Future Media Hubs, het internationale netwerk van VRT in samenwerking met RTBF en gesteund door het Vlaams Departement Cultuur, Jeugd en Media, heeft vandaag het trendrapport voor 2025 gepresenteerd. Samen met digitaal innovatiestrateeg Jo Caudron en andere experts biedt dit rapport een overzicht van de belangrijkste trends in de mediasector die de toekomst zullen vormgeven.
Het rapport focust op vijf belangrijke domeinen:
- De toekomst van nieuws (door Jo Caudron)
- Gen Z (door Geert Torfs)
- Games en media (door Wesa Aapro, Taneli Arponen en Annakaisa Kultima)
- Nieuwe technologieën en AI (door Matthew Blakemore)
- Het entertainment, muziek en mediatech-ecosysteem (door Omar Mohout)
Sarah Geeroms, hoofd van Future Media Hubs: “Door onze krachten te bundelen, creëren we een platform voor innovatie dat onze sector in staat stelt te transformeren. Dit rapport is van groot belang voor het begrijpen en navigeren van de snel veranderende mediastromen van vandaag en de stap te zetten in de richting van een toekomstbestendig media-ecosysteem.”
Meer info over Future Media Hubs
De belangrijkste bevindingen
1. Veranderende mediaformats en kanalen
- De consumptie van media verschuift naar video, audio en korte formats, vooral via mobiele apparaten.
- Interactieve storytelling en gamified content laten de grens tussen ‘serieuze’ content en entertainment vervagen.
- Tools uit de game-industrie maken nieuwe vormen van media mogelijk, zoals immersieve journalistiek en XR (Extended Reality). Deze technologieën zorgen voor een meer meeslepende ervaring voor het publiek, terwijl ze ook de efficiëntie in nieuwsredacties verbeteren.
2. Het belang van connectie en het opbouwen van een relatie met de gebruiker
- Alternatieve nieuwsbronnen en influencers winnen aan populariteit omdat ze herkenbaarder zijn dan traditionele media.
- Sociale interactie en gemeenschapsvorming creëren nieuwe vormen van publieksloyaliteit.
3. Nieuwe gatekeepers: de dominantie van platformen en influencers
- Mediabedrijven zijn niet langer de gatekeepers; platformen en gebruikers gegenereerde content bepalen het speelveld.
- Gameplatformen worden een veelbelovend kanaal voor nieuwsverspreiding en storytelling.
4. Nieuwsmoeheid en het afnemende vertrouwen in traditionele media
- Jongeren vermijden complexe nieuwsonderwerpen en zoeken naar content die aansluit bij hun persoonlijke waarden.
- Hypergepersonaliseerde aanbevelingen domineren de manier waarop jongere generaties nieuws consumeren.
- De vraag naar “cosy” en escapistische content blijft groeien.
5. AI als een accelerator van digitale mediatransformatie
- AI ondersteunt journalisten bij automatisering van productie en distributie, zonder hen te vervangen.
- Media lopen achter op technologiebedrijven wat betreft innovatie-investeringen, waardoor de kloof groeit.
6. Het Vlaamse entertainment, muziek en mediatech ecosysteem biedt antwoorden op de versnellende technologie, innovaties en evoluties
- Er is behoefte aan meer gespecialiseerde financiering en acceleratorprogramma's die zijn afgestemd op het helpen van deze start-ups bij het bereiken van wereldwijde expansie.
Over Future Media Hubs:
Future Media Hubs is een initiatief van VRT in samenwerking met RTBF, de omroep van de Federatie Wallonië-Brussel en gesteund door het Vlaams Departement Cultuur, Jeugd en Media. Binnen dit netwerk brengen ze 52 internationale mediaorganisaties samen om innovatie te stimuleren door samen te werken en kennis te delen. Future Media Hubs bestaat uit vijf ‘Hubs’, elk met een eigen focus: start-ups, nieuwste video- en audiotechnologie, jongeren bereiken, games en nieuws.
Frederik Delaplace, CEO van VRT: "VRT heeft Future Media Hubs opgericht als uniek en krachtig initiatief dat samenwerking en innovatie binnen de mediasector over heel Europa stimuleert. Onze industrie beschikt over een enorme rijkdom aan talent en expertise, waarmee we samen de menselijke, technologische en economische uitdagingen van morgen kunnen aangaan."
Dit vind je ongetwijfeld ook interessant
Deel dit artikel op sociale media
Benieuwd naar het reilen en zeilen achter de schermen bij VRT? In onze maandelijkse nieuwsbrief kom je meer te weten
De nieuwsbrief is gratis én je kan je steeds uitschrijven. Lees ons privacy beleid.