2 april 2024 - Nu de verkiezingen van 9 juni stilaan naderen en de campagne op gang komt, vliegen de politieke uitspraken en beloftes ons om de oren. Maar kloppen de cijfers wel die kandidaten en partijen daarbij gebruiken? En kunnen we een campagne altijd geloven of worden we soms misleid door beelden en foto’s? VRT NWS schakelt de komende weken een versnelling hoger om politieke uitspraken te factchecken samen met andere nieuwsredacties uit Vlaanderen, Franstalig België én Nederland.
Vanaf 27 mei slaan VRT NWS, Knack, Factcheck.Vlaanderen, deCheckers, RTBF, Algemeen Dagblad, Pointer (KRO/NCRV) en Nieuwscheckers de handen in elkaar voor de allereerste factcheckmarathon van de Lage Landen! De inspiratie komt uit Nederland, waar intussen al drie edities plaatsvonden bij vorige verkiezingen.
Journalisten van acht verschillende redacties die de krachten bundelen om samen te factchecken, dat is echt wel ongezien. En het is nodig om dit te doen, want acht op de tien Vlamingen vinden desinformatie een probleem voor onze samenleving. In verkiezingstijden mogen de meningen flink heen en weer vliegen en botsen met elkaar, maar liefst wel op basis van échte feiten en cijfers.
Griet De Craen, hoofdredacteur VRT NWS
Tijdens de factcheckmarathon zullen journalisten van de verschillende redacties samenwerken vanuit een gemeenschappelijke redactie bij VRT. Dagelijks zullen ze minstens twee factchecks maken in tekst, audio en video. Die verhalen zijn te zien op de verschillende nieuwsplatformen van de deelnemende media. De focus ligt op thema’s die een belangrijke rol spelen bij de Vlaamse, federale en Europese verkiezingen. Van koopkracht tot veiligheid, van klimaat tot migratie.
Elke dag bekijken we met een gedreven ploeg van een twintigtal journalisten de uitspraken van onze politici en van actiegroepen. Dat kan gaan over dingen die ze zeggen in een televisie- of radiostudio of die ze delen op sociale media. Door onze krachten ruim twee weken te bundelen bereiken we een veel groter publiek en kunnen we sneller foute of misleidende informatie weerleggen of duiden. En dat doen we op zoveel mogelijk platformen: van televisie tot sociale media.
Luc Van Bakel, eindredacteur checkredactie VRT NWS
Eén van de partners die aansluit in Brussel is het journalistieke onderzoeksprogramma Pointer van de Nederlandse publieke omroep KRO-NCRV. Zij zijn betrokken bij een grotere samenwerking met VRT in de strijd tegen Nederlandstalige desinformatie.
Er staat veel op het spel bij de Europese verkiezingen. Het draait om grote thema?s als klimaatverandering en migratie - onderwerpen waar misinformatie op de loer ligt. Daarom vinden wij het belangrijk om in aanloop naar de verkiezingen een factcheckmarathon te organiseren zodat kiezers hun stem uit kunnen brengen op basis van de feiten. Door de samenwerking met AD en Nieuwscheckers, maar ook die met de Belgische collega?s van VRT, Factcheck.Vlaanderen, Knack en deCheckers kunnen we maximaal impact hebben met onze factchecks.
René Sommer, hoofdredacteur journalistiek KRO-NCRV
Via deCheckers.be kunnen Vlamingen ook zelf factchecks aanvragen of politieke uitspraken signaleren die ze graag willen laten checken. Alle factchecks van de marathon zullen verschijnen op de website en in de app van VRT NWS, op sociale media en in de verkiezingsprogramma’s op radio en televisie.
Grote internationale samenwerking rond desinformatie
Binnen de Vlaams-Nederlandse samenwerking 'BENEDMO' bundelt VRT de krachten rond factchecking. Die samenwerking wordt de komende jaren verdergezet, met financiering en ondersteuning van de Europese Commissie. VRT NWS coördineert de internationale samenwerking tussen verschillende factcheckers om desinformatie te bestrijden. Dat resultaat is zichtbaar in de verschillende nieuwsverhalen op vrtnws.be. Naast de werking van de checkredactie breidt VRT hiermee ook haar eigen activiteiten rond mediawijsheid uit.
De factcheckmarathon is te volgen vanaf 27 mei tot en met verkiezingsdag 9 juni (6 juni voor de Nederlanders) via alle platformen van VRT NWS én op decheckers.be.
Deel dit artikel op sociale media