Muziek
Alle merken van VRT hebben een eigen muziekprofiel, met een rijk muzikaal aanbod dat aansluit bij de verwachtingen van de verschillende doelgroepen. De unieke profielen van de merken passen binnen het overkoepelende muziekbeleid van de publieke omroep.
Het unieke muziekaanbod van VRT
Het muzikale landschap in binnen- en buitenland is bijzonder divers. Van klassieke muziek, folk over rock, pop, hiphop tot soul, jazz, world, metal en alle andere mogelijke genres. Van jonge bands aan het begin van hun carrière tot gevestigde waarden met een glansrijk palmares. Die rijke verscheidenheid wil VRT zoveel mogelijk laten horen. Daarom zet de publieke omroep sterk in op een gevarieerd muziekbeleid met diverse muziekprofielen. De merken brengen elk vanuit hun eigen identiteit een divers muziekaanbod van lokale en internationale producties. Zo vullen ze elkaar goed aan en slagen ze erin het brede muziekspectrum weer te geven.
Gerrit Kerremans, muziekcoördinator VRT: “Het is onze publieke opdracht om het rijke en diverse Vlaamse muzieklandschap te weerspiegelen in ons aanbod. Tegelijk zijn we een venster op de wereld en laten we internationale muziekgenres en -stromingen blenden met ons regulier muziekaanbod. Dit om enerzijds te beantwoorden aan de verschillende muzieksmaken en -behoeften van onze luisteraars, maar anderzijds ook om hen te gidsen doorheen het uitgebreide muziekaanbod dat dagelijks wordt gecreëerd en beschikbaar is op diverse platformen. Inclusiviteit is hierbij erg belangrijk. We willen de diversiteit niet enkel realiseren in gespecialiseerde genreprogramma’s of in thematische muziekstromen. Ook overdag is het onze ambitie om het brede publiek te laten kennismaken met verschillende genres en minder bekende muziek.
Muziekdiversiteit moet behoren tot de kerntaken van een publieke omroep. VRT wil er zijn voor élke Vlaming. En dat betekent dat we moeten sterven naar een divers muziekaanbod.
“Verscheidenheid in het muziekaanbod is essentieel voor een gezond ecosysteem. VRT wil een belangrijke, stimulerende rol spelen om de Vlaamse muzieksector te ondersteunen en te versterken. Vooral in dit digitaal tijdperk dat gedomineerd wordt door grote internationale over-the-top spelers als YouTube, Apple music of Spotify, is het meer dan ooit onze opdracht om lokale muziekproducties - in al z’n verscheidenheid - te garanderen in ons muziekaanbod, zowel in ons lineair als in ons digitaal aanbod.”
Die visie van het overkoepelende muziekbeleid vertaalt zich in enkele mooie resultaten op radio.
In 2023 draaiden de zeven grootste Vlaamse radionetten (Radio 1, Radio2, Studio Brussel, MNM, Qmusic, Joe en Play Nostalgie) 32.162 verschillende nummers van 13.814 verschillende artiesten.
22.065 van die nummers en 8.337 artiesten zouden zonder VRT niet te horen zijn op de Vlaamse radio. Dat is goed voor 69 procent van alle nummers en 60 procent van alle artiesten die het afgelopen jaar werden gedraaid de grootste Vlaamse radio’s.
De diverse muziekprofielen van VRT
Wie ‘muziek’ zegt, denkt in eerste instantie aan radio. VRT heeft vijf radiomerken en tal van submerken (DAB+-kanalen en muziekstromen) die elk op hun eigen, unieke manier aandacht besteden aan verschillende muziekgenres.
Gerrit Kerremans: “Onze radiomerken (Radio 1, Radio 2, Studio Brussel, MNM en Klara) werken aanvullend en bestrijken samen een groot deel van het muzikale spectrum. Elk merk heeft zijn eigen muziekprofiel en programmering. Ze besteden aandacht aan verschillende muziekgenres, die aan bod komen in zowel de reguliere programmering als in verdiepende, genrespecifieke programma’s of muziekstromen. Ze hebben dus elk een specifieke muziekcocktail.”
Het muziekprofiel van Radio 1
Radio 1 brengt herkenbare en volwassen popmuziek. Een selectie van de eerder traditionele en generalistische muziekgenres als rock, soul, singer-songwriters en aanverwante genres, met klassiekers uit de voorbije vier decennia en nieuw aanbod. Focus op lokaal talent is essentieel. De muziek heeft voornamelijk een ondersteunende functie bij de gesproken informatie. Radio 1 biedt daarnaast een verdiepend aanbod met een grote ontdekking- en actualiteitswaarde. Ook specifieke muziekgenres als folk/singer-songwriters, world, blues, soul en jazz komen aan bod op Radio 1. Meer dan 25% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties. 15% van de nummers zijn Nederlandstalig.
Extra digitaal muziekaanbod: Radio 1 Classics
Het muziekprofiel van Radio2
Bij Radio 2 hoor je de grootste hits van vroeger en nu. De muziek die Radio2 draait, is breed toegankelijk, herkenbaar en tijdloos. Het is een selectie van de grootste hits en klassiekers uit de populaire jaren 60, 70, 80 en 90, aangevuld met dé hits van vandaag. Radio2 heeft hierbij veel aandacht voor Nederlandstalige en Vlaamse producties. Bovendien probeert het merk talent van bij eigen bodem te stimuleren in het maken van muziek die past bij Radio 2. Dit doet de zender ook in het kader van evenementen en acties van Radio2 zoals De Eregalerij of Radio2 Zomerhit. Radio2 op je radio zorgt voor een goede mix van informatie, feel good en ontspanning. Ongeveer 33% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties die bijna allemaal Nederlandstalig zijn.
Extra digitaal muziekaanbod: Radio Bene (DAB+) en Radio2 Unwind
Het muziekprofiel van Studio Brussel
Muziek, avontuur en verrassing staan centraal in het dagelijkse aanbod. Studio Brussel heeft de ambitie een muzikale gids te zijn. De zender wil zijn luisteraars nieuwsgierig maken en laten proeven van nieuwe muziek. Studio Brussel is de trendsetter met een uniek aanbod van kwalitatieve pop en rock, ontdekkingen en nieuwe muziekstromingen. Studio Brussel biedt ook alternatieve muziekgenres aan, zoals hiphop, metal, alternative dance, alternative rock en indie music. Meer dan 23% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties.
Extra digitaal muziekaanbod: De Tijdloze (DAB+), De Jaren Nul, Zware Gitaren, Untz en Vuurland
Het muziekprofiel van Klara
Klara wil een zo breed mogelijk publiek laten kennismaken met en genieten van klassieke muziek. Ook jazz, wereldmuziek, filmmuziek en experimentele muziek krijgen ruim aandacht. Klara kiest in de verschillende programma’s voor rust en schoonheid, met een brede waaier aan componisten, muzikale stromingen en uitvoerders. Een vijfde van het aanbod is van Vlaamse makelij.
Extra digitaal muziekaanbod: Klara Continuo (DAB+)
Het muziekprofiel van MNM
MNM brengt hits en hitgevoelige muziek: actuele hits, maar ook een selectie uit de voorbije decennia. De Vlaamse populaire muziekscène krijgt bijzondere aandacht. Daarnaast heeft MNM ook de ambitie om zelf de hits te maken door op zoek te gaan naar de hits van morgen. MNM klinkt altijd vertrouwd en geloofwaardig, maar verrast de luisteraars ook met een gevarieerd en soms gedurfd aanbod. 20% van het aanbod bestaat uit Vlaamse muziekproducties.
Extra digitaal muziekaanbod: MNM Hits (DAB+)
Televisie
Niet enkel de radiomerken van VRT hebben een eigen muziekprofiel met gevarieerd aanbod. Ook zenders als Eén, Canvas en Ketnet zetten in op een uniek muziekbeleid.
- VRT 1 biedt een mainstream muziekaanbod, met focus op Vlaamse artiesten en met liveoptredens zoals Vlaanderen Feest, Zomerhit, Ik vraag het aan en de MIA’s.
- VRT Canvas brengt een verdiepend muziekaanbod met veel aandacht voor de Vlaamse muziekgeschiedenis. De zender biedt muziekdocumentaires, De Tijdloze en captaties van de belangrijkste festivals.
- Ketnet brengt populaire hits en kinderpop. Het immer populaire #LikeMe steekt de bekendste Vlaamse Klassiekers in een nieuw jasje en is dé talentenfabriek verantwoordelijk voor de carrières van onder meer Camille, Pommelien Thijs en Maksim. De zender heeft met Ketnet Hits ook een eigen digitale muziekstroom.
Het muziekbeleid van VRT: “Iedereen verdient muziek”
Het muziekbeleid van VRT steunt op enkele overkoepelende principes die de publieke omroep richting geven. Zo is het muziekaanbod van VRT:
- Generalistisch: de publieke omroep wil de Vlaamse samenleving weerspiegelen met een aanbod dat een breed publiek aanspreekt.
- Verdiepend: de publieke omroep biedt een passend antwoord op de vraag van specifieke doelgroepen en de meerwaardezoeker.
- Complementair: het publiek moet gemakkelijk zijn weg vinden in het aanbod en, naargelang de mediabehoeften en verwachtingen, evolueren naar andere merken.
- Lokaal: VRT wil een breed platform bieden aan artiesten van eigen bodem en de lokale muziekscène maximaal ondersteunen.
- Divers: VRT biedt een rijk en divers muziekaanbod via haar verschillende merken en platformen.
Deze basisprincipes vertalen zich in een aantal richtlijnen voor het muziekbeleid.
- Duidelijke opdracht en profiel
Elk VRT-merk heeft niet alleen een duidelijke kernopdracht, maar ook een duidelijk muziekprofiel. - Complementariteit
Binnen de VRT-merkenportefeuille worden verschillende leefwerelden en mediabehoeften aangesproken. - Muziek als basisingrediënt
De stijl en toon van een radiomerk (en in mindere mate tv-merk) is niet enkel afhankelijk van het soort muziek. - Variatie & diversiteit in het aanbod:
VRT-merken brengen voldoende variëteit in hun aanbod. - Ondersteuning lokale productie en taal:
VRT wil een belangrijke, stimulerende rol spelen om de Vlaamse muzieksector te versterken en te ondersteunen. Zo is er een meetbaar engagement ten opzichte van de lokale muzieksector.