Ga naar de hoofdinhoud
Chloë van de Klantendienst: ‘Een hele eer te kunnen mailen met de oudste mens ter wereld’

Chloë van de Klantendienst: ‘Een hele eer te kunnen mailen met de oudste mens ter wereld’

COLUMN - 21 februari 2023 - Elke dag behandelt de VRT-klantendienst een heleboel vragen, opmerkingen en klachten van het publiek. Chloë van de Klantendienst neemt de verzamelde klachten onder de loep en vat ze op eigenzinnige manier samen. 

De afgelopen 14 dagen werd er 1.647 keer contact opgenomen met onze dienst. Zo kregen we onder meer de vraag waarom Jeroen Meus boter met zijn hand pakt, of Fien Germijns van De dag van vandaag eens wil langsgaan bij een bejaard koppel en hun poes in Ieper (“de champagne staat koud”) en of Ighor van Winteruur geen eigen programma kan krijgen. “De manier waarop hij zo zichzelf is voor de camera, geweldig!” Ighor zegt woef. Iedereen kreeg een standaardantwoord.

Een trouwe kijker van Het verhaal van Vlaanderen heeft een bijzondere band met het programma: hij speelt er namelijk in mee. “Na Het verhaal van Vlaanderen (waar ik in figureerde in 1482), zou het misschien fijn zijn om ook Het verhaal van Nederland eens uit te zenden.” Dat is een waardevolle tip die ik zeker aan onze netmanagers ga doorgeven. Al ben ik nu zelf vooral benieuwd naar de opnames van Het verhaal van Vlaanderen uit 1482. Ik wist immers niet dat er 541 jaar geleden al een versie van dat programma is gemaakt. Verder vond ik het een hele eer te kunnen mailen met de – na Sinterklaas – allicht oudste mens ter wereld. Iemand die de ontdekking van Amerika, de industriële revolutie en de komst van VTM nog heeft meegemaakt. Namens de hele VRT: dank om ons al meer dan vijf eeuwen trouw te blijven!

Het personeel van een niet nader te noemen brandweerkazerne zat al weken een bekende melodie te fluiten, maar wist niet wat het was. En in plaats van een ongerelateerde oproep te plaatsen in de lokale ‘Ge zijt van…”-Facebookgroep, stuurden de pompiers hun vraagstuk in gefloten mp3-vorm naar onze klantendienst. En hoewel wij niet bevoegd zijn voor dergelijke probleemgevallen, wil het wel lukken dat er op onze een vloer ook een muziekfreak werkt. Zelf dacht ik dat het van de Efteling was, maar het is dus het hoofdthema van Ennio Morricone uit de spaghettiwestern Il Mio nome​ è Nessuno ofte My Name Is Nobody. Hun dankbaarheid was aandoenlijk. “U BENT GEWELDIG!!! De voltallige kazerne zit dit melodietje nu te neuriën… Maar nu terug aan het werk, er gaan automatische brandalarmen af.. Allez hup…” En ik die dacht dat ze bij de brandweer altijd gezellig samen ‘Wij zijn bij de brandweer’ zongen. Blijkt het dus Eftelingmuziek.

Pestologie

Opnieuw blijven Ben Crabbé en zijn Blokken de gemoederen beroeren. Zo melden kijkers dat de presentator een spraakgebrek heeft (“hij zegt altijd SPOJT in plaats van SPORT”), een hoorapparaat moet gebruiken (“hij vraagt zijn kandidaten bijna dagelijks om luider te spreken”) en zijn schuttingtaal moet laten (“de klankkleur van taal is een rijkdom, grove expressie is pure armoede”).

Vijf kijkers kropen in de pen om een vermeend verkeerd antwoord te hekelen. De vraag was: “Welk accent staat op de eerste e van 'crème brûlée': een accent aigu of een accent grave?” Het antwoord van de kandidaat - accent aigue - werd afgekeurd alhoewel het volgens deze fans correct was. “De jury greep niet in!” Toch was het antwoord wel degelijk juist. De eerste e in 'crème brûlée' staat immers in het eerste woord, en is een accent grave.

Verder stellen twee individuele kijkers vast dat Ben nogal vaak benadrukt dat veel kandidaten in hun tweede aflevering verliezen. Wiskundig is dat immers onvermijdelijk, stellen zij. “Bij het eerste spel heeft de speler 50% kans om te winnen. Bij het tweede weer 50% op die beurt, dus 25% kans in geheel. Anders gesteld: een speler heeft 1 kans op 2 om het eerste spel te winnen, 1 kans op 4 voor een tweede spel, 1 kans op 8 voor het derde spel, enzovoort.” Volgens mij houdt deze becijfering geen rekening met de juiste antwoorden. Blokken is immers geen kansspel zoals Lotto, Keno of First Dates. Maar ik maak de analyse over aan de makers.

Gelukkig vallen er regelmatig ook complimenten in onze mailbox, zoals deze over de vernieuwde website van VRT NWS. “Het was al aangenaam om jullie site te lezen. Nu is het nog aangenamer: een mooi overzicht, duidelijk en een tof lettertype, aangenaam om te lezen. Echt tof.” Daarom, proficiat VRT NWS met de Chloë Complimenten Wisselbeker!

Tot slot dreef iemand de spot met onze STIP IT-actie, de week tegen pesten. “Ik pesto, jij pesto, hij/zij pesto, wij pesto, jullie pesto, zij pesto is groen met stipjes aan tafel.” Ik stuur dit door naar onze afdeling Pestologie.

Chloë van de Klantendienst

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.