Woensdag 24 juli 2024 - Niet enkel een samensmelting van robots en blokken, maar een platform waarop je VRT-verhalen op een nieuwe manier beleeft. Dat is de kracht van het online gameplatform Roblox. “Als VRT hebben we een rijk aanbod dat we zo goed mogelijk naar ons publiek willen brengen. Aangezien Roblox de mogelijkheid biedt om zélf eigen werelden en games te bouwen, proberen we momenteel onze sterke formats in een Roblox-jasje te steken. Zo ontwikkelden we met de Ketnet Kermis een nieuwe wereld waarin je alle Ketnetwrappers kan ontmoeten. Vijf vragen aan hoofd innovatieve virtuele producties Gregg Young lichten een doekje van de virtuele sluier.
Roblox is een extern platform. Geef je dan niet een stuk van de controle op?
“Net zoals sociale media is Roblox een ‘open’ wereld en moet je er slim mee omgaan. Veiligheid is net waar Roblox zelf hard op inzet, ze bouwen bijvoorbeeld allerlei chatfilters in en bewaken de privacy van gebruikers. Dat is anders dan bij bepaalde sociale mediaplatformen die we kennen. We hebben ons grondig voorbereid voordat we de eerste virtuele steen legden in Roblox. Door met VRT op Roblox aanwezig te zijn maken wij deze onlinewereld alleen maar veiliger. We creëren een eigen omgeving waar ouders en jongeren weten dat ze betrouwbare content kunnen vinden en maken kinderen mediawijs in online gameplatformen.”
2. Is het noodzakelijk om op Roblox in te zetten?
“De gamesector is groter dan de film-, televisie- en muziekwereld samen. Veel van de schermtijd die jongeren vandaag besteden gaat naar sociale media en gamen. Toch staat gamen binnen de mediasector nog vaak in de kinderschoenen. Als publieke omroep willen we iedereen bereiken, niet enkel via onze eigen kanalen maar ook door ons aanbod aan te reiken op platformen waar de jongeren sowieso al zitten, zoals Roblox, Fortnite of Minecraft. We ontwikkelen nieuwe games die kinderen bereiken én natuurlijk ook gewoon leuk zijn om te spelen.”
3. Hou bouw je zo’n eigen beleving op Roblox?
“We hebben ervoor gekozen om binnenshuis de nodige expertise op te bouwen en tegelijkertijd ook met externe partners samen te werken. Op die manier kunnen we elkaar versterken: we doen ervaring op dankzij de Vlaamse gamesector en ondersteunen ook de markt. De laatste jaren hebben we sterk ingezet op de uitbreiding van ons netwerk, zowel nationaal als internationaal. We werkten al op verschillende manieren samen met andere Europese mediabedrijven. Zo leidde VRT al een eerste experiment met Roblox voor het Songfestival.”
4. Over welke partners gaat dit dan?
“We werken samen met creative developers, digital creatives en 3D-designers. Enerzijds via intern talent, afgestudeerd uit gamescholen als DAE, PXL, LUCA School of Arts en Thomas More. Anderzijds met bedrijven in de markt die al veel expertise hebben. Mapshot en Yondr zijn twee bedrijven die zich specialiseren in online gamewerelden zoals Roblox en waar we al leuke formats mee ontwikkelden. Daarnaast wisselen we regelmatig kennis uit met de European Broadcasting Union (EBU) en de publieke omroepen France Télévisions (Frakrijk), NKR (Noorwegen) en YLE (Finland). Dat gebeurt via ons internationaal netwerk Future Media Hubs.”
5. Wat zijn de eerste resultaten en inzichten?
“In december 2023 brachten we in Roblox een eigen Ketnet Kermis voor De Warmste Week uit. Dat heeft de bal aan het rollen gebracht. Op een maand tijd kregen we er meer dan 40 000 bezoekers, met een sterke balans tussen mannen en vrouwen. Meer dan 60% van de jongeren die we er bereiken is vrouwelijk. We leerden ook dat het belangrijk is om te blijven investeren in de Roblox-wereld. Regelmatig nieuwe updates en games uitwerken is essentieel om ervoor te zorgen dat de bezoekers ook terugkomen. Dat zal je de komende maanden nog ontdekken. Zeker VRT blijven volgen in Roblox!”
Meer weten? Lees ook deze artikels
Deel dit artikel op sociale media