woensdag 28 augustus 2024
28 augustus 2024

Chloë van de Klantendienst: ‘Beseffen jullie niet dat de Vlamingen dit beu zijn?’

Woensdag 28 augustus 2024 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen.

De afgelopen 21 dagen werd er 2.654 keer contact opgenomen met onze dienst. Aan het einde van de zomer zijn onze klanten vaak wat milder. Of is het aanbod gewoon wat minder? Hoe dan ook, iedereen bij VRT timmert dan hard aan de weg richting een nieuw radio- en tv-seizoen. En dat geeft ons wat ruimte om stil te staan bij de consumentenzaken die er écht toe doen: het onderbuikgevoel van Vlaanderen.

Ik heb er intussen een theorie over. Wanneer iets serieus op de maag van de Vlaming ligt, hoort daar een geijkte uitdrukking bij. “Beseffen jullie wel”, gevolgd door een ergernis waar zichtbaar geen notie van wordt genomen. Hier volgt een bloemlezing.

Boeren

“Ik erger me mateloos aan het gebruik van het woord ‘boer’ in Thuis. Je mag geen ‘Zwarte Piet’ en ik weet wat niet meer zeggen. Maar als er iets lomps gebeurt, mag je wel ‘boer’ gebruiken. Beseffen jullie wel hoe vernederend dit is voor die mensen die zeer hard werken en instaan voor onze voeding? Zijn jullie complete idioten?”

“Ik zag zojuist jullie samenvatting van ALLE STRAFFE REEKSEN die jullie het laatste jaar hebben uitgezonden en de fierheid daarop. Al vele jaren vind ik dat er op jullie zenders te veel misdaad, agressie en ruwheid wordt getoond! Beseffen jullie wel hoe dit de huiskamers binnen komt? Beseffen jullie dat dit inspiratie geeft aan misdadigers en criminelen? Beseffen jullie dat jullie een voedingsbodem creëren om de agressie in België te laten toenemen?”

“Bij VRT komen weeral een aantal Franstaligen aan het woord! Beseffen jullie niet dat de Vlamingen dit beu zijn?”

“In Classic Klaasje kijkt Klaasje Meijer met leken naar de kandidaten van de Koningin Elisabethwedstrijd. Waarom moeten die leken ‘bekende’ mensen zijn? Beseffen jullie niet dat die ons stilaan de strot uitkomen? De meerwaarde van die mensen is me compleet zoek.”

“Wimbledon is begonnen en VRT slaagt erin om zich van den domme te houden en er met geen woord over te reppen tijdens de nieuwsuitzendingen. Koers en voetbal, verder reikt de kennis van de sportdienst niet. Beseffen jullie niet hoeveel tennisliefhebbers er in Vlaanderen zijn?”

“Wat is de bedoeling van de berichtgeving in De afspraak? Willen jullie nu echt extreemrechts groot maken? Beseffen jullie wel wat jullie doen? Een wolf in schaapsvacht maken jullie tot held van de dag. Daar is maar 1 woord voor... beneden alle peil!”

Wij beseffen inderdaad niet dat “beneden alle peil” als één woord geschreven moet worden. Dat terzijde.

Toiletartikel

Volgens Van Dale is ‘besef’ een bewustzijn van iets. In het volle besef zijn van z’n verantwoordelijkheid. Wat dat betreft moet de publieke omroep zich verantwoorden tegen de opdrachtgever: de Vlaamse overheid.

De verantwoordelijkheden van VRT worden netjes opgesomd in de Beheersovereenkomst. Daarin staat vooralsnog geen melding van het gebruik van het woord ‘boer’, van een limiet op het aantal fictieve criminelen, Franstaligen en BV’s die aan bod komen, van meer aandacht voor tennis en minder voor bepaalde partijen. Maar ik besef dat niet elke Vlaming daarvan op de hoogte is.

Tot slot nog deze recente, heikele kwestie over De sportzomer van Radio 1. “Waarom ligt er op de desk van Gert Geens een kam terwijl hij niet direct een dergelijk toiletartikel lijkt nodig te hebben.” Beseffen jullie wel hoe kwetsend dit is voor de kalende presentator?

Chloë van de Klantendienst

Dossier: Chloe

Meer over Chloe

Chloë van de Klantendienst: ‘Beseffen jullie niet dat de Vlamingen dit beu zijn?’

Chloë van de Klantendienst: ‘Het is niet aan VRT om de sieraden van Björn Soenens te financieren’

Chloë van de Klantendienst: ‘Het gekrakeel kan maar bijdragen aan de Statler en Waldorf-status van José en Renaat’

Chloë van de Klantendienst: ‘Gelukkig is dit niet het soort lek waarover parlementaire vragen worden gesteld’

Chloë van de Klantendienst: ‘Bij een nucleaire ramp ligt het antwoord van VRT in lijn met de Vlaamse Canon’

Chloë van de Klantendienst: ‘Wat een neerkijkende uitspraak op vrouwen! En op scampi’s’

Chloë van de Klantendienst: ‘Het verschil met een échte Karen, is dat er in deze agressieve woordenbrij geen klacht valt te ontrafelen’

Chloë van de Klantendienst: ‘De paal van deze klager? Die behoort niet tot de opdracht van de publieke omroep’