Aandacht voor mediawijsheid en digitale inclusie
VRT draagt bij tot de mediawijsheid van de Vlaamse mediagebruiker door het thema zowel in het breed-educatieve aanbod als in het educatieve aanbod voor scholen te integreren. Daarbij levert VRT inspanningen om de digitale vaardigheden van de Vlaamse bevolking te versterken en de digitale kloof te overbruggen.
Mediawijsheid centraal
VRT kiest voor een breed-educatieve rol en pro-actieve aanpak in het versterken van de mediawijsheid. Deze doelen zetten we daarbij voorop:
In tijden van desinformatie, misbruik van date en internationalisering van de media, zet VRT via de diverse merken meer dan ooit in op het bevorderen van mediawijsheid. VRT heeft aandacht voor de toegang tot media, de vaardigheden om media te gebruiken en het kritische begrip van media.
De VRT werkt samen met organisaties en initiatieven op het vlak van mediawijsheid. Het gaat dan in eerste instantie over het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid, WAT WAT en het onderwijsveld. Kennisdeling en een optimale ontsluiting van het aanbod richting onderwijs en een jonger publiek is hier essentieel.
Er is een bijzondere aandacht voor het tegenaan van desinformatie bij kinderen en jongeren. VRT gaat met onder meer VRT NWS in interactie met deze doelgroep. Initiatieven zoals NWS NWS NWS zijn uitermate belangrijk om de connectie met een jonger publiek te versterken.
VRT maakt werk van de digitale toegankelijkheid van haar aanbod op basis van feedback van de mediagebruikers. Websites, apps en andere diensten zijn maximaal toegankelijk. VRT heeft binnen de diverse aanbodsmerken aandacht voor het ‘digitaal mee’ zijn van mensen door acties met betrekking tot mediawijsheid op te zetten.
Mediawijsheid in de praktijk
De technologie evolueert razendsnel, en daarom is het belangrijk dat iedereen mee is. Met een gevarieerd aanbod aan programma’s en initiatieven zet VRT volop in op het versterken van mediawijsheid bij de Vlaming.
Diverse aspecten van mediawijsheid komen aan bod in informatieve programma’s, zoals Nieuwe feiten (Radio 1), WinWin (Radio 2), Generation M (MNM), Factcheckers en Iedereen Beroemd (VRT 1), De afspraak (Canvas), Los het op (VRT MAX) ... Ook via website en sociale media worden mediathema’s online verspreid.
Ambassadeurs en rolmodellen zoals Linde Merckpoel, Kim Debrie, Bart Verbeeck, Maureen Van Herberghen, Tim Verheyden … werken mee aan een breed-educatief aanbod om de Vlaming te informeren, te inspireren en te empoweren om stappen te zetten in de digitale wereld.
Daarnaast gaat VRT ook naar de Vlaming met participerende acties zoals de Digitour (Radio 2) en de Digitale Duik (MNM), om samen met experten en digihelpers Vlamingen van alle leeftijden door de digitale wereld te loodsen.
VRT richt zich in haar aanbod ook tot specifieke doelgroepen, denk maar aan de Ketnet Jr.-app voor de allerkleinsten.
Mediawijsheid in het onderwijs
VRT ontwikkelt naast een breed-educatief aanbod met aandacht voor mediawijsheid, ook specifiek lesmateriaal voor scholen, zoals De Schaal van M voor het lager onderwijs, en EDUbox en KLAAR voor het secundair onderwijs. Met dit educatieve aanbod wil VRT jongeren digitaal weerbaar en bewust maken.
Via de EDUbox Data en privacy, Cybersecurity, Artificiële intelligentie en Sexting krijgen leerlingen secundair onderwijs een introductie op digitale onderwerpen. De interactieve lespakketten maken jongeren wegwijs in de steeds veranderende digitale wereld en leren hen de toekomst beter te begrijpen.
Ook KLAAR, het online videoformat van VRT NWS, geeft aandacht aan mediawijze thema’s. Zo ontdekken leerlingen in de KLAAR-reeks rond artificiële intelligentie wat artificiële intelligentie precies is, hoe het ons helpt en waar de valkuilen liggen.
Mediawijze samenwerkingen
Naast eigen initiatieven, bouwt VRT aan partnerships om mediawijsheid bij jongeren te bevorderen. Zo ondersteunt VRT onder andere ...
Nieuws in de Klas, een project van Mediawijs rond actualiteit en informatiegeletterdheid.
Digiwijs, een jaarlijkse studiedag voor leerkrachten met interactieve sessies rond lesmateriaal en digitale tools. Digiwijs focust op vier thema’s: mediawijsheid, gepersonaliseerd leren, STEM en lesgeven in een digitale omgeving.
De DataBuzz, een mobiel lab dat nieuwe educatieve technologieën naar scholen brengt om de datageletterdheid van leerkrachten en leerlingen te verhogen. De DataBuzz is een initiatief van de onderzoeksgroep imec-SMIT van de VUB en de Vlaamse Gemeenschapscommissie.
Samen met Mediawijs.be (het Vlaamse Kenniscentrum voor Mediawijsheid), de Canon Cultuurcel van het Departement Onderwijs, het Vlaams Instituut voor Audiovisuele Archivering en de universitaire onderzoekscentra SMIT (VUB) en MICT (UGent), organiseert VRT bovendien workshops waarbij ‘mediawijze’ projecten worden voorgesteld.