24 december 2019 — De voorbije weken en maanden heeft Vlaanderen zich geëngageerd en betrokken getoond voor de grootste solidariteitsbeweging in Vlaanderen. De verschillende VRT-merken voerden bewustmakingsacties en zamelden geld in.
De voorbije weken en maanden heeft Vlaanderen zich geëngageerd en betrokken getoond voor de grootste solidariteitsbeweging in Vlaanderen. Honderdduizenden Vlamingen hebben zich op een of andere manier ingezet voor De Warmste Week en dus voor het goede doel dat hen persoonlijk raakt. In totaal organiseerden de Vlamingen 13.664 hartverwarmende acties voor 2.088 goede doelen. Dat zijn gemiddeld 45 acties per Vlaamse gemeente. Uit een telefonische bevraging bleek dat er bijna 240.000 Vlamingen zich als actievoerder hebben ingezet tijdens De Warmste Week.
Ook de verschillende VRT-merken voerden bewustmakingsacties en zamelden geld in.
Bewustmakingsacties
De Warmste Week focuste dit jaar op vrijwilligerswerk.
- Bij Iedereen beroemd op Eén bracht de rubriek ‘Het warmste hart' vrijwilligers in beeld, die zich om een persoonlijke reden voor een goed doel inzetten. In de tweede week van januari zullen de persoonlijke verhalen van de vrijwilligers zich focussen op de vragen ‘wat heeft De Warmste Week voor jou en jouw goede doel betekend?' en 'wat gaat jullie doen met de opbrengst?’.
- De makers van #teamscheire van Canvas verzamelden in het Kortrijkse BUDA::lab en ze waren er niet alleen. De Warmste Makerspace vulde zich met ontelbare vrijwilligers met als doel zoveel mogelijk mensen te helpen door oplossingen te bouwen voor hun specifieke problemen. Het initiatief van Lieven Scheire en de makers van Team Scheire sloot mooi aan bij de vrijwilligersprojecten van De Warmste Week.
- De Ketnet-gezichten kwamen met Ketnet Brandt Weer de kinderen bedanken en staken ook zelf hun handen uit de mouwen. Ze doorkruisten heel Vlaanderen met hun brandweerwagen om acties voor het goede doel te ondersteunen.
- Studio Brussel-reporters Michèle Cuvelier en Stijn Van de Voorde trokken de stad in op zoek naar warme verhalen van actievoerders en vrijwilligers in Kortrijk. Zij namen muziek mee om hen te verrassen.
- Via de Radio 2 Hotline konden actievoerders of goede doelen bellen om extra hulp te zoeken voor De Warmste Week.
- Radio 1 besteedde heel wat redactionele aandacht aan kinderarmoede in Vlaanderen. Zo was er een speciale thema-uitzending, met ruimte voor gesprekken met zowel actievoerders als met ervaringsdeskundigen.
- De ideale wereld-reporter Luc Haekens ondersteunde op zijn eigen, ludieke manier acties in De warmste Luc.
- VRT NWS-gezichten Fatma Taspinar, Rudi Vranckx en Ivan De Vadder bezochten in aanloop naar De Warmste Week een van de vzw’s om te ervaren wat je als vrijwilliger kan betekenen. Ze deden dat alledrie vanuit hun persoonlijke link met de thematiek waarmee de organisatie bezig is.
Geldinzamelingsacties
Studio Brussel voor De Warmste Week
Een week lang was muziek de rode draad bij Studio Brussel. Met de nieuwe themasong 'Music is our answer' benadrukten de 5 Kortrijkse muzikanten Amenra, Balthazar, Goose, SX en Ozark Henry en Daft Studios dat de kracht van muziek dit jaar meer dan ooit centraal stond.
Om geld in te zamelen organiseerde Studio Brussel zes Back to back concerten en drie parties:
Back to back concerten
Met back to back lanceerde Studio Brussel een nieuw live concept. Elke avond treden twee artiesten samen op voor één goed doel. Zo speelden uiteindelijk 12 topartiesten telkens voor een uitverkochte zaal in Kortrijk.
- White Lies & Whispering Sons (20.000 euro voor Move To Improve)
- Balthazar & Trixie Whitley (20.000 euro voor De Korf vzw)
- Bear's Den & Selah Sue (20.000 voor Te Gek!?)
- Joost & Kraantje Pappie (20.000 euro voor TEJO Kortrijk)
- Brihang & Het Zesde Metaal (20.000 euro voor Streekfonds West-Vlaanderen - De Muziekbank)
- Zwangere Guy & Arno (20.000 euro voor Zwangerinbrussel XL)
Parties
Op drie Parties kon iedereen feesten voor het goede doel:
- De Warmste Boit (5.000 euro voor Dageraad vzw)
- Alcatraz Metal Paty (5.000 euro voor MS Liga Vlaanderen)
- GOOSE Non-Stop (15.000 euro voor Kinderkankerfonds)
Eén voor De Warmste Week
Down the snow
Afgelopen week trokken Dieter Coppens en Kevin van Down the road er weer op uit voor Down the snow. Kijkers konden Dieter en Kevin steunen door Down The Snow te sms’en naar 4342 of een steunkaart te kopen via een.be. Om Dieter en Kevin een extra duwtje in de rug te geven, organiseerden de reisgenoten uit Down the road 1 en 2 Down to party, een heuse fuif in de Vooruit in Gent. Alle acties voor Down the snow samen brachten in totaal 93.783 euro op voor vzw GimmeShelter.
Blokken-play-offs
In de Blokken-play-offs. streden de 6 sterkste kandidaten van deze seizoenshelft in een spannende afvalrace voor de felbegeerde titel van 'herfstkampioen'. Karel werd herfstkampioen en de actie leverde €5.000 op voor Kom op tegen Kanker.
De zevende dag
Het Eén-programma De zevende dag heeft meer dan 20.000 euro opgehaald. Ze kozen TEJO als goede doel, deze vzw verstrekt vrijwillige therapeutische hulp aan jongeren met psychische problemen.
Canvas voor De Warmste Week
De Warmste soiree in AB was een warme, muzikale avond die Canvas, samen met de makers van de docureeks Paradise City, organiseerde. Triggerfinger-drummer Mario Goossens verzamelde grote namen uit de Belgische muziekwereld op het podium van Ancienne Belgique - AB om samen muziek te maken. Arno, Coely, Frank Vander linden, Geike, Ruben Block, Jasper Steverlinck en Stijn Meuris gaven er het beste van zichzelf voor het goede doel. De opbrengst €25.500 ging naar cleane kleren voor betere arbeidsomstandigheden in de kledingindustrie.
Radio 1 voor De Warmste Week
Radio 1 ging de strijd aan tegen kinderarmoede. Naast een sms-actie organiseerde het merk ism De Universiteit van Vlaanderen en 30CC De Nacht van de Wetensgrap, een impro comedy avond vol academisch verantwoorde humor. Dat leverde het mooie bedrag van €42.247 op.
MNM voor De Warmste Week
De Warmathon van MNM had dit jaar een recordopkomst: 52.907 lopers geven alles in Kortrijk, Brussel, Gent, Antwerpen, Leuven en Beringen. De Warmathon bracht in totaal 717.274 euro op voor De Warmste Week.
Aantal lopers per locatie:
- Kortrijk: 9.828 lopers
- Brussel: 6.129 lopers
- Gent: 11.000 lopers
- Antwerpen: 8.750 lopers
- Leuven: 8.500 lopers
- Beringen: 8.700 lopers
Klara voor De Warmste Week
Op zaterdag 21 december 2019 draaide bij Klara muziek uit het rijke Klara-repertoire van klassiek, jazz, world, filmmuziek en chanson ten voordele van De Warmste Week. Dat bracht ondertussen al 17.408 euro op.
Beluister ook zeker ook 'Klara voor de Warmste Week'-afspeellijst.
VRT-medewerkers voor De Warmste Week
Ook aan de Reyerslaan werd de afgelopen weken druk actie gevoerd voor enkele van de 2.088 goede doelen van De Warmste Week.
Zo werd De warmste markt georganiseerd. Die bracht in totaal €7.454,97 op. De totale opbrengst wordt gelijk verdeeld over tien warme vzw's waar VRT-medewerkers zich actief voor inzetten.
VRT Catering serveerde De warmste spaghetti, goed voor een opbrengst van €1.845. De VRT steunt daarmee de Grootste Spaghettislag ter Wereld van Brussel Helpt, de solidariteitsactie van Bruzz voor de organisatie DoucheFLUX. Daarnaast serveerde VRT Catering Het warmste kerstdiner. Dat bracht €4.264 op. De VRT-Studiedienst deelde haar warmste inzichten tijdens De Warmste Cijfers. Hun actie bracht €143 in het laatje voor het Netwerk tegen Armoede. Een individuele actie tvv de Brailleliga bracht nog eens €1320 op.
Bedankt, warm Vlaanderen
We danken iedereen die heeft deelgenomen aan de acties en zich heeft ingezet voor het goede doel. Bedankt ook aan alle collega's die het beste van zichzelf gaven om van De Warmste Week een succes te maken.
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.