karrewiet in Londen

Hoe brengt VRT nieuws op maat?

04 februari 2020 — VRT wil alle Vlamingen onpartijdig, betrouwbaar en onafhankelijk informeren over wat er gebeurt in Vlaanderen en daarbuiten. De VRT-merken bieden daarbij context en omkadering. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken met nieuws en duiding brengen de merken informatie op maat van hun doelgroepen. 

VRT wil zoveel mogelijk Vlamingen bereiken met haar informatie. Dat vraagt om een specifieke aanpak, want er is niet zoiets als ‘de’ Vlaming. De Vlaamse samenleving is bijzonder rijk, met mensen van verschillende afkomst, leeftijd, geslacht of socio-economische status. Zij hebben andere interesses en behoeftes. Met slechts één aanpak zou VRT er niet in slagen al die verschillende Vlamingen te bereiken en te boeien met nieuws en duiding. Daarom kiest VRT ervoor om haar informatieaanbod af te stemmen op maat van de doelgroepen. De verschillende nieuwsberichten rond de brexit tonen dat goed aan.

Verbreding en verdieping

Niet iedereen heeft dezelfde informatiebehoefte. De een wil vooral geïnformeerd worden over wat er in de wereld gebeurt, de ander zoekt naar meer uitleg, duiding door experts en diepgang bij nieuwsverhalen. Daarom heeft VRT een breed palet aan nieuws- en duidingsprogramma’s op televisie, radio en online, die zowel verdieping als verbreding bieden.

Verbreding: voor iedereen wat wils

Verbredende programma’s en projecten, zoals Het journaal of het instagramkanaal @nws.nws.nws., brengen de onderwerpen op een toegankelijke manier naar het publiek. Iedereen moet de informatie kunnen begrijpen. Daarvoor bestaan er een aantal technieken, zoals bijvoorbeeld:

  •  voldoende achtergrondinformatie voorzien, zodat ook mensen zonder voorkennis begrijpen waarover het gaat;
  •  vaktaal uitleggen;
  •   informatie structureren (in puntjes of duidelijke hoofdstukken met inleiding, midden en slot);
  •  de inhoud zoveel mogelijk visueel voorstellen met foto’s en video’s, explainers, grafieken en tijdslijnen;
  • mensen laten getuigen die ervaring hebben met het onderwerp/ter plaatse zijn/… zodat het thema dichter komt te staan bij de leefwereld van het publiek en zij zich erin kunnen herkennen.

Online brengt VRT NWS nieuws over de brexit op een toegankelijke manier tot bij het publiek:

Ook verschillende VRT-radiozenders zetten in op die verbreding. De Madammen (Radio 2) brengen menselijke verhalen en doen een beroep op ervaringsdeskundigen, die informatie op een behapbare en empathische manier overbrengen. Het dagelijkse en menselijke nieuws, op maat van de regio’s, is belangrijk. Zo bracht Radio 2 Antwerpen nieuws over de verhuizing van bonobo’s door de brexit, Radio 2 West-Vlaanderen nieuws over de verkeersdrukte in de Zeebrugse haven door de brexit, en Radio 2 Limburg nieuws over de gevolgen van de brexit voor Limburgse bedrijven

Ook Studio Brussel en MNM brengen op hun eigen manier de actualiteit in hun programma’s. Zo bracht Studio Brussel naar aanleiding van de brexit een muzikaal afscheid van het Verenigd Koninkrijk, met de beste muziek uit 11 Britse steden: 

In Planeet De Cock op MNM presenteerde MNM-dj Tom De Cock in maart 2019 een week lang vanuit Londen, naar aanleiding van de toen geplande uitstap uit de EU. Tom nodigde Vlamingen uit die hun hard hadden verloren aan Londen en peilde naar hun toekomstbeeld.

Verdieping: voor meerwaardezoekers

Voor een publiek dat nood heeft aan meer en uitgedaagd wil worden met verrassende inzichten, biedt VRT verdieping. Voor hen is er specifieke, diepgaande duiding bij onderwerpen uit de actualiteit. Denk bijvoorbeeld aan De zevende dag, waarin dieper wordt ingegaan op de politieke gebeurtenissen en uitspraken van de week; Pano, waarbij onthullende reportages maatschappelijke problemen of tendensen blootleggen; Terzake, waarin experts en deskundigen rond de tafel zitten om te debatteren over uiteenlopende thema’s. Of programma’ zoals De markt, waarin duiding wordt gegeven bij de economische actualiteit; Vranckx, waarin dieper wordt gedoken in internationale conflicten, enzovoort. 

Verdiepende programma’s vind je ook op de VRT-radionetten. Radio 1 brengt diepgaande gesprekken in onder andere De wereld vandaag, Nieuwe feiten en De Ochtend. Radio 1 krijgt geregeld experten of toplui over de vloer die extra duiding geven bij de actualiteit. Professor Hendrik Vos (UGent) kwam bijvoorbeeld al uitleg geven over de keuzes van de Britse premier Boris Johnson naar aanleiding van brexit. Ook Klara bracht naar aanleiding van de brexit een item in Late Night World, waar ingezoomd werd op wereldmuziek en ‘een stevige portie brexit-blues’.

Die mix van verbreding en verdieping zorgt ervoor dat zowel een nieuwsgierig publiek als een publiek met voorkennis en een verlangen naar méér zijn gading vindt bij VRT. Zo slaagt VRT erin om zoveel mogelijk verschillende Vlamingen te bereiken met nieuws en duiding.

De grootste familie

Radio 2 is de zender bij uitstek die zich bezighoudt met wat er in de regio’s gebeurt. De actualiteit krijgt bij de redacties in de regio’s steevast een lokale insteek. Zo wordt de brexit-problematiek bij Radio 2 West-Vlaanderen anders behandeld dan bij Radio 2 Limburg of Radio 2 nationaal. 

Die regionale verbondenheid van Radio 2 is bijzonder en uniek in Vlaanderen. Door zowel nieuws uit de regio’s zelf te brengen als groter nieuws vanuit een regionale hoek te belichten, slaagt Radio 2 erin om dicht bij zijn publiek te blijven en goed aan te voelen waar de luisteraars mee bezig zijn. De leefwereld van de luisteraars staat centraal. Radio 2 heeft oren naar de verhalen van gewone mensen, en dat wordt geapprecieerd. In die Vlaamse verankering schuilt de kracht van het merk.

Voor jong en oud

Jongeren zijn met andere dingen bezig dan volwassenen of senioren. De ervaring leert dat het niet altijd gemakkelijk is om jongeren te bereiken met het reguliere nieuwsaanbod. Het is niet zozeer dat die doelgroep niet geïnteresseerd is in nieuws, maar meer dat jongeren hun ding niet vinden in dat klassieke aanbod. Daarom zet VRT actief in op nieuwsformats op maat van jongeren, met aandacht voor de juiste toon, een aantrekkelijke verpakking en onderwerpen die dicht bij de leefwereld van de jongeren staan. 

  • De themaredactie JONG van VRT NWS zorgt ervoor dat het nieuws qua vorm, toon en inhoud aangepast is aan de leefwereld van jongeren. Daarvoor maken ze gebruik van kanalen waar ook jongeren op te vinden zijn, zoals Instagram. Een nieuwsupdate over een bekende YouTuber zal bijvoorbeeld sneller op het Instagramkanaal voor jongeren @nws.nws.nws verschijnen dan in een nieuwsbulletin op Radio 2. Ook nieuws over de brexit brengt de JONG-redactie op zijn eigen manier, zodat jongeren zich aangesproken voelen. 
  • Daarnaast is er ook nog het jeugdjournaal Karrewiet. Karrewiet is dagelijks te zien op Ketnet, op Ketnet via VRT MAX, via Ketnet.be en in de Ketnet-app. De reportages verschijnen ook elke dag op het YouTube-kanaal van Ketnet. Karrewiet brengt al sinds 2002 nieuws op maat van de allerkleinsten onder ons. Naar aanleiding van de brexit trok Karrewiet-reporter Mariam El Mandoudi naar Londen, om er verslag uit te brengen van de gebeurtenissen. Mariam praatte er met gezinnen en kinderen en vraagt hen hoe zij de brexit beleven, en ging op bezoek in een klasje met tien- en elfjarigen om te vragen of ze ooit hadden gedacht dat brexit-dag ging komen.
Karrewiet in Londen
  • Ten slotte maakt VRT NWS ook KLAAR. Dat zijn filmpjes waarin actuele en maatschappelijke onderwerpen worden uitgelegd voor leerlingen uit het secundair onderwijs. KLAAR biedt inzicht en context, en zet ook in op het kritisch en bewust leren omgaan met media. Zo heeft KLAAR ook een filmpje gemaakt om de kluwen van brexit te ontwarren:

       KLAAR: Brexit: kan jij nog volgen?
       KLAAR: Brexit: wat met de Ierse grens? 

 

 

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.