17 juni 2020 - Waar kan je terecht voor betrouwbare informatie? Tijdens de coronacrisis vond opnieuw de overgrote meerderheid van de bevolking haar weg naar het informatieaanbod van de VRT.
Cijferrecords sneuvelden. Trust in Media 2020, een brede studie
van de European Broadcasting Union (de EBU, vereniging van openbare omroepen) onderzocht het vertrouwen in de
media (radio, tv en online) en de VRT kwam daar verschillende keren sterk uit. Roberto Suarez, Head of Strategy & Media Intelligence bij de EBU, geeft tekst en uitleg bij de studie. En hij heeft ook lof voor de VRT.
“Met de coronacrisis merkten we dat het publiek zich massaal tot de publieke media wendde. Dat waren de media die ze vertrouwden voor informatie. In deze crisis vertrouwden men de publieke omroepen zelfs meer dan politici”, haalt Roberto Suarez een opmerkelijk resultaat aan. “Die reactie merk je trouwens bij alle doelgroepen, alle leeftijden. Iedereen erkent de professionaliteit en de betrouwbaarheid van publieke omroepen in tijden van nood. Ook jonge mensen ontdekken televisie als informatiebron. Niet als hun enige nieuwsbron, maar ze gebruiken televisie wel om na te gaan of de informatie die ze online vinden klopt.”
(Lees verder onder de video)
Video
Het Trust in Media-onderzoek gaat in heel Europa na welke media vertrouwd worden. Doorheen heel Europa zag Roberto Suarez een opvallende kloof. “Radio is het meest vertrouwde medium, gevolgd door televisie, vervolgens print en helemaal onderaan vind je het internet en sociale media. Die kloof blijft groeien: sociale media worden steeds minder vertrouwd. Dat is paradoxaal want mensen maken steeds meer gebruik van sociale media om hun informatie te vinden, toch vertrouwen ze die media steeds minder.”
(Lees verder onder de video)
Video
“De VRT is een voorbeeld”
Roberto Suarez was onlangs te gast op een hoorzitting van het Vlaams Parlement. En daar brak hij gepassioneerd een lans voor de VRT. “Klopt, toen ik Vlaamse parlementsleden ontmoette, vertelde ik hen dat jullie met de VRT echt een excellente publieke omroep hebben. En dat zeg ik niet, dat zeggen de cijfers. Bijvoorbeeld tijdens de coronacrisis: 69 procent van de jongeren van 16 tot 34 jaar, een groep die heel moeilijk te bereiken is, maakten gebruik van de VRT als informatiebron. 75 procent van alle burgers deed dit. De vijf meest vertrouwde informatietitels waren er van de VRT.” Die titels zijn Terzake, De afspraak, Pano, Het journaal en vrtnws.be.
Met de VRT hebben jullie een excellente publieke omroep. En dat zeg ik niet, dat zeggen de cijfers
Roberto Suarez, Head of Strategy & Media Intelligence EBU
(Lees verder onder de video)
Video
“Andere Europese omroepen kijken naar de VRT als voorbeeld of voor advies”, weet Roberto Suarez. “Op het vlak van vertrouwen, de eigen prestaties, het aantrekken van investeringen voor de mediasector behoort de VRT tot de topklasse van Europese publieke omroepen, samen met de Scandinavische landen, de BBC en de Duitse omroepen. En dat is opvallend want jullie bevinden zich in een kleine markt dus doen jullie het met minder middelen. Ik zeg daarom tegen jullie beleidsmakers dat het gevaarlijk is om te besparen op de middelen van de VRT. Want die middelen zijn een investering in de hele markt.”
Uit ons onderzoek blijken de 5 meest vertrouwde informatietitels met informatie over de coronacrisis van de VRT te zijn
Roberto Suarez, Head of Strategy & Media Intelligence EBU
(Lees verder onder de video)
Video
Roberto Suarez roept de VRT om die sterkte in de verf te zetten en de band met het publiek aan te halen. “Een publieke omroep moet met z’n aanbod aan de behoeften van z’n publiek beantwoorden. Het komt er op aan om een doorgedreven relatie met je publiek op te bouwen. Zodat de mensen denken: ‘Deze omroep helpt mij’, dan werk je voor de samenleving. En dan ben je voor die samenleving geen kost maar een investering.”
(Lees verder onder de foto)
Thijs Vanderhaegen, hoofd van de VRT-Studiedienst: “Inzetten op betrouwbaar nieuws op maat van de jongste generatie via online kanalen”
Wat leert deze brede Europese studie over ons? “Dat het vertrouwen in de media in België nog steeds hoog is, ons land komt op de 7de plaats van de 33 onderzochte landen”, zegt Thijs Vanderhaegen, hoofd van de VRT-studiedienst. “Opvallend is ook het verschil in vertrouwen tussen klassieke media, tv en radio, en online en dan vooral sociale media, die veel minder vertrouwd worden. Die Europese trend zie je ook bij ons.”
Klassieke media worden vaak weggezet als oud/out. Zet deze nieuwe studie dit beeld op z’n kop? “De tendens dat het bereik van klassieke media afkalft valt niet te ontkennen”, relativeert Thijs Vanderhaegen. “Bepaalde doelgroepen, zoals jongeren, kijken bijvoorbeeld hoe langer hoe minder op een vast uur naar tv. Maar het vertrouwen in openbare omroepen is hoog, het komt er op aan om betrouwbaarheid online verder uit te bouwen en jongeren te bereiken met nieuws op hun maat gebracht, zoals VRT NWS doet met NWS NWS NWS op Instagram.”
“Is deze crisis hiermee een opportuniteit voor openbare omroepen als de VRT? Wel, de VRT scoort sterk als betrouwbaar merk en in tijden van crisis hebben mensen natuurlijk nood aan duidelijke en betrouwbare informatie. Daar ligt een erg belangrijke rol voor de VRT weggelegd. De uitdaging is om bij ons aanbod op sociale media duidelijk te laten zien dat het van ons is, van een sterk en betrouwbaar merk zoals VRT NWS.”
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.