Ga naar de hoofdinhoud
Van Vlaanderen tot Slovenië: STIP IT inspireert in de strijd tegen pesten

Van Vlaanderen tot Slovenië: STIP IT inspireert in de strijd tegen pesten

Al meer dan 10 jaar roept de STIP IT-campagne mensen op in de strijd tegen pesten. Met vier stippen op een hand als krachtig symbool wil STIP IT jong en oud informeren, sensibiliseren en mobiliseren.

Het format van STIP IT is in de loop der jaren enorm gegroeid en heeft zijn bereik uitgebreid van Vlaanderen naar Nederland, Wallonië en nu ook Slovenië. Martina Peštaj, hoofd van het kinder- en jeugdprogramma op TV Slovenija, deelt hoe het STIP IT in Slovenië werd georganiseerd en welke impact het had. 

“Odpikajmo nasilje” 

"Wat een spannende drie weken hebben we gehad in maart! We hebben een Sloveense versie van de Stip it! campagne georganiseerd op RTV Slovenië. De campagne kreeg de naam 'Odpikajmo nasilje', wat in betekenis het dichtste kwam bij het woordspel 'Dot Out Violence' (afgeleid van de uitdrukking ‘cut out’). We vonden dat zo'n titel een speelse maar krachtige boodschap had voor onze campagne. 

De presentatie van Ketnet zijn STIP IT-campagne op de EBU Kids bijeenkomst, waar hoofden van kinderprogramma's elk jaar kennis, ervaringen en ideeën uitwisselen, inspireerde ons zo hard dat we alles deden om de campagne naar ons over te kunnen brengen. We slaagden erin om de relevante ministeries, de overheid en het onderwijsinstituut te imponeren, zodat ze het project financieel ondersteunden, en we werkten samen met de meest relevante organisaties en experts op het gebied qua inhoud. We zonden de campagne uit in het kinder- en jeugdprogramma, waarbij we alle drie delen van de nationale televisie verbonden: tv, radio en digitaal. Drie weken lang werden verschillende televisie- en radioprogramma's uitgezonden; van thematische cartoons, series, films tot documentaires. We bereidden artikels voor en boden leerkrachten en ouders ondersteunend pedagogisch materiaal die de shows aanvulden en nuttig konden zijn in hun werk met kinderen en jongeren. 

We hadden geluk bij het kiezen van onze ambassadeurs. We nodigden de populaire actrice en presentatrice Gaja Filač uit; judoka Andreja Leški, die vorig jaar een gouden medaille won op de Olympische Spelen; en rapper Leopold I. Hij en zijn team bereidden een lied en een video voor die ons allemaal kippenvel bezorgden. De video kreeg snel veel views op YouTube en wordt afgespeeld op televisie- en radiostations. 

Video

We verspreidden de stippen door alle Sloveense steden via gesponsorde reclameposters en vlaggen, alsook via grote posters. De uitnodiging om deel te nemen reisde naar alle Sloveense scholen. Op een gegeven moment waren de stippen overal en stroomden de reacties binnen. Kinderen en ouders, bekende mediapersoonlijkheden, kunstenaars, atleten, politici en influencers sloten zich bij ons aan op sociale media, en zelfs de president van Slovenië tekende stippen. Scholen hielden workshops en gesprekken en stuurden ons foto's en notities. De stippen werden verspreid door verschillende instellingen en bedrijven. Je kon altijd iemand met stippen op hun handen op straat tegenkomen. Daarbovenop vond iedereen dat de campagne geweldig, belangrijk en zeer noodzakelijk was. 

Nu het voorbij is, geven we toe dat we nooit zo'n reactie hadden verwacht. We zijn erg dankbaar voor het Ketnet-team, die al hun ervaring met ons deelde. We konden ons bijna overal zorgvuldig op voorbereiden, maar dingen verrasten ons nog steeds en ons kleine team, bestaande uit een ervaren redacteur, die ook een mediapsycholoog is; en een jonge, ambitieuze psychologie student, staken hun hoofden en harten in de campagne. Deze week werd Dunja, het hoofd van de campagne, de Naam van de Week op ons meest beluisterde radiostation. 

Nu is het tijd om te reflecteren op de campagne en onze plannen voor de toekomst te maken. Maar we kunnen met zekerheid zeggen dat de campagne uitzonderlijk was voor ons allemaal die eraan werkten, zowel persoonlijk als professioneel. Bedankt, Ketnet, voor de inspiratie en steun!" 

Deel dit artikel op sociale media

Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten

De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.