22 april 2022 – Sinds de Tweede Wereldoorlog is er heel wat veranderd aan de positie van vrouwen. Verschillende drempels zijn al overwonnen, maar nog steeds krijgen vrouwen te kampen met obstakels op de weg naar vrijheid en gelijkheid. Met Wij, vrouwen toont Canvas hoe het is om vrouw te zijn. Speciale cameratechnieken zorgen voor extra finesse en verbondenheid met het programma.
Wij, vrouwen
Hoe was het om vrouw te zijn in 1950? In 1974? In 2005? Wij, vrouwen duikt met verschillende betrokkenen de geschiedenis in, naar het recept van de succesvolle De kinderen van-reeksen. Via straffe getuigenissen komt de kijker te weten hoe het was om te leven als vrouw in de jaren na de Tweede Wereldoorlog.
Ondersteund door spraakmakende archiefbeelden krijg je inzicht in welke obstakels er al overwonnen zijn en welke er nog altijd zijn voor vrouwen. Het programma focust zich dus niet enkel op het verleden, maar ook op het heden en de toekomst.
Een van de eerste gasten is voormalig Volksuniepolitica Nelly Maes. Zij vertelt dat ze in 1972 een van de meest seksistische opmerkingen naar haar hoofd geslingerd kreeg van een socialistisch topman. En dat alleen omdat ze vroeg om met haar meisjesnaam te worden aangesproken.
Speciale cameratechniek
Verschillende getuigen passeren voor de lens. Zij vertellen hun persoonlijk verhaal recht in de cameralens. Het zijn dus geen interviews waarbij de getuige naar de interviewer kijkt, die naast de cameralens zit.
De betrokkenen moeten hun verhaal nochtans niet tegen een dode cameralens vertellen. Via een monitor of prompter krijgen ze de luisterende gezichten van de redacteurs te zien. Zo wordt er een natuurlijk gesprek gestart. Dankzij zo’n prompter kunnen de redacteurs, die in de regiekamer zitten, vragen stellen via een klein scherm. Door deze opmerkelijke cameratechniek toe te passen, willen de programmamakers een gevoel van betrokkenheid nastreven. Als kijker word je als het ware rechtstreeks aangesproken.
Deze cameratechniek werd eerder al toegepast bij o.a. 'De prijs van de Winnaar' en 'Kinderen van de migratie'.
Vooraleer de opnames van start gingen, werd er een testdag georganiseerd. Het was belangrijk om alle technische details in orde te brengen voor de opnamedagen. Een interview afnemen met een prompter is namelijk geen alledaagse klus voor programmamakers. Er werd onder andere gecheckt of beide partijen elkaar goed konden zien en horen, wat natuurlijk niet onbelangrijk is als je een zo natuurlijk mogelijk gesprek wilt opstarten.
Wij, vrouwen is in het najaar te zien op Canvas en VRT NU.
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.