22 april 2020 - Met de rubriek ‘Check’ levert VRT NWS al een tijdlang inspanningen om valse beweringen, geruchten, en ander nepnieuws de wereld uit te helpen. Daar is ook nood aan. Rond de coronacrisis bijvoorbeeld circuleert een grote stroom aan desinformatie. Dat is een maatschappelijke uitdaging van formaat.
Om daaraan tegemoet te komen, sloegen VRT NWS en de Gentse start-up Bothrs de handen in elkaar via VRT Sandbox. VRT Sandbox is de interne accelerator van de VRT, die start-ups matcht met de merken van de VRT.
Samen ontwikkelden zij een chatbot – een geautomatiseerde chatpartner - voor het Facebook Messenger kanaal van VRT NWS. Een chatbot is een geautomatiseerde chatpartner, die je op elk moment van de dag de laatste betrouwbare én gecheckte informatie kan geven. Je kan ook zelf informatie doorsturen die je wil laten controleren door het VRT NWS-factcheckteam. Hoewel de bot nu nog in de ontwikkelingsfase zit en nog volop getest wordt, is ze wel al helemaal functioneel. De bedoeling is dat het team achter de bot in de loop van de volgende weken nog wijzigingen kan doorvoeren, aan de hand van de opmerkingen van de gebruikers.
Op dinsdag 21 april gaf Tim Verheyden van de cel Desinformatie van VRT NWS een eerste kijk op de chatbot in het Eén-programma Vandaag met Danira Boukhris Terkessidis.
Waarom een chatbot?
Vincent Merckx, redacteur cel Desinformatie VRT NWS: “Bij VRT NWS hebben we gemerkt dat er sinds het begin van de coronacrisis heel wat ongecheckte informatie wordt verspreid via sociale media. Denk dan aan onjuiste informatie als: lookwater roken of alcohol drinken zou je tegen besmetting beschermen; rode ogen zouden een symptoom zijn van besmetting; je zou vanop acht meter afstand besmet raken door een persoon met covid-19; de ramadan zou zelfs worden uitgesteld! Daar klopt allemaal niets van.
Op VRT NWS vind je een artikel met al die informatie, maar niet elke nieuwsgebruiker vindt zijn of haar weg naar de website of de app. Wij wilden onze checks daarom naar de plaats brengen waar vele mensen een groot deel van hun dag spenderen én waar veel van die foutieve informatie momenteel circuleert: Facebook.
Daarom zit in de chatfunctie van de VRT NWS-Facebookpagina nu een coronabot ingebouwd. Je kan die vragen om je de laatste checks door te sturen of je kan je abonneren op een dagelijks of wekelijks overzicht, en je kan zelfs zelf informatie doorsturen die je wil laten checken door het team. Zo krijgen we deze essentiële informatie zo organisch mogelijk tot bij de Vlaming.”
Hoe werkt de coronabot?
Je vindt de coronabot door een bericht te sturen naar de Facebookpagina van VRT NWS. Een meerkeuzemenu gidst je dan door de mogelijkheden. Zo kan je de nieuwste factchecks opvragen of ze automatisch laten doorsturen. Je kan ook zélf nieuwe info laten checken door de factcheckcel van VRT NWS.
Je vindt de chatbot hier.
In deze korte video krijg je alvast een impressie over de manier waarop de chatbot werkt:
Video
Over Bothrs
Bothrs is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van digitale gebruikerservaringen, waarbij de eindgebruiker centraal staat. Enkele voorbeelden: een cadeaukiezer voor een e-commerce platform, een applicatie die de logistieke flow van en naar magazijnen automatiseert en een online consultatie platform voor dermatologen. Tot Bothrs klantenportefeuille behoren onder andere Belfius, Dreamland, UCB, Telenet, en Unilever.
Over VRT Sandbox
VRT Sandbox introduceert nieuwe ideeën en technologieën in het VRT-ecosysteem. Door samenwerkingen met innoverende start-ups en scale-ups op te zetten en te promoten versterkt VRT Sandbox hun groei in zowel binnen- als buitenland.
Deel dit artikel op sociale media