Hoe meet VRT het gebruik van haar aanbod?
Voor de monitoring van de bereikcijfers van televisie, radio en online doet VRT een beroep op de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM).
Kijkcijfers
Het tv- en videokijkgedrag wordt door het CIM (Centrum voor Informatie over de Media) aan de hand van twee onderzoeken in kaart gebracht:
- Eerste scherm: GfK meet het gebruik van klassieke tv-toestellen via een panel van 1.500 gezinnen. Er wordt live en uitgesteld tv-kijken (content en reclame) gemeten van 120 binnen- en buitenlandse tv kanalen (tot 28 dagen na de uitzending), evenals ander gebruik van het tv-scherm (zoals streaming en gaming).
- Andere schermen: het Cim meet de video-consumptie op pc, tablet en smartphone. Dit gebeurt automatisch via een taggingsysteem in participeerde videoplayers (VRT NU, VTM GO, …). Een groot Belgisch panel helpt het profiel van kijkers in kaart te brengen.
De kijkcijfers worden dagelijks gepubliceerd op de website van het CIM (www.cim.be).
Luistercijfers
Drie keer per jaar publiceert het CIM de luistercijfers van de radio's in België. In elk van deze drie onderzoeksgolven worden ongeveer 8.000 mensen uitgenodigd om gedurende 7 dagen een luisterdagboek in te vullen. Ze vullen per kwartier in naar welke radio's ze geluisterd hebben.
Daarnaast meet het CIM ook het radioluisteren via internet. Je kan via internet luisteren naar de ‘reguliere’ radiozenders, maar ook naar themakanalen. Al die kanalen (van de deelnemende broadcasters) zitten in deze meting, die gebaseerd is op logs die de broadcasters naar het CIM sturen. De resultaten bieden inzicht in het werkelijke luistergedrag en worden dagelijks gepubliceerd.
Onlinecijfers
VRT wil graag haar digitale platformen optimaliseren aan de noden van haar gebruikers. Daarom gebruikt ze een eigen meting via Snowplow. Telkens bezoekers content consumeren (video kijken, audio beluisteren of artikels lezen) wordt dit geregistreerd onder de vorm van events en doorgestuurd naar het dataplatform van VRT. Zo kan VRT opvolgen welke content er geconsumeerd wordt, hoe lang, op welke platformen, en waar gebruikers eventueel afhaken. Ook technische problemen worden mogelijks gedetecteerd. Het verzamelen van al deze gegevens gebeurt volledig anoniem. Voor het verzamelen van demografische gegevens op onze digitale platformen gebruiken we het vrt profiel.
Ook het CIM monitort voortdurend het aantal bezoekers op de websites en apps van VRT en andere Vlaamse media-websites. Dit doet het CIM aan de hand van een tagging systeem (een tag is een kleine pixelcode). Bij bezoeken van een webpagina of app wordt de pixelcode geactiveerd en wordt de bezoeker geteld. Om anderzijds het profiel van de bezoekers te leren kennen volgt het CIM het surfgedrag van een representatief panel voor de internetpopulatie. Het is aan de hand van de combinatie van deze twee meetsystemen (tagging en panel) dat CIM kan rapporteren op de socio-demografische profielen van onze bezoekers.
Sociale media
Sociale media worden niet gemeten door het CIM. VRT volgt zelf het aantal likes, shares en comments op van de posts op sociale media.
Hoe meet VRT de waardering van haar aanbod
Voor een publieke omroep is de waardering van het aanbod zeer belangrijk. Daarom monitort VRT continu op zeer regelmatige basis wat de mediagebruikers denken. Ze doet dat door bij de mediagebruikers te peilen naar de waardering van de programma’s.
Een representatief panel geeft minstens 2x per maand een waarderingsscore op 10 en geeft daarnaast aan wat het goed en minder goed vindt aan het VRT-aanbod.
De resultaten vormen een essentieel deel van elke programma-evaluatie.