23 augustus 2022 - Vanaf maandag 29 augustus pakt VRT uit met een sterk najaar voor alle Vlamingen. Gevarieerd en verrassend, daarmee vatten we het nieuwe VRT-najaar en 2023 samen.
Canvas brengt compromisloze topkwaliteit. En voegt daar een extra focus op comedy en satire aan toe met De ideale wereld met Ella Leyers (voortaan vier keer per week). En ook met 25 jaar Canvas: een echte Canvas tafelquiz ter ere van de 25ste verjaardag gepresenteerd door een uniek duo: Phara de Aguirre en Thomas Huyghe. Er is vanaf dit najaar ook gewoon méér Canvas, het aanbod van Canvas wordt uitgebreid waardoor de kijker vanaf 17.00 uur terecht kan op Canvas.
De ideale wereld met Ella Leyers
Actualiteit en humor zitten in het DNA van Canvas. Nieuws en duiding is er dagelijks met Terzake en De afspraak. Maar laat ons eerlijk zijn: het leven is al serieus genoeg en alleen humor en relativering kunnen ons redden op weg naar de ideale wereld. Daarom kiest Canvas resoluut voor vier in plaats van twee wekelijkse afleveringen van het gelijknamige programma. Een vaste afspraak met de kijker voor een portie ongegeneerde satire met de allerslimste Ella Leyers als ideale host. Zij loodst ons van maandag tot donderdag op spitse en scherpe manier door de brandende en minder brandende actualiteit.
Een productie van Woestijnvis voor Canvas.
Vanaf maandag 29 augustus om 22.15 uur op Canvas en VRT MAX.
De kaping van de Pompei
De kaping van de Pompei is een driedelige adembenemende documentaire reeks over de kaping van het Belgische schip de Pompei in het voorjaar van 2009 voor de kust van Somalië. Een merkwaardige geschiedenis met een tot de verbeelding sprekende ontknoping.
In 2009 wordt de Indische Oceaan geteisterd door een golf van kapingen. Somalische piraten met primitieve bootjes en aftandse kalasjnikovs vallen tientallen schepen aan, gijzelen de bemanning en eisen grote sommen losgeld. Dat overkomt ook het Belgische schip de Pompei. In Brussel stelt een toegewijd team alles in het werk om de crew vrij te krijgen. Intussen identificeert de Belgische politie de schuldigen en beslist hen op te sporen.
Zo komt de leider van het grootste piratenkartel in hun vizier. De politie zet een gewaagde undercoveroperatie op het getouw om hem vanuit zijn veilige schuilplaats naar ons land te lokken, zodat hij berecht kan worden. In de reeks kijken diverse betrokkenen terug op dit uitzonderlijke verhaal dat recht uit een Hollywood-film lijkt te komen.
Een productie van Diplodokus voor Canvas.
Vanaf dinsdag 30 augustus om 21.20 uur op Canvas en VRT MAX.
Taxi Joris II
In de tweede reeks van Taxi Joris neemt Joris Hessels (Radio Gaga, Gentbrugge, De weekenden) opnieuw de tijd om met zijn taxi een aantal boeiende passagiers op hun bestemming te brengen. Tijdens die ritten doorheen het hele land luistert hij naar hun intrigerende levensverhaal en pikt hij waar mogelijk een stukje van hun dagelijkse leven mee. Op hun bestemming, op hun werk of bij hen thuis.
Zo is er Deema, een jonge vrouwelijke arts die uit de Gazastrook is gevlucht en noodgedwongen een nieuw leven is begonnen in België. En Kevin, die op 33-jarige leeftijd tot priester wordt gewijd, maar eerst nog met zijn vrienden op vrijgezellenweekend gaat. Of Ingrid, een alleenstaande vrouw van 50 die haar huis en hart openstelt voor pleegzorg. En dan is er nog Merima, zelf Roma, die vanuit haar job Roma-meisjes aanmoedigt om op te komen tegen uithuwelijking en voor hun eigen dromen.
Een taxirit lang zitten Joris en zijn passagier in hun intieme autobubbel. Als kijkers hebben wij het voorrecht een eindje mee te rijden in hun poëtische on-the-road verhaal.
Een productie van De chinezen voor Canvas.
Vanaf woensdag 31 augustus om 21.20 uur op Canvas en VRT MAX.
Een nacht in het museum
Na een verbouwing van 11 jaar opent het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen op 24 september éindelijk opnieuw zijn deuren. Tijdens de koortsachtige laatste weken voor de heropening nodigt Thomas Vanderveken drie weken lang een bekende gast uit voor een exclusieve preview op een van de topstukken uit de rijke collectie. Dat gebeurt ‘s nachts wanneer de werkzaamheden even stilliggen, want overdag is het museumteam nog volop in de weer, 7 dagen op 7.
De gasten zijn achtereenvolgens acteur Wim Willaert, zangeres en televisiemaker Sarah Vandeursen en Jaouad Alloul, zanger en theatermaker. Thomas is gastheer en curator voor één nacht. De keuzewerken behoren tot zijn eigen ultieme favorieten. De nocturne is een unieke kans om heel dicht bij het kunstwerk te komen, letterlijk en figuurlijk. Ter voorbereiding van de nacht is Thomas op zoek gegaan naar de boeiendste achtergrondverhalen over de kunstwerken. Die helpen om ze anders te bekijken, beter te begrijpen en nog meer te waarderen.
Tegen de ochtend kent één topwerk uit de collectie van het KMSKA voor Thomas en zijn gast alvast geen geheimen meer en keren ze moe, maar met het schoonste gevoel huiswaarts.
Vanaf dinsdag 20 september om 21.20 uur op Canvas en VRT MAX.
Heizel 1985
In Heizel 1985 vertelt sportjournalist Frank Raes het verhaal van het Heizeldrama. Op 29 mei 1985 kwamen 39 mensen om het leven nadat er door supportersgeweld paniek uitbrak in het Brusselse Heizelstadion. Ongeveer een uur later zou daar de Europabeker I-finale tussen het Italiaanse Juventus en het Engelse Liverpool worden betwist. Ondanks de vele slachtoffers werd de wedstrijd toch gespeeld uit angst voor nog meer rellen en doden in geval van afgelasting.
Frank Raes was destijds sportjournalist bij de BRT Radio. Als rechterhand van de legendarische Jan Wauters woonde hij de wedstrijd bij. Het drama maakte een enorme indruk op hem. In Heizel 1985 ontmoet hij supporters, mensen van de ordediensten, hulpverleners, organisatoren, spelers, journalisten en anderen die net als hij getuige waren van het drama.
In de eerste aflevering praat Frank in Turijn met Italiaanse getuigen, in de tweede in Liverpool met Engelse supporters en in de derde nemen de Belgen het woord. Daarbij is Frank Raes niet langer gids, maar één van de getuigen die het drama reconstrueren en de pijnpunten van de gebrekkige organisatie blootleggen.
Vanaf vrijdag 23 september om 21.20 uur op Canvas en VRT MAX
De vier seizoenen van Caroline Pauwels
Op 5 augustus overleed Caroline Pauwels, (pro)rector van de VUB. In de vier seizoenen vóór die noodlottige zomer werkte Canvas aan een diepmenselijke documentaire over de veelzijdige en geëngageerde vrouw. Dat ze zwaar ziek was, was bekend, maar haar overlijden kwam toch onverwacht, ook voor de makers. De documentaire toont het leven van Caroline Pauwels achter de schermen. En hoe ze de persoon werd, die ze was. Maar naarmate haar ziekte bepalender werd in haar leven, kreeg ook die impact een plaats in de documentaire.
De vier seizoenen van Caroline Pauwels geeft een inkijk in haar rijke en volle leven tijdens een bewogen jaar waarin ze wegens haar ziekte ontslag moest nemen als rector van de VUB, maar waarin ze ook nog gastcurator was van Theater aan Zee. We volgen haar op willekeurige maar ook op uitgelezen momenten doorheen de zomer, herfst, winter en lente van het jaar 2021-2022.
We maken kennis met haar kijk op de wereld en zien hoe die evolueert doorheen de seizoenen. Hoe komen de verschillende sferen en stemmingen binnen in haar leven? En hoe gaat ze om met de dagelijkse realiteit waarmee ze geconfronteerd wordt?
De vier seizoenen van Caroline Pauwels is een intiem portret van een ongemeen boeiende en inspirerende persoonlijkheid.
Maandag 26 september om 21.20 uur op Canvas en VRT MAX
Internationale topfictie
Canvas pakt dit najaar opnieuw uit met een aantal sterke internationale fictiereeksen. De misdaadseries zitten als vanouds op zaterdag, maar de andere topreeksen verhuizen dit najaar van woensdag naar zondag. Op VRT MAX kan je ze natuurlijk altijd en overal bekijken, én meteen integraal van bij de start op Canvas. Blikvangers zijn onder meer Conversations with Friends (de opvolger van Normal People), This England (met Kenneth Branagh als Boris Johnson), The Responder (met een indrukwekkende Martin Freeman) en nieuwe seizoenen van Killing Eve en State of the Union.
Documentaires
Naast sterke eigen producties brengt Canvas ook dit najaar een selectie van de allerbeste buitenlandse documentaires over uiteenlopende onderwerpen. De auteursdocumentaires zitten vanaf dit najaar niet langer op zondag, maar op woensdagavond, omstreeks 23.00 uur (en uiteraard ook op VRT MAX).
Wij, vrouwen
De strijd voor een gelijkwaardige positie en vertegenwoordiging van vrouwen en mannen in Vlaanderen is al meer dan een eeuw oud. Er zijn grote stappen gezet, maar we zijn er nog niet. Aan de hand van getuigenissen en archiefbeelden schetst Wij, vrouwen de evolutie van de positie van vrouwen in onze samenleving, zowel privé als in het publieke leven.
Hoe hebben foute verwachtingen, opvoeding, glazen plafonds, discriminatie, druk, vooroordelen of andere obstakels het vrouwen de voorbije decennia moeilijk gemaakt om zich optimaal te ontplooien? Bijvoorbeeld op het gebied van opvoeding, onderwijs, huwelijk, gezin, seksualiteit, werk en politiek. Hoe zijn ze daarmee omgegaan? Wat hebben actiegroepen, politica’s en individuele vrouwen kunnen veranderen? En hoe ervaren vrouwen al die obstakels vandaag?
In deze vierdelige reeks brengen vrouwen van alle leeftijden en standen hun verhaal, samen met politica’s, boegbeelden van de vrouwenbeweging en voormalige ‘Dolle Mina’s’. Hun getuigenissen worden geïllustreerd met straffe archiefbeelden. Het zijn nu eens onthutsende en dan weer grappige verhalen over de opvoeding tot huishoudster, knokken om te mogen studeren, de verovering van de mannenberoepen, seksuele taboes en mannen die het nog altijd beter denken te weten.
Later dit najaar.
Alleen Elvis blijft bestaan – Reeks 12
Meer dan 100 boeiende mensen waren in de voorbije 11 seizoenen al te gast bij Thomas Vanderveken in Alleen Elvis blijft bestaan. Aan de hand van negen beeldfragmenten vertelden ze wat hen raakt en inspireert. Vanaf half oktober is Alleen Elvis terug met andermaal tien bevlogen Vlamingen en een gastheer die zoals altijd zijn nieuwsgierige, innemende en empathische zelve is.
De gasten zijn een nieuwscorrespondente, een strafpleiter, een choreograaf en een actrice die ook heerlijk theater schrijft. Daarnaast een cultuurhistoricus, een CEO van een wereldbedrijf en iemand die het opneemt voor het psychisch welzijn van jongeren. En tot slot een populaire tv-maker, een modeontwerpster en een scenarist.
Allemaal zijn ze tegen het najaar volop op zoek naar hun hoogstpersoonlijke ultieme lijstje met de meest prikkelende, inspirerende en ontroerende beeldfragmenten. Wat die beelden met hen deden en hoe ze een leidraad zijn, dat vertellen ze in 90 minuten aan Thomas Vanderveken. Tien zaterdagavonden lang lopen we een stukje van hun weg mee.
Later dit najaar.
Kampioenenjaar
Kampioenenjaar is een docureeks over het voetbalseizoen 2010-2011, waarin KRC Genk landskampioen werd, mede dankzij twee tieners die zich dat jaar voor het eerst toonden aan het grote publiek: Kevin De Bruyne en Thibaut Courtois. Vandaag zijn het wereldsterren met een onwaarschijnlijk palmares, maar dat magische jaar bij Genk was het begin van hun hemelbestorming. Voor enkele van hun ploegmaats van toen (Vandenborre, Vossen, Ogunjimi) was het dan weer een hoogtepunt dat ze later niet meer konden overtreffen.
Maar ook voor een aantal andere Belgische voetballers die toen nog op onze velden rondliepen, was dat seizoen een kanteljaar in hun carrière. Denk maar aan Romelu Lukaku, Axel Witsel, Steven Defour, Yannick Carrasco en Christian Benteke. Het was de start van de fameuze ‘gouden generatie’. En ook voor het Belgische voetbal in het algemeen was het een glansjaar vol nieuwe beloftes.
Kampioenenjaar brengt het verhaal van de spelers die het hebben gemaakt, maar ook van zij die het om welke reden dan ook niet gehaald hebben. Hoe komt het dat de ene zich de beste voetballer of keeper ter wereld mag noemen, terwijl de andere zijn potentieel nooit heeft kunnen waarmaken? Wat is het verhaal achter de schermen van de titel van KRC Genk en van de jongens die hem tegen alle verwachtingen in wonnen, na de wellicht meest bloedstollende en turbulente titelmatch ooit?
Een productie van Borgerhoff & Lamberigts, het productiehuis dat eerder onder meer ook Het Scheldepeloton en VDB. Ik ben god niet maakte voor Canvas.
Later dit najaar.
Winteruur
Dit najaar presenteert Canvas het achtste seizoen van Winteruur, het warme toevluchtsoord voor al wie op donkere herfst- en winteravonden vreugde en troost zoekt bij Wim Helsen en zijn hond.
Opnieuw nodigt Wim tal van gasten uit om een tekst voor te lezen die hen inspireert, ontroert, aan het lachen brengt of om een andere reden raakt. In dit nieuwe, achtste seizoen kiest Wim zijn gasten opnieuw uit met veel zorg. Mensen die hem opvallen, prikkelen, inspireren, uitdagen of interesseren.
Voor deze winter houdt Wim zijn zetel alvast warm voor onder meer Boris Van Severen, Seppe Nobels, Charlotte Timmers, Geert Noels, Freddy De Kerpel, Ella-June Henrard, Jef Vermassen, Stef Aerts, Bart Kaëll, Bockie De Repper, Sylvie Kreusch, Sofie Van de Velde, Willy Claes, Liesa Naert, Reginald Moreels, Isolde Lasoen, Jan-Jaap van der Wal en Felix Van Groeningen.
Zoals dat in Winteruur hoort, brengen zij een tekst mee die die voor hen een bijzondere betekenis heeft. Wim polst naar de reden waarom zijn gasten juist die tekst hebben gekozen, wat ze erin lezen en wat hij voor hen betekent. Biedt hij soelaas, hernieuwde energie en inspiratie? Kunnen ze ermee lachen of zijn ze erdoor ontroerd? Door het gesprek leren we zowel henzelf als hun keuzetekst beter kennen. Daardoor krijgt die tekst extra betekenis wanneer ze hem op het einde van de uitzending nog eens opnieuw voorlezen.
Een productie van Panenka voor Canvas.
Later dit najaar
Fake news & ik
In de tweedelige documentaire Fake news & ik onderzoekt journalist Tim Verheyden (Facebook & ik, Privacy en ik) de mechanismen achter fake news en de impact ervan op ons denken en doen. Sinds de coronapandemie en de oorlog in Oekraïne gaan nepnieuws, mis- en desinformatie en allerlei complottheorieën nog meer dan vroeger de wereld rond. Als een sluipend gif kruipt nepnieuws onze huizen en hoofden binnen langs onze smartphones en die van onze kinderen. Is dat toeval of zit er meer achter?
Wie heeft belang bij al die desinformatie en waarom? In welke mate worden wij erdoor beïnvloed, terwijl we met onze smartphones 24/7 online zijn? Moeten we ons zorgen maken over de impact ervan en zo ja, hoe kan nepnieuws bestreden worden? Tim Verheyden duikt in de duistere wereld van fake news, mis- en desinformatie, en zoekt het uit.
Later dit najaar
25 jaar Canvas
Waar was u op 1 december 1997? Het zou zo’n typische vraag kunnen zijn naar uw whereabouts op een historische dag. Want dat was die eerste december 1997 wel degelijk: de dag dat Canvas van start ging. Op 1 december 2022 is het dus exact 25 jaar geleden dat de zender voor meerwaardezoekers en actieve ontdekkers op zoek ging naar meerwaarde en ontdekking.
Om dat te vieren, organiseert Canvas in samenwerking met Woestijnvis een jubileumavond in de vorm van een tafelquiz. Een quiz met een flinke portie humor waarbij niet alleen de vragen uit het Canvas-archief komen, maar ook de deelnemers zelf. Wie weet er nog het meest over zijn eigen verleden? Zijn het de acteurs van team In de Gloria of toch de nieuwsankers van Terzake? Allemaal komen ze voor deze eenmalige reünie samen in de plaatselijke parochiezaal en vechten het uit over een bordje gemengd. 25 jaar Canvas wordt een feestelijk programma waarbij de lijnen tussen heden en verleden, en weten en vergeten nog nooit zo dun zijn geweest.
De quiz wordt in goede banen geleid door een verrassend presentatieduo: Canvas-icoon Phara de Aguirre en Thomas Huyghe, een jongen die heel erg zijn best doet.
Een productie van Woestijnvis voor Canvas.
25 jaar Canvas wordt eind november in vier delen uitgezonden in de aanloop naar het jubileum.
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.