Ga naar de hoofdinhoud
VRT verwelkomt 34 jonge digital creatives

VRT verwelkomt 34 jonge digital creatives

Aan jong en digitaal talent in Vlaanderen geen tekort. Toch vinden niet alle jongeren zomaar de weg naar de digitale mediasector. Als antwoord daarop organiseren Minister van Media Benjamin Dalle en Mediarte in samenwerking met een aantal mediahuizen mediaNXT.

Het opzet? Jong en werkzoekend talent laten proeven van de digitale mediasector aan de hand van een masterclasses en een daaropvolgende stage bij één van de deelnemende mediahuizen.

Ik heb het gevoel dat de Vlaamse mediahuizen écht out of the box denken met dit initiatief. 

Patrick Ilunga

Patrick Illunga

Na twee vruchtbare castingdagen werden vierendertig jongeren geselecteerd voor de masterclass. Gedurende twee weken worden de jongeren ondergedompeld in de wereld van digital content creation. Week één van de masterclass wordt gehost door VRT. De week nadien trekken de jongeren naar de collega’s van DPG Media. 

MediaNXT is voor mij echt een kans om first-hand van de beste mediamakers echt iets te leren. Zij hebben al ervaring opgedaan die je niet achter de schoolbanken kan leren. Ik kijk er naar uit om van alles wat op te steken en dat actief te gebruiken als toekomstige content creator. 

Kwinten Hendrycks

Kwinten Hendrycks

In totaal kunnen de jongeren genieten van veertig workshops! Aan interessante topics en inspirerende workshops geen gebrek. Denk aan storytelling, script en scenario, brainstormen, vloggen, videobewerking, podcasts … en zo veel meer!

We krijgen heel veel interessante informatie tijdens de masterclass van topsprekers en wat zéér fijn is, is dat onze persoonlijk input ook wordt gevraagd. A two way street! Ik kijk er naar uit om mijn stage bij VRT MAX te doen! 

Patrick Illunga

Ook een aantal VRT-collega’s engageren zich voor de masterclass

Stef Hertsens & Flo Windey
  • Stef Hertsens & Flo Windey over Faqda
  • Xavier Taveirne over interview- en presentatietechnieken
  • Stef Hertsens & Helena Pelsmaekers over humor op social media
  • Creative Lab over brainstormen (Nickias Pauwels) en hun platform (Bert Sap)
  • Linde Merckpoel & Arnout Bracke over vloggen
  • Tine Van Kerkhoven & Ruben Cassiman over community building en digital marketing
  • Freya Goossens over fotografie
  • Tim Verheyden & Dorien Vanmeldert over fake news en factchecking
  • Simon Vermeulen & Louise Hoedt over NWS op social media 
Deelnemers tijdens een sessie in de Marconistudio

Toen ik het programma van MediaNxt zag, dacht ik meteen: This is exactly what I have been dreaming about! \ud83e\udd29 Ik vond het ook leuk dat ze meer geïnteresseerd waren in talent dan in diploma, omdat het een doel is dat we allebei gemeen hebben. 

Rosine Kuzwa

Rosine Kuzwa

Niet alleen de line-up is er eentje om trots op te zijn, ook de jongeren zijn fantastisch! Sommige jongeren hebben een digitale mediaopleiding achter de rug, sommige hebben helemaal geen mediaopleiding genoten, anderen zijn self-made content creators ? Kortom een zeer mooie en diverse groep.

An Dezeure – Hoofd VRT JOBS (Rekrutering, Stages & Talentscouting), Coördinatie mediaNXT

Masterclass met scenarist Raf Njotea

Na de masterclass trekken de jongeren naar de mediahuizen voor een maand stage. Zo ontvangt VRT elf jongeren in de maand november.

Ik wist dat ik met dit project enorm veel kan bijleren en dat dit een kans is die ik maar een keer krijg. Daarnaast kan ik mijn stage lopen bij Ketnet, dat is echt de kers op de taart. 

Rune Carremans

Rune Carremans

Talent bij VRT

VRT heeft een lange traditie in het stimuleren en  ontdekken van talent. Elk jaar lopen er 350 jongeren stage op één van de VRT-redacties. Daarnaast organiseert VRT rondleidingen en speeddates voor jongeren, om hen kennis te laten maken met jobs in (digitale) media en geeft VRT JOBS loopbaanadvies waar mogelijk. 

workshop

An Dezeure: “Enkele jaren geleden startten we het initiatief VRT NXT op, een project om echt te connecteren met jongeren, en jongeren wegwijs te maken in de mediawereld, en jongeren te stimuleren om hun (media) talenten te ontdekken en zich te oriënteren in de mediawereld. En omgekeerd inspireren de jongeren de mediamakers en redacties met hun frisse ideeën. Net als bij VRT NXT hopen we met mediaNXT jongeren te helpen hun eerste stappen in de digitale mediasector te zetten. Het is ontzettend fijn dat we dit initiatief samen met andere mediahuizen kunnen nemen, zodat jongeren een breed beeld krijgen van de mediasector, en we de kansen vergroten dat ze een stage/job vinden in de mediasector.” 

Vier jaar geleden nam ik deel aan VRT NXT. Twintig jongeren maakten de zomer van ?18 en VRT onveilig. We mochten op verschillende redacties experimenteren en onze stempel drukken. Voor mij een zeer vruchtbare ervaring, ik hield er fantastische vriendschappen aan over en kon na afloop van het project blijven plakken. Na een passage bij Karrewiet, Ketnet en nu bij Talent & Organisatie loop ik hier na vier jaar ? en zo veel meer ervaring ? nog steeds rond, en kan ik zelf mediaNXT mee vormgeven.

Octavia Darko, Organisator mediaNXT bij VRT

mediaNXT is geen one-way-street, integendeel. Wij inspireren de jongeren, maar vooral ook omgekeerd. De jongeren zijn zo creatief, hun drive is echt aanstekelijk en bewonderenswaardig. We hopen dan ook de jongeren te lanceren en hen binnen ettelijke jaren nog steeds tegen te komen in de gangen van de deelnemende mediahuizen. 

Nyota Mweze, Coördinator digitale ervaringsopdrachten bij VRT

MediaNXT is een organisatie van de Minister van Media Benjamin Dalle en Mediarte in samenwerking met een aantal mediahuizen: SBS, DPG Media, Woestijnvis, Mediahuis en VRT.

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.