Kortrijk, ooit vooral bekend als een historische grensstad, is vandaag het kloppend hart van de internationale gamingwereld. Het is dan ook geen toeval dat UNWRAP Festival, een plaats waar technologie en creativiteit samenkomen, zich hier al voor de vierde keer afspeelt. Dit jaar ontwikkelde UNWRAP, in samenwerking met VRT, een speciaal programmaonderdeel dat de toenemende verwevenheid van games en media onder de loep nam.
VRT bracht voor deze gelegenheid enkele internationale experts samen die hun inzichten deelden met het publiek. Dat deden ze dankzij Future Media Hubs: een internationaal netwerk gedragen door VRT en RTBF, dat in samenwerking met het departement Cultuur, Jeugd en Media van de Vlaamse overheid, het doel heeft om het delen van kennis binnen Europese mediabedrijven te stimuleren. Lees verder voor een verslag van de inzichten die ons in de toekomst zullen helpen om innovatiever te werken.
Rik Leenknegt, general manager van Flanders Game Hub: "UNWRAP is niet zomaar een sectorevenement. Het is een evenement waar sectoren elkaar ontmoeten."
Elkaar vinden en verbinden
Wat UNWRAP bijzonder maakt, is de manier waarop het de entertainmentindustrie weet te verbinden. Het festival sluit namelijk perfect aan bij de missie van de innovatieafdeling van VRT, dat zich focust op technologie en creativiteit samenbrengen. Door makers te ondersteunen die nieuwe formats willen ontwikkelen om moeilijk bereikbare doelgroepen te bereiken, creëert VRT ruimte voor experimenten met het oog op de toekomst. Denk bijvoorbeeld aan de aanwezigheid van De Warmste Week en Ketnet in Roblox.
“Op UNWRAP vind je mensen die dezelfde toekomstvisie hebben op muziek, games en entertainment. Het is dé plek om ideeën en kennis uit te wisselen,”
Gregg Young, hoofd van Video Snackbar bij VRT.
Naast de inspirerende presentaties biedt UNWRAP ook uitgebreide mogelijkheden om te netwerken met collega’s uit de mediasector. Op de Career Fair werd er daarom strategisch uitgekeken naar nieuwe talenten, niet toevallig omdat de Game Technology-opleiding van Howest in Kortrijk is gevestigd. Ook werden er op UNWRAP verschillende businessmodellen voorgesteld. Vragen zoals “hoe positioneer je je product in de globale markt” en “hoe boks je op tegen internationale platformen?” waren namelijk nooit relevanter voor de publieke omroep.
Bovendien gaf Seeds & Growth For Media, een Vlaams incubatieprogramma voor start-ups, vijf veelbelovende gamebedrijven de kans om hun producten te presenteren aan een publiek van ervaren professionals en potentiële investeerders. Pitchen op evenementen zoals UNWRAP geeft deze start-ups extra zichtbaarheid en stimuleert hun groei in Vlaanderen en Europa, iets wat van onschatbare waarde is voor een jong bedrijf.
Oasis
VRT was natuurlijk niet enkel aanwezig op UNWRAP als toeschouwer. Tijdens het evenement werd ook Oasis aan het grote publiek voorgesteld, een ambitieus project van de Vlaamse Overheid in samenwerking met VRT, DAE Research, Sputnik Media, Uncanny, ThePack en Howest. Oasis onderzoekt hoe innovatieve tools, zoals artificiële intelligentie en gametechnologie, kunnen worden ingezet om nieuwe mediaformats te ontwikkelen. Dit ambitieuze project laat zien hoe AI en gametechnologie mediaproducties toegankelijker en betaalbaarder kunnen maken, zonder aan kwaliteit in te boeten. Zo werden er op UNWRAP twee projecten belicht. Voor VRT was dat “Plankgas naar de Spelen”, een tv-programma gemaakt met live aangestuurde 2D avatars. Sputnik Media en ThePack toonden op hun buurt hoe ze voor een nieuwe fictiereeks motion capture technieken onderzochten om virtual humans aan te sturen.
Video
Een blik op de toekomst
Tijdens de presentaties van internationale leden uit het Future Media Hubs-netwerk kwam het steeds weer naar voren: transmedia (media waarbij het publiek deel uitmaakt van het verhaal) wordt niet de uitzondering, maar de norm in de entertainmentindustrie. Voor Gen Z en Alpha, generaties die opgroeiden met de naadloze overgang tussen media en interactie, zijn gameplatformen als Roblox en Fortnite intussen dominanter dan traditionele sociale media zoals Instagram en Facebook. Daarom is het ook logisch dat de grenzen tussen tv en games vervagen. Met de stap van lineaire naar interactieve content die steeds kleiner wordt, is het belangrijk om nu al te experimenteren met de integratie van gametechnologie in mediaproducties. Een succesvol voorbeeld hiervan is het gebruik van game-engines bij de productie van het Gala van de Gouden K’s.
Robin Rymenans, projectcoördinator bij Future Media Hubs: “We zien zowel binnen VRT als bij onze internationale partners dat de game-industrie en het medialandschap steeds meer met elkaar vervlochten raken. Een evenement als UNWRAP biedt een unieke kans om die kennis uit te wisselen.”
Als een evenement zoals UNWRAP ons iets leert, dan is het wel dat we de innovatieve middelen die we vandaag als mediabedrijf ter beschikking hebben, moeten omarmen. De wereld van entertainment groeide nooit sneller, en wie nu niet experimenteert, blijft onvermijdelijk achter. UNWRAP biedt de kans om op de hoogte te blijven en zelfs voorop te lopen in deze evolutie, in plaats van langs de zijlijn toe te kijken.
Deze nieuwsartikels vind je ongetwijfeld ook interessant
Deel dit artikel op sociale media