9 mei 2022 - Vanaf donderdag 26 mei blaast Tijs Vanneste nieuw leven in zijn leerkrachtencarrière in Meneer Vanneste.
Wie de afgelopen maanden het nieuws heeft gevolgd, werd overstelpt met sombere berichten over de huidige status en de toekomst van ons onderwijs:
- Vlaamse onderwijsraad waarschuwt dat scholen leerproces dreigen te verliezen door digitalisering (nieuwsblad.be, 2/3)
- Steeds meer scholen zien directie veranderen: ‘De enige rustige uren in mijn dag zijn tussen 5.15 en 7.45 uur’ (De Morgen, 22/4)
- Over 5 jaar zijn er 40.000 plaatsen te veel in het basisonderwijs en 45.000 te weinig in het secundair (vrtnws.be, 27/4)
Ook Tijs Vanneste, die zelf ooit tien jaar lang les gaf, las de berichten. Hij is vader van twee jonge kinderen, en uitermate bezorgd over hun toekomstig (school)leven. Daarom steekt hij zijn licht op bij de mensen die het onderwijs genegen zijn en door en door kennen. Hij wil de temperatuur meten, te weten komen wat er reilt en zeilt bij de betrokkenen. Hij praat met schooldirecties, om te vragen hoe groot de nood aan gekwalificeerd personeel is. En met leerkrachten, om te polsen hoe moeilijk hun job geworden is. Hij staat uiteindelijk zelf opnieuw voor de klas, om uit eerste hand te ervaren hoe het is om in 2022 leerkracht te zijn.
Meneer Vanneste: vanaf 26 mei elke donderdag om 20.40 uur op Eén.
Meneer Vanneste is een programma van De chinezen voor Eén.
Hoge werkdruk, tekort aan mensen?
Wat zijn de problemen in het onderwijs? Heeft het te maken met de hoge werkdruk? Met het tekort aan nieuwe collega’s? Is het onderwijzend personeel gefrustreerd door de immense vooroordelen tegenover hen? Worden ze geconfronteerd met een teveel aan administratie en bijkomende verplichtingen? Hoe zijn ze er in geslaagd om de coronacrisis te overleven, met het opgelegde afstandsonderwijs en de verplichte mondmaskers? Op welke manier gaan jonge studenten en hun ouders anno 2022 met hen om? Zijn leerkrachten vooral opvoeders geworden? En vooral: krijgen ze nog het wel het respect dat ze verdienen…?
In de hoop om proefondervindelijk de antwoorden te vinden op deze en andere vragen, neemt Tijs uiteindelijk de beslissing om zelf opnieuw voor de klas te gaan staan. Eén trimester lang, van Kerstmis tot Pasen. Dat doet hij in twee verschillende scholen in zijn geliefde Kempen: enerzijds in een technisch instituut in Mol, anderzijds in een secundaire school in Turnhout.
Meneer Vanneste focust niet alleen op deze persoonlijke zoektocht van Tijs tijdens zijn hernieuwde lerarencarrière. Maar ook de expertise, inzichten en het oordeel van een aantal collega-leerkrachten van Tijs in Mol en Turnhout komen aan bod. Doorgewinterde leerkrachten, die door hun jarenlange staat van dienst hun uitgesproken, waardevolle en vaak ongezouten mening formuleren binnen het brede, maatschappelijke debat over het onderwijs in Vlaanderen.
De leerkrachten
Marjan Van Hout (54)
Mevrouw Van Hout is net zoals Tijs afkomstig uit Dessel. Meer nog, ze gaf ooit les aan hem. Zij is lerares van het vak Wiskunde, en geeft ondertussen al zo’n 29 jaar les in het Heilig Graf in Turnhout.
Mieke Paulussen (49)
De anglofiele Mieke Paulussen is met haar 49 jaar een van de anciens op het Heilig Graf. Ze startte er 25 jaar geleden en ging er nooit meer weg. Mevrouw Paulussen geeft er Engels, Nederlands en Drama.
Joke Jacobs (42)
Historica Joke Jacobs begon haar carrière met een job in de media, als redacteur bij de krant. Daarna volgde de stap naar het onderwijs, met talloze interimopdrachten in heel Vlaanderen gevolgd door korte opdrachten in het Heilig Graf. Mevrouw Jacobs is sinds 2019 de gepassioneerde directeur van deze school.
Abdel Latifine (55)
Meneer Latifine is Bachelor in de Elektronica. Hij startte zijn loopbaan als testingenieur bij Philips Hasselt, en is dus een zij-instromer. Het werken met jongeren in zijn vrije tijd boeide hem zo dat hij in 2004 voor een job in het onderwijs koos. Hij geeft nog steeds Elektriciteit & Elektronica op zijn eerste school, deKSOM campus Sint- Paulus in Mol.
Bart Vandecruys (55)
Meneer Vandecruys kreeg het doceren met de paplepel naar binnen, zijn hele familie is of was leerkracht. Ondertussen geeft deze bevlogen leerkracht Geschiedenis al 33 jaar lang les, waarvan 25 in Mol.
Bert Cels (40)
Meneer Cels is praktijkleraar mechanica, en lasser van opleiding. Voor hij in het onderwijs stapte, werkte hij 13 jaar lang bij DAF Trucks in Oevel. Ervaring met lesgeven deed hij op in de Spectrumschool van Deurne, en inmiddels geeft hij 4 jaar les in Mol.
De twee scholen
Scholengemeenschap KSOM (Katholiek Secundair Onderwijs Mol) telt een 4000-tal leerlingen, verdeeld over vier campussen. Een van de vier campussen is KSOM campus Sint-Paulus. Het is de STEM-school van Mol waar jongeren terecht kunnen voor een groot aanbod van richtingen, op alle niveaus. Een 800-tal leerlingen volgen dagelijks les in een moderne omgeving, gelegen aan de rand van de Kempense bossen.
Het Heilig Graf in Turnhout is een van de oudste scholen van ons land. Het secundair onderwijs - met in totaal zowat 2.500 leerlingen - werd gespreid over drie campussen. De school (waar ook een internaat aan verbonden is) bezit de grandeur van het Oxford of Cambridge College. Het heeft een prachtige binnenkoer, kleurrijke glasramen en een majestueus gebouw. Wie er rondloopt voelt nog steeds de aanwezigheid van de zusters die de school in 1662 opgericht hebben.
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.