Onder de naam VRT NXT wil de VRT jongeren wegwijs maken in de mediawereld. Via verschillende initiatieven haalt VRT binnenkort opnieuw jongeren in huis om samen hun talenten te ontdekken.
Kathy Lindekens, jongerenadviseur bij VRT, en teamverantwoordelijke An Dezeure van VRT Jobs leggen uit waarom jongeren de ‘next’ van VRT zijn.
Kathy Lindekens: “VRT NXT komt voort uit een samenwerking. Als jongerenadviseur houd ik me bezig met de jongere generaties. In 2008 organiseerde ik De Overname, waar ongelofelijk veel talent uit groeide. Ik dacht bij mezelf ‘Waarom doen we die overname 10 jaar later niet opnieuw, maar dan aangepast aan 2018?’ Ik droomde ook van een evenement voor de 400 jongeren van onze Facebook groep ‘jongeren@vrt’. Ik geraakte hierover met An in gesprek en voilà!” (lacht)
An Dezeure: “Bij VRT Jobs speelden we inderdaad al een tijd met een gelijkaardig idee. We proberen echt met jongeren te connecteren. Elk jaar hebben we 360 stagiairs en er zijn ook veel jongeren bij de 150 personen die we jaarlijks aanwerven. Grotere projecten waar jongeren uit verschillende situaties elkaar én onze medewerkers leren kennen, kunnen daar nog verder bij helpen. Bovendien zorgen ze ervoor dat je je eigen leefwereld blijft uitdagen en verbreden.”
Staat die leefwereld van jongeren momenteel veraf?
Kathy: “Dat zou ik niet zeggen: er zijn veel jongeren binnen VRT. Maar het kan nog beter. We hebben sinds 2014 een klankbordgroep, WATCH22, die heel divers en jong is samengesteld. Samen reflecteren we regelmatig over de aanbodstrategie en programma’s. Nu, inzichten geven is één ding, maar die op de werkvloer verwerken is iets anders. Het stof mag wel eens van onze eigen gewoontes afgeblazen worden.”
Momenteel staan twee grote projecten op de agenda?
Kathy: “Dat klopt: VRT NXT LAB op 25 april en VRT NXT INVASION tijdens de zomer van 2018.
VRT NXT LAB wordt een echt festival. Voor VRT NXT INVASION blijft de insteek dezelfde als bij De Overname. We willen een joker geven aan jongeren om zelf te beslissen wat ze maken en ze laten experimenteren met onze media. De aanpak is ditmaal wel anders.”
An: “Inderdaad. De leeftijd is bijvoorbeeld opgetrokken naar 16 tot 23 jaar om een bredere doelgroep aan te spreken. Maar ook richten we onze aandacht bewust op jongeren met heel verschillende achtergronden: we willen dat VRT representatiever wordt voor de samenleving, zowel achter de schermen als inhoudelijk. Als je ziet hoe onze demografie verandert, zouden we als openbare omroep achterblijven als we daar niet op inspelen. Daarom zijn we voorbij klassieke campagnes gaan denken.”
Hoezo, buiten klassieke campagnes?
Video
An: We hebben een veel jongeren persoonlijk aangesproken en we werken samen met organisaties zoals Hakuna die jongeren intern aanmoedigen om deel te nemen. We hebben ook intensief campagne gevoerd via sociale media zoals Facebook en Instagram.”
Kathy: “Het heeft ertoe geleid dat bij de inschrijvingen tot nu toe jongeren zitten met erg uiteenlopende interesses en achtergronden. Het evenwicht is groter nu.”
“We willen dat VRT representatief is voor de samenleving”
Beide evenementen vinden plaats bij de VRT zelf?
Kathy: “Daar kiezen we bewust voor. De opzet is om jongeren samen te brengen met mediamakers. VRT NXT LAB vindt in het omroepcentrum plaats zodat onze medewerkers nieuw talent kunnen leren kennen tijdens de ‘showcases’. Die dialoog moedigen we aan. Het is een dag die moet dansen voor de jongeren én voor onze medewerkers.”
An: “VRT NXT INVASION is dan weer een langduriger project. Dan organiseren we op VRT een “Media Playground” voor 20 geselecteerde jongeren, waar ze veel intensiever aan de slag gaan.
Wat zoeken jullie precies in jongeren?
Beiden: “De goesting om iets te doen!” (lachen)
Kathy: “De jongeren moeten gemotiveerd zijn om te willen spelen en ervaren. De rest komt vanzelf. Het maakt niet uit welk diploma ze hebben. We kijken naar de persoonlijkheid en het enthousiasme en geloven dat die belangrijk zijn om toffe, originele dingen te kunnen maken.”
Is het de bedoeling dat de deelnemers nadien doorstromen?
Kathy: “In de eerste plaats blijft het een kans voor de jongeren om zichzelf te ontdekken. Maar uit vorige initiatieven, zoals De Overname, Carte Blanche en Generation What?, zijn wel degelijk succesverhalen voortgekomen. Denk aan Adel Mouchalleh die na Generation What? hier stage liep en nu een plekje heeft bij Radio 2 Kortrijk. Of Kamiel De Bruyne, die met het programma ‘Sorry voor alles’ de eerste Emmy voor ons won.”
An: “Als jongeren niet meteen een plekje vinden, vinden we het belangrijk om hen op te volgen. Vanuit VRT Jobs geven we graag loopbaanadvies aan studenten en andere jongeren en organiseren we bijvoorbeeld rondleidingen voor hen. Het gaat dus veel verder dan het invullen van jobs. Dat is ook een deel van onze maatschappelijke rol als openbare omroep: jongeren een kans geven om zich te oriënteren, of ze nu hier terechtkomen of ze bij andere mediabedrijven hun ding kunnen doen.”
VRT NXT staat voor jullie dus nog maar in de kinderschoenen?
Kathy: “Inderdaad. Onder dit nieuwe jongerenlabel kunnen verschillende subprojecten vallen. Zo maken we onze relatie met jongeren nog duurzamer. En ik ben ervan overtuigd dat we vooruitgang boeken. VRT Jobs is hard aan het werk op het gebied van jongeren en doet de nodige investeringen. Ik bouw als jongerenadviseur al jaren aan een stevig netwerk en help talent doorstromen. Het is een groeiproces waarvan de ‘tipping point’ – het moment waarop VRT representatief is zowel op de werkvloer als in aanbod – nog zal komen. Maar dat komt er zeker!”
An: “En laat ons meteen beginnen op 25 april: dan brengen we de jongerencultuur naar binnen. We verwachten een storm aan talent en hopen dat VRT-medewerkers een bad nemen in de leefwereld van de mediamakers van de toekomst.”
Meer weten over het project?
Ga naar de website van VRT Jobs
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.