Resultaten van onderzoek
De VRT-studiedienst doet zelf veel onderzoek en geeft regelmatig de opdracht aan onafhankelijke instellingen om onderzoek te doen.
De resultaten van die onderzoeken zijn er op gericht dat VRT haar opdracht met kennis van zaken kan uitvoeren. Van enkele onderzoeken maakt VRT de resultaten publiek bekend.
Naast het bereiksonderzoek en het waarderingsonderzoek voert de VRT-studiedienst ook andere mediastudies uit:
Studie rond desinformatie - april 2022
Uit een studie van VRT blijkt dat de Vlaming steeds meer vragen heeft bij het nieuws: 6 op de 10 Vlamingen twijfelt wel eens of het nieuws dat ze krijgen wel juist is of niet, en bijna 1 op de 5 Vlamingen zegt dagelijks nieuwsberichten te zien op internet waarvan ze twijfelen of die wel juist zijn. Ongeveer 80% vindt desinformatie een maatschappelijk probleem en de Vlaming kijkt onder meer in de richting van VRT om de strijd tegen ‘fake news’ op te voeren.
Download het onderzoek rond desinformatie
Jouw VRT - 2021
VRT is van alle Vlamingen. Dus ook van jou. Daarom stelden we deze belangrijke vraag: hoe maken we van de VRT nog meer jóuw VRT? Want dat kan alleen jij ons vertellen. Met deze suggesties gingen we aan de slag.
Het volledige rapport lees je hier.
Vlamingen en vrije tijd - 2021
VRT onderzocht in februari 2021 2.000 Vlamingen, van 16 jaar en ouder, representatief voor Vlaanderen, over hun socio-economische situatie en de mogelijke impact die dit heeft op hun vrijetijdsbesteding. Het onderzoek gebeurde zowel online als telefonisch, om ervoor te zorgen dat ook mensen die digitaal niet erg geletterd zijn aan het onderzoek konden deelnemen. Het onderzoek gebeurde in opdracht van Radio 2 en MNM en werd uitgevoerd door het onderzoeksbureau Indiville, in samenwerking met de Studiedienst van VRT en armoede-expert prof. Dr. Wim Van Lancker van de KULeuven.
Download het onderzoek Vlamingen en vrije tijd
Economische meerwaardestudie
Met 267 miljoen euro dotatie in 2016 genereert VRT 670 miljoen euro economische meerwaarde, uitgedrukt in tewerkstelling gaat dit om 5.768 jobs (voltijdse equivalenten). De publieke omroep is onder meer een hefboom voor innovatie in Vlaanderen, functioneert als de stabiele motor van de Vlaamse productiesector, is cruciaal in de Vlaamse radioreclamemarkt en draagt bij tot het succes van de lokale muziekindustrie. Dat blijkt uit een onafhankelijk onderzoek uitgevoerd in 2018 door imec-SMIT, VUB in samenwerking met Flanders Business School, KU Leuven.
Mediatrends
VRT doet onderzoek naar mediatrends. Zoiets is van strategisch belang. Enkel zo kunnen we onze missie om alle Vlamingen te bereiken waarmaken.
Onpartijdigheid Nieuws
Onpartijdigheidsonderzoek 2021 van VRM
De 19u-journaals van VRT en VTM waren in 2021 aan elkaar gewaagd. In de duidingsprogramma’s van de publieke omroep was er wel meer diversiteit in de stemmen over het coronabeleid. Dat blijkt uit het onpartijdigheids onderzoek van de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM).
Het volledige rapport lees je hier.
Onpartijdigheidsonderzoek 2015 en 2020
VRT wordt gezien als een omroep die bewust omgaat met onpartijdigheid. Dat blijkt uit drie onafhankelijke onderzoeken uit 2015 en 2020 (bij experten, bij mediagebruikers en bij stakeholders).
Onpartijdigheidsonderzoeken
Diversiteitsmonitor
VRT geeft elk jaar de opdracht voor een onafhankelijk onderzoek (meting) van de diversiteit op het scherm.
De laatste onderzoeksresultaten zijn deze van 2021.
Download diversiteitsmonitorrapporten
Mediakids
VRT en GFK brengen periodiek het mediagebruik van kinderen in kaart.
Download Mediakids
Oudere onderzoeksresultaten
Share of Eye (2019) en Share of ear (2017)
De VRT-studiedienst heeft zowel een Share of Eye (2019) als Share of ear (2017) onderzoek uitgevoerd waarbij de video- en audio-consumptie (dus meer dan enkel radio en TV) van de Vlaming op dagbasis in kaart wordt gebracht.
Onderzoeksresultaten Share of Eye (2019) en Share of ear (2017)
Onderzoek marktpenetratie DVB-t
DE VRT-studiedienst onderzocht samen met Ipsos Connect de penetratie van DVB-T-gebruik in Vlaanderen. Telefonisch onderzoek bij 3000 respondenten.
Conclusies:
- Penetratie van DVB-T is zeer laag, slechts 45.000 Nederlandstaligen kijken via DVB-T
- In het algemeen zijn huishoudens met DVB-T iets jonger, iets groter en hoger opgeleid
- Deze gezinnen hebben een iets minder sterke band met het medium TV,ze kijken minder frequent en minder lang
- Hebben door hun profiel meer affiniteit met het digitale
- Overwegen geen andere manier van TV kijken
Download hier het DVB-T-onderzoek
Impactstudie Marathonradio 2018
Impactstudie Marathonradio 2018
Impactstudie Move tegen pesten 2018
De impact van de move tegen pesten van Ketnet werd onderzocht bij zowel kinderen als bij volwassenen.
Impactstudie Move tegen pesten 2018 kinderen
Impactstudie Move tegen pesten 2018 volwassenen
Paralympische Spelen: enkele cijfers
Van 7 tot 18 september 2016 vonden de Paralympische Spelen plaats in Rio. VRT bracht hierover verslag uit op radio, tv en online. VRT Studiedienst deed ook een onderzoek:
- Vlamingen kennen de Paralympische Spelen, maar liefst 8 op de 10 Vlamingen kwamen er mee in contact.
- 31,1% van de mediagebruikers kwam dagelijks in contact met nieuws over de Paralympische Spelen. Klassieke media spelen hierin een erg grote rol: televisie, radio en kranten.
- 88% van de Vlamingen die iets op televisie zagen over de Paralympische Spelen, deed dat via VRT.
Impactstudie Eurovisie Songfestival 2016
Enkele conclusies:
- 60 %: sluit aan bij rol publieke omroep
- 56% traditie moet blijven
- 54 % kan ik met hele gezin naar kijken
Impactstudie Eurovisie Songfestival 2016
Impactstudie Move tegen pesten 2016
Enkele conclusies
- 90% vindt het goed dat Move tegen pesten bestaat
- 83% van de kinderen: "Er wordt minder gepest dankzij de Move tegen pesten"
- 81% van de kinderen deed mee in de school
Impactstudie Move tegen pesten 2016
Impactonderzoek Marathonradio
Enkele conclusies:
- 72% van de 15-24 jarigen heeft al gehoord van Marathonradio
- 69% van de studenten heeft al gehoord van Marathonradio
- 94% geeft aan dat Marathonradio bij MNM past
- 57% stelt dat Marathonradio een duidelijke meerwaarde heeft
Impactonderzoek Marathonradio