25 juni 2018 - Op woensdag 27 juni 2018 lanceert het Centrum voor Informatie over de Media, voor de eerste keer luistercijfers op basis van een vernieuwde methodologie.
Maandag 25 juni 2018 - Op woensdag 27 juni 2018 lanceert het CIM, het Centrum voor Informatie over de Media, voor de eerste keer luistercijfers op basis van een vernieuwde methodologie die de afgelopen maanden werd uitgewerkt.
De nieuwe CIM RAM (Radio Audience Measurement) zorgt ervoor dat:
- er vaker luistercijfers zijn: elke twee maanden zullen er nieuwe cijfers gepubliceerd worden, waardoor er zes meetmomenten zijn per jaar (in vergelijking met drie meetmomenten tot nu toe)
- er vanaf nu continu gemeten wordt: ook de zomermaanden zitten mee in de studie
- de cijfers sneller beschikbaar zijn: vijf weken na afloop van de meetperiode (in vergelijking met zeven weken tot nu toe)
- er ingezet wordt op een vernieuwde rekruteringsmethode: er worden voortaan naast fysieke interviews ook online panels gebruikt voor de representatieve steekproef van 8000 mensen
- de studie nog preciezer wordt dankzij digitalisering: door extra investeringen in online bevraging via een vernieuwde site en app wordt het luistergedrag nog dichter tegen het luistermoment gemeten
Met al deze nieuwigheden zorgt het CIM ervoor dat de studie meer dan ooit toekomstgericht is.
Door de vernieuwde methodologie adviseert het CIM wel om nieuwe luistercijfers niet te vergelijken met vorige golven.
Bron: Gemeenschappelijke mededeling MEDIALAAN, VRT en Mediahuis.
Dit kan u misschien ook interesseren?
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.