Jouw VRT
Resultaten ‘Jouw VRT’-onderzoek: Vlaming is tevreden over publieke omroep maar wijst ook op enkele werkpunten.
VRT is van alle Vlamingen. Dus ook van jou. Daarom stelden we deze belangrijke vraag: hoe maken we van VRT nog meer jóuw VRT? Want dat kan alleen jij ons vertellen. Met deze suggesties gingen we aan de slag.
Wat voorafging
Met ‘Jouw VRT’ gingen we in dialoog met onze kijkers, luisteraars en andere mediagebruikers. Daarvoor toerden we in de zomer van 2021 door Vlaanderen en Brussel. Met een caravan trokken management én medewerkers van de publieke omroep naar jouw buurt. Zo wilden we te weten komen hoe jij werkelijk over ons denkt, en wat je precies van VRT verwacht.
De resultaten
Het ‘Jouw VRT’-onderzoek bestaat uit twee luiken: een kwantitatief marktonderzoek uitgevoerd door de VRT Studiedienst in samenwerking met het onafhankelijke onderzoeksbureau Indiville (deze online enquête werd afgenomen bij een representatieve steekproef van 2.620 Vlamingen tussen 12 en 75 jaar) én een uitgebreide bevraging (bijna 10.000 Vlamingen vulden een vragenlijst in op de website van VRT of deden dat in de caravan die afgelopen zomer door Vlaanderen en Brussel toerde). Telkens werd er gepeild naar de bekendheid, het belang, de tevredenheid en het imago van VRT. Tegelijk werd de respondenten gevraagd naar het belang van de taken die VRT uitvoert en de tevredenheid over de uitvoering ervan.
Video
Dit is hoe jij over VRT denkt
VRT lanceert een actieplan
VRT start een uitgebreid actieplan. Dat was ook de bedoeling toen VRT begin dit jaar ‘Jouw VRT’ lanceerde, een grootschalig onderzoek dat peilde naar de mening en de verwachtingen van de Vlaming. Op basis van de resultaten van dat onderzoek heeft VRT nu een zesdelig plan klaar. Verder digitaliseren, creatieve en ontspannende programma’s aanbieden op maat van de publieke omroep en meer aansluiting vinden bij bepaalde doelgroepen.
- De publieke omroep blijft inzetten op onafhankelijke journalistiek en de strijd tegen desinformatie en nepnieuws.
- VRT gaat meer investeren in vernieuwing, creativiteit en ontspanning.
- VRT zal transparant en open blijven communiceren over wat VRT is en doet. Op die manier willen we aantonen waar we het verschil maken.
- VRT gaat nog meer investeren in een (digitaal) aanbod op maat.
- Er wordt ingezet op personalisatie met respect voor privacy en zonder het DNA van VRT te verloochenen.
- Er zullen ook meer diverse stemmen en opinies aan bod komen.
Lees het volledige rapport
Directeur Karen Donders geeft bij Radio 1 duiding bij het rapport
Video
De Wereld Vandaag met Karen Donders
Herbeleef de toer door Vlaanderen en Brussel
Video
Jouw VRT: toer door Vlaanderen en Brussel