woensdag 17 maart 2021
17 maart 2021

Jongeren vinden massaal de weg naar Thuis op VRT NU

17 maart 2021 - Straffe cijfers bij Thuis: meer dan 8 miljoen starts op VRT NU sinds eind augustus. 

Lowie

Mooi nieuws bij Thuis: de afleveringen van de populairste dagelijkse fictiereeks van Vlaanderen werden intussen al meer dan 8 miljoen keer gestart op VRT NU (het streamingplatform van de VRT) sinds het 26ste seizoen van Thuis op 31 augustus vorig jaar van start ging. 

Het programma is dus niet alleen op televisie een kijkcijferkanon, ook via VRT NU vinden steeds meer Vlamingen hun weg naar de reeks. Ongeveer 50% van de Thuis-kijkers op VRT NU is jonger dan 34 jaar. De reeks vierde onlangs zijn 25ste verjaardag, maar is dus duidelijk nog steeds geliefd bij zowel jong als oud.

Hieronder zetten we nog meer straffe Thuis-cijfers op een rij, en onderzoeken we waarom de reeks zo populair is en blijft.

Straffe cijfers

Thuis bereikt dagelijks gemiddeld 1,2 miljoen Vlamingen via de lineaire uitzendingen op televisie. Maar ook daarbuiten scoort de reeks. Het online videoplatform VRT NU kan straffe cijfers voorleggen: sinds 31 augustus 2020 werd de reeks meer dan 8 miljoen keer gestart op VRT NU. 

De oude afleveringen op VRT NU (midden november maakte Thuis alle vorige seizoenen beschikbaar via VRT NU, als cadeau voor de fans naar aanleiding van de 25ste verjaardag) werden intussen al meer dan 1.700.000 keer gestart.

Waar verschillende streamingdiensten nu watch party’s organiseren, weten we dat Thuis al jaar en dag samen bekeken en druk becommentarieerd wordt op sociale media en onder vrienden.”

Hans Roggen (producer)

Hans Roggen (producer): “Samen met het televisiekijken zijn ook de kijkcijfers van Thuis geëvolueerd. Daar waar je vroeger op het moment zelf voor de buis moest zitten, kan je nu op verschillende manieren en op verschillende tijdstippen naar je favoriete programma kijken. Waar verschillende streamingdiensten nu watch party’s organiseren, weten we dat Thuis al jaar en dag samen bekeken en druk becommentarieerd wordt op sociale media en onder vrienden.”

Sociale media

Ook naast VRT NU scoort de reeks online. Binnenkort kan de Instagram-pagina van Thuis zijn 100.000ste volger verwelkomen. 

De Facebook-pagina bereikt elke maand 1.500.000 Vlamingen.

Kijkers verbinden via fictie

Fictie is een erg belangrijk genre voor de VRT: het slaagt erin om mensen te ontroeren, te prikkelen en samen te brengen. Dat is essentieel om de opdracht van de publieke omroep - om alle Vlamingen te inspireren en verbinden - te vervullen. De VRT zet sterk in op fictiereeksen van eigen bodem, waarin de Vlaamse identiteit en samenleving in al haar verscheidenheid aan bod komt in de verhaallijnen, personages en situaties.

Thuis is hier een voorbeeld bij uitstek van: de reeks slaagt erin om elke avond meer dan 1,2 miljoen mensen aan het televisietoestel te kluisteren, wordt online veel bekeken, en is ook buiten de uitzendingen het onderwerp van vele gesprekken. 

De reeks brengt mensen samen: zo genoten vele fans in de bioscoop van de Thuis-finale in 2019; brengt de Thuis-reis, waarbij fans samen met enkele acteurs naar het buitenland reizen, vele Vlamingen samen; en ook online kunnen fans onderling ideeën en foto’s uitwisselen in de speciale Facebookgroep Hier kom ik Thuis. De groep telt nu al bijna 10.000 leden sinds de start in december. 

Het is geweldig om te zien hoe er online zo gepraat en gediscussieerd wordt over Thuis. Dat betekent toch dat we de mensen raken, dat Thuis hen niet onberoerd laat.”

Mathias Claeys (head writer)

Ilse Polenus (producer): “Thuis is al lang niet meer enkel een programma op televisie - het is een hele leefwereld geworden, iets om te beleven. Thuis leeft namelijk ook op andere plaatsen dan het scherm: op sociale media, in kranten en weekbladen, aan de koffieautomaat op het werk of op een familiefeestje op zondagnamiddag. De kijkers maken deel uit van Thuis, dat op die manier iets wordt dat mensen met elkaar verbindt. Zij zijn doorheen de jaren eigenlijk een soort van vriendenclub geworden. Op die manier overstijgen we samen het programma.”

De makers van Thuis doen hun best om zoveel mogelijk Vlamingen aan te spreken. De ploeg denkt bij het schrijven van de verhaallijnen aan zowel de fans van het eerste uur, als aan jongeren die de reeks net ontdekt hebben. 

Thuis brengt verhalen waar iedereen zich in kan vinden en herkennen en de reeks geeft ook regelmatig de kans aan jong talent, zoals Frits De Ruyter (Robin), Elise Roels (Emma) en Mathias Vergels (Lowie).   

Thuis: met twee voeten in de leefwereld van de Vlaming

Fictie is heel geschikt om maatschappelijke onderwerpen op een ontspannende manier aan te kaarten. Ook Thuis staat hier met twee voeten in de dagelijkse leefwereld van de Vlaming en brengt relevante verhalen. De schrijvers steken constant hun voelsprieten uit en gaan in gesprek met Vlamingen, belangenverenigingen … Kijkers krijgen te zien hoe de personages omgaan met relatieproblemen, ziekte, genderidentiteit, of pleegzorg - kortom, zaken die uit het leven gegrepen zijn. 

Ilse Polenus (producer): ‘Met Thuis willen we goede verhalen brengen die herkenbaar zijn. De dingen die in Thuis gebeuren, kunnen ook effectief thuis gebeuren. Daarom kan je een aflevering van Thuis een beetje beschouwen als binnenkijken bij de buren. Wij laten een stukje van de wereld zien dat je anders niet te zien krijgt. Een stukje dat in sommige gevallen heel dicht bij je eigen wereld ligt.”

Zo ondervonden personages Paulien en Kobe recent hoe slopend een adoptieprocedure kan zijn, nadat Paulien zelf geen kinderen kan krijgen. Sam probeert als jonge vrouw in haar eentje een onderneming te starten en zelfstandige te worden. 

Tieners Britney en Zihane ontdekken, net als hun leeftijdsgenoten in Vlaanderen, de wereld op hun eigen, enthousiaste manier – met af en toe wat puberstreken. 

Bob ontdekte een knobbeltje onder zijn oksel en wordt geconfronteerd met de ziekte kanker. Voor moeilijke thema’s als deze doen de makers van Thuis uitgebreid research en gaan ze in gesprek met specialisten ter zaken en belangenorganisaties, om de verhaallijn zo realistisch mogelijk uit te werken.

Mathias Claeys (head writer): “We behandelen bewust heel wat maatschappelijk relevante thema’s in Thuis. Zoals adoptie, een transgender persoon, homoseksualiteit, pleegouderschap, noem maar op. Elk thema kan aan bod komen. Zo kunnen we verhalen brengen die vandaag ook echt spelen bij de Vlaming. Dat maakt Thuis relevant en zo wordt er ook steeds meer bespreekbaar in de huiskamers. We onderzoeken elk thema tot in het kleinste detail en gaan praten met specialisten ter zake, zodat we de werkelijkheid zo dicht mogelijk benaderen. Natuurlijk blijft het fictie, meestal gaan de zaken in Thuis wat sneller dan in het echte leven. Maar de research die we doen, is heel belangrijk. Alles moet kloppen, zodat er geen fouten in het verhaal zitten die een verkeerd beeld kunnen geven. Met Thuis willen we een geloofwaardige afspiegeling van de samenleving zijn en een genuanceerd beeld geven.”

Dossier: Digitalisering

Meer over fictie

Nog meer topfictie op VRT dankzij Europese samenwerking

'Dag en nacht' met Koen De Bouw: nieuwe ziekenhuisreeks over een hecht team verloskundigen

Arcadia haalt bijna kwart kijkers meer na correctie van kijkcijfers

“Misdaad spreekt tot de verbeelding”: een blik achter de schermen van de anthologiereeks De twaalf

Humoristische fictiereeks Boomer over de 'familie van Looveren'

Jan Van Looveren schittert als zichzelf in nieuwe humoristische reeks Boomer

Hoe ver ga je om een leven te redden? Opnames derde seizoen 'Onder vuur' gestart

Pommelien Thijs, Willem De Schryver en Eliyha Altena schitteren in gloednieuwe fictiereeks 'Knokke off'