Dinsdag 21 mei 2024 - In juni en oktober trekt Vlaanderen richting de stembus. VRT wil ervoor zorgen dat alle Vlamingen dat voorbereid doen met de nodige politieke voorkennis op zak. Daarom zet VRT NWS in op een hele reeks initiatieven die de kiezer centraal plaatst, met heldere informatie en duiding op maat, KIES24. Oftewel de K in het ABC van VRT.
In het ABC van VRT kom je alles te weten over jouw publieke omroep. We willen informeren, inspireren en verbinden, door te tonen wat we doen. Want VRT is jouw omroep, de omroep van alle Vlamingen!
Als publieke omroep heeft VRT de kernopdracht om in de eerste plaats alle Vlamingen te informeren. “Tijdens de verkiezingen is het uiteraard onze taak om de bevolking te voorzien van correcte en volledige informatie. Die brengen we op een zo helder en laagdrempelig mogelijke manier tot bij de eindgebruiker”, vertelt redactiechef online bij VRT NWS, Thomas Van den Bossche. “We zien dat onze gebruikers heel erg op zoek zijn naar basisinformatie over de verkiezingen. Op welke partijen kan ik stemmen, wie staat er op de kieslijsten en waar staan al die partijen nu eigenlijk voor? Van daaruit hebben we met VRT NWS dan ook de strategie uitgezet, en zijn we beginnen nadenken over formats en rubrieken. Ik ben daarin verantwoordelijk voor de VRT NWS- website, de app, Facebook en ons YouTube-kanaal.”
Kort, helder en multiplatform
“Vroeger was het zo dat onze verkiezingscontent veel meer vertrok vanuit de lineaire programma’s, maar nu ontwikkelen we rubrieken volledig met het oog op online verspreiding. Zo zijn er een aantal nieuwe formats ontwikkeld speciaal voor deze verkiezingen. “Stel je vraag is daar een van. Daarin deden we een oproep naar onze gebruikers om hun vragen rond de verkiezingen in te sturen. Uiteindelijk gaat het om meer dan 2000 concrete vragen waarmee we aan de slag konden gaan. Journaliste Meryem El Mandoudi vertaalde deze vragen, en vooral de antwoorden erop, in korte toegankelijke video-explainers. Die spelen we nu al uit op de website. Ze worden ook herwerkt tot reels voor Instagram om ze later daar te posten. En in de laatste twee weken voor de verkiezingen zullen ze ook lineair in het VRT NWS Journaal te zien zijn. Dat past helemaal in onze strategie bij VRT NWS om alles wat we maken op zoveel mogelijk platformen uit te spelen.”
Een ander format dat voortvloeide uit de strategie van VRT NWS zijn ID-kits. “Dat zijn heel heldere en scrolbare artikels waarin we de politieke partijen uitlichten. Wie zijn de kopstukken? Wat zijn hun belangrijkste standpunten? Of wat is de geschiedenis van deze partij? Telkens met het doel om dit op een zo helder en duidelijk mogelijke manier te doen. Met veel video's en foto’s en niet enkel doorlopende tekst. We weten immers dat 80% van onze gebruikers onze content mobiel bekijkt. Dan moet je geen ellenlange artikels schrijven.” Bij de ID-kits horen ook video’s met Ivan De Vadder, die opnieuw heel breed zullen worden uitgespeeld. Denk bijvoorbeeld aan TikTok of Instagram. De platformen bij uitstek waar de jongeren zich op bevinden.
Een half miljoen nieuwe stemmers
Ook first time voters staan in de spotlight bij VRT NWS in deze verkiezingscampagne. “Er is nog nooit zo’n grote groep jongeren geweest die voor het eerst gaat stemmen. Zo’n 500 000 jonge mensen komen voor de allereerste keer in contact met verkiezingen. Het is dan ook logisch dat zij op zoek gaan naar zowel de basisinformatie alsook de praktische kant van het verhaal. Hoe moet ik stemmen? Via een computer of old school met potlood op papier? Wat moet ik meenemen naar het stemhokje? Maar ook de ideologische vragen. Welke impact hebben de Vlaamse verkiezingen op mijn dagelijks leven? Wat met de Europese? Welke partijen zijn er om op te stemmen en welke standpunten verdedigen zij?
Om hieraan tegemoet te komen, werd al snel beslist om naast de reguliere stemtest ook een specifieke jongerenstemtest te ontwikkelen voor nws.nws.nws De redactie heeft die ontwikkeld in hun gekende grafische stijl: met sliders, toegankelijke grafieken en taalgebruik dat aansluit bij de leefwereld van jongeren. Zo is de stemtest ook heel herkenbaar voor hun publiek op Instagram.” De jongerenstemtest werd inmiddels al bijna 300.000 keer ingevuld, terwijl de reguliere stemtest inmiddels al ruim 3 miljoen keer werd ingevuld.
Lonne Van Erp en Louise Hoedt worden door de VRT NWS JONG-redactie naar voren geschoven om de verkiezingen bij de jeugd te duiden. “Dat is geen evidente opdracht. We bevinden ons in België in een complex politiek systeem, maar Lonne en Louise slagen er als geen ander in om de werking van ons politiek systeem in jongerentaal uit te leggen. Ze behoren bovendien zelf tot die doelgroep dus ze weten als geen ander wat er op dit moment leeft bij de jeugd.”
Tot slot blijven ook de gekende verdiepende duidingsprogramma’s rond de verkiezingen steevast overeind. Denk maar aan Terzake, De Afspraak of De Zevende Dag. “Dat zijn programma’s waarin we jarenlange ervaring hebben en die heel belangijk zijn voor het DNA van VRT NWS. Maar ook hier is het de bedoeling om multiplatform na te denken. De debatten en reportages die we zien in dit soort duidingsprogramma’s, spelen we uit in onze liveblog voor de site en app, maar ook al dan niet herpakt op onze socials. Zo vergroten we het bereik en maken we onze content breed toegankelijk.”
Een volledig overzicht van alle VRT-verkiezingsinitiatieven over alle merken heen vind je hier.
Meer weten? Lees ook deze artikels
Deel dit artikel op sociale media