Nu ook remake in Italië, na eerder al in onder andere het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Vietnam, Noorwegen en Frankrijk
Het spelformat Homo universalis (internationale naam: 99 to beat) is bezig aan een wereldwijde veroveringstocht. Nadat het succesformat al werd gemaakt in Nederland, Duitsland, Zweden, Polen, Noorwegen, Vietnam, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk is nu ook Italië gezwicht voor Homo universalis.
Homo universalis startte oorspronkelijk als een dagelijkse rubriek in Iedereen beroemd. Intussen werd het een op zichzelf staand programma op VRT 1, ook in de versies in het buitenland is Homo universalis een op zichzelf staand programma. In dit spelprogramma strijden 100 mensen in allerlei opdrachten tegen elkaar. Die opdrachten testen alledaagse vaardigheden, en gaan van rennen met een dienblad over het zo snel mogelijk uitrollen van een wc-rol tot het letterlijk zoeken naar een speld in een hooiberg. Na elke ronde moet de kandidaat die het slechtst presteerde, het programma verlaten. Wie nooit als laatste eindigde, wint dus en mag zich een jaar lang tot Homo universalis kronen.
Toen in 2017 tijdens een brainstormweekend enkele leden van de VRT 1-ploeg van Iedereen beroemd en productiehuis De Chinezen de eerste aanzet gaven tot wat vandaag gekend is als Homo universalis, geloofden we al dat het een sterk idee was. Maar we durfden enkel te hopen dat het zo'n succesvol en langlopend format zou worden. We droomden ook luidop dat het potentieel verder reikte en besloten een internationale trailer te maken. Die werd gesmaakt en het format werd in andere landen opgepikt om er volwaardige en primetime programma?s van te maken. We kunnen alleen maar trots zijn op de creativiteit en het harde werk van iedereen die hierbij betrokken is, en vandaag nog steeds het succes van Homo universalis bepaalt.
Jo Dehennin, hoofdredacteur van Iedereen beroemd
We zijn heel enthousiast dat Homo universalis in zoveel landen wordt opgepikt en we op deze manier onze Vlaamse creativiteit internationaal in de verf kunnen zetten. Doordat VRT investeert in originele ideeën van eigen bodem, kunnen deze concepten ook ergens anders een tweede leven krijgen. Dat is wat we met VRT Sales willen bereiken. Op die manier profiteert een ander land van de creativiteit en knowhow van onze Vlaamse makers. Onze Vlaamse originaliteit wordt internationaal aandachtig gevolgd. De inkomsten verbonden aan deze verkopen investeert VRT opnieuw in de productiesector om nieuwe concepten te bedenken, die op hun beurt hopelijk ook een tweede leven krijgen.Lieven Vermaele, directeur Partnerships en Operations
Lieven Vermaele, directeur Partnerships en Operations
We zijn verheugd om Homo Universalis naar het Italiaanse publiek te brengen met EndemolShine Italy als onze productiepartner. Deze samenwerking zet de ongelooflijke internationale reis en het succes van het format voort.
Simone de Pruyssenaere de la Woestyne, Director Sales & Acquisitions bij Primitives
Van Nederland over Polen tot het Verenigd Koninkrijk
Zonet kondigde Italië aan dat ze een eigen versie van het populaire spelformat zullen maken. Homo universalis loopt al negen seizoenen lang in Nederland, heeft vijf seizoenen in Polen en vier seizoenen in Duitsland. Het format maakte ook al de oversteek naar Zweden en Noorwegen en in Vietnam, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk is een eerste seizoen in de maak. Noorwegen, Nederland en Duitsland werken momenteel nog aan nieuwe seizoenen van het programma. Er werd ook al in verschillende landen een VIP-versie gemaakt met bekende mensen.
In Vlaanderen werd afgelopen jaar het tweede seizoen van Homo universalis op VRT 1 uitgezonden. Daarin kroonde William zich tot de nieuwe homo universalis. Dit seizoen is nu nog te (her)bekijken via VRT MAX.
Homo universalis is een format van VRT en productiehuis De Chinezen en werd herwerkt door Talpa Networks tot een op zichzelf staand programma. De internationale distributie gebeurt door de Vlaamse distributeur Primitives.
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.