Tien geboden voor sociale media
VRT hecht veel belang aan de manier waarop haar medewerkers zich gedragen op hun sociale media. Maar tegelijk neemt zij ook de verdediging van haar medewerkers op zich wanneer die het slachtoffer worden van belaging of bedreiging via publieke forums.
De ‘10 geboden voor sociale media’ zijn tips en richtlijnen voor het gebruik van de sociale media waaraan VRT-medewerkers zich moeten houden. Daarnaast staat er ook in hoe zij kunnen reageren op kwalijke berichten op hun sociale media.
10 geboden
- Zeg nooit iets op sociale media wat je niet ook voor een VRT-microfoon zou zeggen. Sociale media zijn altijd open media, wat je instellingen ook zijn. Wat je zegt, wordt geassocieerd met VRT.
- Spreek je niet uit voor of tegen één politieke partij of één politicus. Als je meewerkt aan een informatief programma of consumentenprogramma, doe je dat ook niet met merken en bedrijven. Als stem of gezicht van een ander soort programma noem je nooit merken in berichten die op welke manier ook naar VRT, je net of programma verwijzen. De netten kunnen autonoom beslissen strenger te zijn.
- Zorg voor een evenwichtige verdeling in je groepen, likes, vriendschappen en dergelijke. Wees terughoudend bij het innemen van standpunten rond maatschappelijke controverses. Overleg daarover met je leidinggevende, de ombudsman of de adviseur programma-ethiek.
- Retweet alleen van bronnen die je vertrouwt en bevestig alleen info die gecheckt is door jezelf of VRT. Geef geen VRT-geloofwaardigheid aan losse geruchten door ze te retweeten.
- Verspreid geen vertrouwelijke informatie over VRT.
- Overleg met je leidinggevende of communicatie als je sociale media wilt inzetten om een oproep te lanceren voor getuigen of voor medewerking aan een programma. Doe dat niet op eigen houtje.
- Ga na of de VRT-redacties op de hoogte zijn van nieuws dat je via sociale media verspreidt. Nieuws op sociale media moet even juist en even goed gecheckt zijn als nieuws op andere kanalen.
- Humor kan, maar kwets of beledig niemand. Haal niet uit naar collega’s, ook niet van andere media.
- Vermijd eindeloze discussies. Reageer alleen als het over de inhoud van je werk gaat. Doe dat eenmalig, sec en met inhoudelijke argumenten. Je kan in een reactie spijt uiten, iets ontkennen of een tegenargument geven. Meld belaging en bedreigingen onmiddellijk aan je leidinggevende en maak screenshots als bewijsmateriaal.
- Publiceer nooit zonder overleg herkenbare foto’s van andere websites.
Reageren op kwalijke mails
- Negeer het bericht als het om een eenmalige pornografische, beledigende of agressieve boodschap gaat.
- Blokkeer de afzender bij herhaalde racistische, seksistische, extremistische, pornografische, beledigende en agressieve boodschappen. Meld het ongepaste gedrag van de afzender ook aan de beheerders van het platform.
- Reageer eenmalig, sec en met inhoudelijke argumenten op een bericht dat je geloofwaardigheid als journalist of medewerker ondermijnt. Verwijs in je reactie naar de algemene gebruiksvoorwaarden van VRT.
- Schakel je leidinggevende en de communicatieafdeling in als je te maken krijgt met online stalking. Zij starten de stalkersprocedure op.
- Verzamel zoveel mogelijk screenshots en ander bewijsmateriaal als je te maken krijgt met bedreigingen, eerroof en belaging. Breng je leidinggevende op de hoogte, en als je een klacht wilt indienen bij de politie, kun je altijd meer informatie vragen aan de juridische dienst.
Integriteit
Integriteit gaat over een manier van denken en handelen die zuiver op de graat is. Het houdt in dat je correct omgaat met de mensen en de middelen in je organisatie, en dat je je houdt aan de deontologische regels voor het maken van aanbod. Het VRT-beleid steunt daarom op drie pijlers: sociale integriteit, zakelijke integriteit en programma-ethiek.
Al wie voor VRT werkt, ook externe leveranciers en dienstverleners, moet zich houden aan het integriteitscharter en de integriteitscode. Die documenten bevatten de gedragscode op sociaal en zakelijk vlak.